Nestalo sa tak. Bol to hoax? Mali média najaký dôvod na dezinformáciu a aká je realita?
Prešiel som si verejné informácie od zhotoviteľov a informácie vo viacerých médiach. Prvá vec, ktorá je zrejmá na oboch stranách, je neadekvátne použitie termínu „čiastočná uzávierka“ čo je jeden z dôvodov dezinformácie a ostatné sa už len nabaľovalo.
Uzávierka cesty znamená, že tadiaľ vozidlo neprejde. Čiastočná uzávierka cesty znamená, že neprejdú len niektoré druhy vozidiel. Napríklad na Donovaloch počas snehovej pokrývky neprejdú kamióny nad 10 metrov dĺžky. Pritom tento termín so špecifikáciou na aké vozidla sa uzávierka vzťahuje, je veľmi dôležitý pre navigáciu a smerovanie dopravy. Ak je uzávierka na ceste, tak tam navigácia vozidlá nesmeruje.
Používanie termínu čiastočná uzávierka cesty vo význame zníženia počtu prejazdných jazdných pruhov (akéhokoľvek dôvodu, napr.: stavebné práce alebo oprava defektu) je neadekvátne a nie je len doménou médií. Tento termín používa aj sám zhotoviteľ D4R7, ktorý na svojom webe nejednoznačne informuje:
Od pondelka 14/01/2019 začína čiastočná uzávierka diaľničného zjazdu D1 v smere Petržalka – Bratislava, centrum z dôvodu realizácie preložky horúcovodu. Zároveň bude uzavretý jeden jazdný pruh na nájazde na Bajkalskej ulici na kruhový objazd (križovatka Prievoz) v smere od Podunajských Biskupíc.
Od pondelka 14/01/2019 bude taktiež realizovaná čiastočná uzávierka diaľnice D4 v križovatke Jarovce v smere z Rakúska. Čiastočnú uzávierku si vyžiadala výstavba nového diaľničného mosta v tomto úseku.
Tak čo? Keď je čiastočná uzávierka cesty alebo križovatky bez konkrétnej špecifikácie, tak tadiaľ autom, autobusom alebo kamiónom prejdete alebo neprejdete?
Keďže viacerí ľudia sa ma pýtali, kadiaľ majú jazdiť, ak bude na zjazde z Prístavného mosta na Bajkalskú už niekoľko mesiacov avizovaná uzávierka, tak som si ráno sadol do auta a prejazdil medializované uzávierky.
Trasa z Petržalky na Bajkalskú – zjazd z Prístavného mosta:

Obr. 1. Print Screen z Google maps aj s údajom zdržania dopravy v pondelok 14.01.2019 asi na poludnie. Obmedzanie je na úseku označenom piktogramom práce na ceste a zaoblenou čiarou oranžovej farby, čo znamená mierne zdržanie dopravy, aspoň podľa Google.

Obr. 2. Začiatok odbočovacieho pruhu na Prístavnom moste v smere z Petržalky do centra.

Obr. 3. Odbočovacie miesto, už s dvoma jazdnými pruhmi.

Obr. 4. Rozdelenie odbočenia do Podunajských Biskupíc vľavo a centrum, Prievoz vpravo.

Obr. 5. Včasné upozornenie vodičov na zmenu organizácie dopravy o 150m.

Obr. 6. Pôvodné dopravné značenie - označenie úseku častých dopravných nehôd. Pre neznalých upozorňujem, že pokuty v takto označenom úseku sú dvojnásobné.

Obr. 7. Nové dopravné značene - maximálna povolená rýchlosť 50 km/hod.

Obr. 8. Nové dopravné značenie - informácia o zbiehaní jazdných pruhov o 100 metrov.

Obr. 9. Pôvodné dopravné značenie - upozorňujúce na šmyk za dažda / mokrej vozovky s odporučenou rýchlosťou 50 km/hod, ktorú vodiči začali dodržiavať až keď šmyk na danom mieste zažili.

Obr. 10. Nové dopravné značenie - zbiehanie jazdných pruhov, vrátane vodiacich dosiek.

Obr. 11. Chcem pochváliť za precízne natočenie vodiacích dosiek jedným smerom. Preto vodiči nebudú musieť robiť autoslalom medzi nimi, tak ako je to zvykom pri iných obmedzeniach.

Obr. 12. Informácia o výjazde zo stavby o 100m

Obr. 13. Nové dopravné značenie - obmedzenie rýchlosti na 30 km/hod.

Obr. 14. V úseku 20 metrov je zákaz odbočenia vľavo, okrem vozidiel stavby.

Obr. 15. Vľavo vidieť miesto, kam budú odbočovať vozidlá stavby.

Obr. 16. Odporúčam si všimnúť dopravnú značku vľavo. Nejde tu o zákaz vjazdu všetkým vozidlám, okrem vodidiel stavby, ale o značku jednosmerky. Znamená to, že ide len o vjazd na stavenisko.

Obr. 17. Výjazd vozidiel stavby o 60 metrov.

Obr. 18. Zákaz odbočenia vľavo do výjazdu vozidiel.

Obr. 19. Vľavo vidno výjazd pre vozidlá stavby zo staveniska na cestu. Chcem pochváliť, že na výjazde zo staveniska je značka stoj - daj prednosť. Lebo, keď si spomeniem na výstavbu neďalekej budovy Strabag, tak tam si dali na výjazd zo staveniska značku hlavná cesta a na cestu dali značku stoj daj prednosť v jazde. Keď som zisťoval ako to majú v projekte a prečo tak spravili, vyšlo najavo, že pracovník rozmiestňujúci dopravné značky nevedel, ktorá značka je P2 a ktorá P8 a zamenil ich. Náprava trvala niekoľko týždňov.

