Na realizovanie zákazu bola zvolená zvislá dopravná značka B26a Zákaz predchádzania pre nákladné automobily. Takéto značky sú rozmiestnené pozdĺž celého úseku a zvlášť za každým príjazdom na diaľnicu. Sú rozmiestnenénielen na trase Bratislava Trnava a späť ale aj v obci na diaľničnom obchvate v Bratislave.

Obr.1 Značka B 26a Zákaz predchádzania pre nákladné automobily medzi Bratislavou a Trnavou.

Obr.2. Značka B 26a Zákaz predchádzania pre nákladné automobily na zvýraznenom podklade medzi Bratislavou a Trnavou.

Obr.3. Značka B 62a Zákaz predchádzania pre nákladné automobily v obci Bratislava.

Obr.4. Značka B 26a Zákaz predchádzania pre nákladné automobily v obci Bratislava v elektronickom premennom prevedení.
Nechcem sa rozpisovať ako vodiči nákladných aut na tomto úseku jazdia. To som už zdokumentoval v inom článku. Teraz sa pokúsim vysvetliť čo uvedená značka B26a vlastne zakazuje. Konkrétne podľa vyhlášky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 225/2004 Z. z. v časti význam dopravných značiek, zvislé značky, Čl. 2 Zákazové značky, bod:
(14), K značke č. B 26a: Značka Zákaz predchádzania pre nákladné automobily (č. B 26a) zakazuje vodičovi nákladného automobilu s celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg predchádzať motorové vozidlo vľavo. Motocykel bez postranného vozíka možno predchádzať.
Čo znamená uvedená definícia zákazu? Znamená to, že vodič vozidla nad 3,5 tony nesmie v takto označenom úseku spraviť úkon ktorý sa volá predchádzanie vľavo. Má to vyhláškou zakázané!
Čo to znamená predchádzanie? Na to je potrebne, pozrieť sa do zákona č. 315/1996 Z.z. z 20. septembra 1996 o premávke na pozemných komunikáciách, konkrétne: Jazda v jazdných pruhoch § 8
(1) Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.
(2) V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič motorového vozidla používať na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh. Pritom sa nepovažuje za predchádzanie, ak idú vozidlá v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu. Ak by vozidlá idúce súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný tento pruh čo najskôr uvoľniť. To neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na odbočovanie, otáčanie alebo pri súbežnej jazde podľa odseku 3.
(3) Ak je na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy taká hustá premávka, že sa utvoria súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič motorového vozidla môže jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred ním, vozidlá môžu ísť súbežne. Pritom sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu (ďalej len "súbežná jazda").
Z vyššie uvedeného sme sa dozvedeli v súvislosti so zákazom predchádzania pre nákladné vozidlá nasledujúce skutočnosti:
V prvom bode len toľko, alebo až toľko, že mimo obce sa jazdí len v pravom pruh a do ľavého alebo ľavých pruhov sa sme isť len pri predchádzaní. Keďže je to dopravnou značkou zakázané, tak vodič nákladného vozidla predchádzať nesmie a musí sa držať len v pravom pruhu.
V druhom bode to, že v obci môže ísť ľubovoľné vozidlo v ktoromkoľvek pruhu, a keď vozidla idú v jednom jazdnom pruhy rýchlejšie ako v druhom pruhu nepovažuje sa to za predchádzanie. Z tohto dôvodu značky B 26a na viacpruhovej komunikácii v obci sú bezpredmetné, lebo nie je ich možné porušiť.
Tretí bod rieši hustú premávku. Za bežnej hustoty premávky, nákladné vozidlo nesme ísť do ľavého pruhu. Ale keď premávka zhustne natoľko, že sa vytvoria dva jazdné pruhy, tak nič vodičovi nákladného vozidla nebráni v tom, aby sa preradil do ľavého jazdného pruhu a tak pokračoval v jazde. Samozrejme, že nesmie byť ako prvé vozidlo v kolóne, lebo keby pred ním nebolo iné vozidlo, tak už to nie je súbežná jazda, ale predchádzanie. Môžem povedať, že v piatok poobede, najmä kedy by kamióny nemali jazdiť v ľavom pruhu, tak práve vtedy môžu, lebo je tak hustá premávka, že sú oba jazdné pruhy plné a som rád keď idú aspoň 80 km/hod
Zdá sa vám že niečo nie je v poriadku? Áno aj mne sa to zdá. Značky B26a sú na diaľničnom obchvate v Bratislave (v obci) úplne bezpredmetné. Jednak nič nezakazujú a jednak tam kamióny nebrzdia premávku, lebo maximálna rýchlosť kamiónov a aj osobných aut je na diaľnici v obci rovnaká a to 80 km/hod. Mimo obce, medzi Bratislavou a Trnavou, by som to riešil značkou D51a Obmedzenie jazdy v jazdných pruhoch.
Vyhláška č. 225/2004 Z. z. definuje:
(40) K značkám č. D 51a až D 51c:Symbol značiek (č. B 4, č. B 27a, č. C 12a a podobne) použitý na značkách Obmedzenie v jazdných pruhoch (č. D 51a, č. D 51b a č. D 51c) vyjadruje obmedzenie platné v príslušnom jazdnom pruhu. To isté platí, ak sa tieto symboly použijú na značkách č. D 51a až D 51c a č. D 53. Platnosť obmedzenia v príslušnom jazdnom pruhu sa končí pri značkách č. D 53 a č. D 50a až D 50d.
Dopravná značka D51a nie je nijaká zvláštnosť, bežne sa používa aj na diaľničnom obchvate Bratislavy odkiaľ sú nasledujúce fotografie.

Obr. 5. Značka D51a so značkou B5 pre ľavý pruh, umiestnená na pravej strane cesty.

Obr. 6. Značka D51a so značkou B5 pre ľavý pruh, umiestnená na pravej strane cesty.

Obr. 7. Tu nie je nič z uvedeného. Túto fotografiu prikladám len preto, že zase dostanem viacero e-mailov, ako sa mi podarilo odfotografovať za jazdy obr. 6. bez toho aby bol rozmazaný a či som sa držal volantu a podobne, lebo je zrejme, že práve táto fotografia bola fotená z miesta vodiča. Odpoveď je jednoduchá fotografoval som počas státia v kolóne.
Záver:
Uvedené obmedzenie sa robilo s cieľom zvýšenia priepustnosti na diaľnici Bratislava Trnava. Akým spôsobom sa to chcelo dosiahnuť? Zakázať predbiehanie pre kamióny, alebo zakázať im mimo obce, kde obmedzujú rýchlejšie vozidlá, jazdu v ľavom pruhu?