
Po nastúpení do auta ma čakalo prekvapenie GPS prijímač stratil kontakt zo satelitmi. Najprv som sa snažil nájsť zdroj rušenia ale márne. Nakoniec som otvoril okno a GPS prijímač sa zakrátko zosynchronizoval zo satelitmi a meranie mohlo začať. Mať v 130-tke vystrčenú roku s prístrojom cez okno nebolo príjemné, tak som začal rozmýšľať. Spomenul som si na tender pre elektronický výber mýtneho pre diaľnice. Bežne sa používajú dva systémy, jeden je na báze komunikácie v infra spektre a druhý rádiový. A práve s rádiovým sú problémy, lebo pevné stanice občas nezachytia vysielač z okoloidúceho auta. Preto niektorý výrobcovia začali dávať do áut sklá, ktoré majú miesto bez kovového ochranného filmu, aby rádiové vlny mohli nerušene prechádzať. Nakoniec sme to miesto našli. V tomto prípade bolo v čelnom skle v strede hore okolo vnútorného spätného zrkadla. Potom meranie pokračovalo oveľa pohodlnejšie.
Auto: | Peugeot Partner | Komentár: Merané bolo po najmenšom dieliku stupnice tachometra, čo je 10 km/hod . Pri každej rýchlosti okrem 0 a 140 bolo viacero meraní a výsledná hodnota je priemerom. Pri tachometrovej rýchlosti 10 km/h je chyba 100% je to preto, že tachometer nemá nulu a keď auto stojí ukazuje rýchlosť 10 km/h. | ||
Dátum: | 14.10.2005 | |||
Tachometer | GPS | chyba | chyba | |
km/h | km/h | km/h | percentá | |
10 | 0,00 | 10,00 | 100,00 | |
20 | 19,03 | 0,97 | 4,83 | |
30 | 27,50 | 2,50 | 8,33 | |
40 | 38,00 | 2,00 | 5,00 | |
50 | 47,78 | 2,23 | 4,45 | |
60 | 57,53 | 2,47 | 4,11 | |
70 | 67,10 | 2,90 | 4,14 | |
80 | 77,25 | 2,75 | 3,44 | |
90 | 87,15 | 2,85 | 3,17 | |
100 | 98,03 | 1,97 | 1,97 | |
110 | 108,00 | 2,00 | 1,82 | |
120 | 118,00 | 2,00 | 1,67 | |
130 | 127,50 | 2,50 | 1,92 | |
140 | 136,00 | 4,00 | 2,86 |
Namerané hodnoty naznačujú, že tachometer zobrazuje rýchlosť o 2 až 3 km/hod v celom rozsahu viacej než je skutočná rýchlosť. Pri namontovaní nových pneumatík to môže byť menša odchýlka, ale zrejme z toho nebude opačná odchýlka. Je dobre, ak vodič vie, že má pomerne presný tachometer a nespolieha sa na rezervu 10 km/hod ako pri aute Škoda Fábia z predchádzajúceho článku.

Grafické spracovanie výsledkov len potvrdzuje presnosť a stabilnú odchýlku tachometra v celom rozsahu.
Záver:
Tachometer spĺňa podmienky na tachometre kladené, ba je presnejší než sa vyžaduje.
Jediná vec, ktorá mi vadí je, že stupnica tachometra nezačína od nuly.
Najdôležitejšie je však to, že som sa zoznámil s jedným z čitateľov mojich článkov a našli sme spoločnú reč o autách. Vďaka za povozenie.