Obr. 20. Posledná smerovacia doska. Dúfam, že ten kus jazdného pruhu vľavo je určený aj k odstraňovaniu blata z kolies vozidiel stavby.

Obr. 21. Pridáva sa ľavý pruh od kruhového objazdu pod Prístavným mostom.

Obr. 22. Uzatvorený priechod pre chodcov, ktoremú vietor roztrhal čiernu fóliu na zneplatnenej zvislej dopravnej značky vpravo. Podľa mňa jednoduchšie by bolo dopravnú značku pootočit o 90 stupňov, čelom preč od vozovky, ako značku prelepovať igelitom.

Obr. 23. Vľavo prichádza jazný pruh od Slovnaftu / Podunajských Biskupíc.

Obr. 24. A ste na Bajkalskej, ktorá pokračuje stredným a ľavým pruhom do podjazdu.
Až na neodvôvodnené 24 hodín, 7 dní v tyždni platiace zníženie rýchlosti na 30 km/hod, ktoré platí bez ohľadu, či sa stavia alebo nie, a už teraz je príčinou zdržania, je všetko v poriadku. Len nejde o mediálne publikovanú uzávierku, respektíve čiastočnú uzavierku, ale o zníženie počtu jazdných pruhov z dvoch na jeden.
Trasa cez ulicu Mlynské Nivy:
Išiel som cez ulicu Mlynské Nivy 2x, najprv počas víkendu, kedy dopravné značenie bolo katastrofálne. Z každej strany išli dva jazdné pruhy a jeden jazdný pruh opačným smerom. Ťažko pochopiť prečo, ale dopravným značením poslali stredné jazdné pruhy čelne proti sebe. Dnes ráno už bol stred ulice rozdelený smerovacími doskami, čím bol predchádzajúci nedostatok odstránený.

Obr. 25. Ulica Mlynské Nivy v smere od Prievozskej začína o dvoch jazdných pruhoch.

Obr. 26. Zbiehanie pravého jazdného pruhu do ľavého aj so značkou striedavého radenia.

Obr. 27. Informácia o obojsmernej premávke a obmedzenie rýchlosti na 30 km/hod

Obr. 28. Informácia o posunutí jazdných pruhov vpravo. Či o pol metra, meter alebo celý jazdny pruh, záleží na vodorovnom dopravnom značení.

Obr. 30. V začiatku zúženého miesta, tam kde vodorovné dopravné značenie je najpotrebnejšie, tam vodorovné dopravné značenie končí a začínajú jamy o hĺbke aj 15 cm, ktoré treba obchádzať až do protismeru.

Obr. 31. Koniec zúženého miesta, kde je len jeden jazdný pruh každým smerom, je dobre označený smerovacími doskami.

Obr. 32. Z jedného jazdného pruhu vznikli dva až tri pruhy. Pričom do ľavého sa auto nezmestí a v pravom je bus so zastavkou. Vodorovné dopravné značenie je chaoticke a zvislé žiadne.

Obr. 33. Zvýšenie počtu jazdných pruhov, ale na existenciu bus pruhu od zastávok sa zabudlo.

Obr. 34. Koniec ulice Mlynské Nivy je o dvoch jazdných pruhoch oboma smermi.
Vodorovné dopravné značenie je nedostatočné. Zvislé dopravné značenie je niekde v poriadku a niekde sa naň zabudlo. Dôležité je, že ulica je prejazdná aspoň o jednom jazdnom pruhu. Horšie je, že v zúženom mieste pripomína tankodrom.
Záver:
Média, na základe nedostatku informácií a chybných informácií spravili z bežných stavebných obmedzení dopravy katastrofický scenár. Každée z dopravných obmedzení je opodstatnené, ale záleží na detailoch, ako sú domyslené. Práve od detailov záleží ako sa dopravné obmedzenia prejavia v zdržaní dopravy. Poprosím zhotoviteľov oboch stavieb, dávajte verejnosti na svojom webe k dispozícii aj schválenú verziu dopravného riešenia vrátane zakreslenia dopravných značiek, napríklad vo formáte pdf, čím pomožete nielen vodičom, ale aj sebe.
Doplnene 16.01.2019 00:55
Po zverejnení toho článku sa ozvalo niekoľko médií a vysvetlili sme si, že plánované rozsiahle uzávierky neplatia a ani nemali platiť od tohto pondelka. Následne spolu s motoristickým novinárom Alexandrom Štefucom sme si o tejto téme podebatovali naživo v TA3. [https://www.ta3.com/clanok/1145878/studio-ta3-j-drahovsky-a-a-stefuca-o-obmedzeniach-v-bratislave.html]
Čo ma najviac potešilo je zmena na webe Hlavného mesta SR www.bratislava.sk kde priamo na titulnej stránke pribudol výrazný odkaz na stránku s aktuálnym hodnotením dopravnej situácie z pohľadu mesta [https://www.bratislava.sk/sk/doprava], vrátane zoznamu komunikácií, ktoré mesto spravuje a plánovaných rozkopávok a prísľubom, že ďalšie informácie o obmedzeniach budú poskytnuté po schválení obchádzkových trás.

Obr. 35. Webu www.bratislava.sk priamo na titulnej strane informuje o dopravných obmedzeniach. Okno prehliadača bolo zmenšené a stránka posunutá tak, aby predmetná informácia bola dobre viditelá.

Obr. 36. www.bratislava.sk - oznam o dopravných obmedzeniach v meste. Okno prehliadača bolo zmenšené a stránka posunutá tak, aby predmetná informácia bola dobre viditelá.