Dobrý deň
prosím Vás, ako je to s prednosťou v jazde v T-ečkovej križovatke, ktorej vedľajšia cesta je "dolná noha" Téčka. Po hlavnej sprava ide auto, v ceste má prekážku (cyklista, ale niekedy aj auto parkujúce v križovatke), musí teda prejsť do protismeru, ak ho chce obísť. Z vedľajšej odbočuje auto doprava na hlavnú. Ktoré z nich ma prednosť? Auto na hlavnej s prekážkou alebo auto z vedľajšej?

Obr. 1. Pre lepšiu ilustráciu posielam v prílohe krásny obrázok. :)
Ďakujem za odpoveď.
Tonka
Je to ošemetná situácia, ale každý vodič by ju mal zvládnuť.
Ak ide pred zeleným vozidlom priamym smerom cyklista a podobne a cesta nie je dostatočne široká na to aby ho obehol bez zmeny smeru tak musí isť za ním a predbehnúť ho môže až za križovatkou. Definuje to zákon 8/2009 Z. z., § 15 Predchádzanie (5) Vodič nesmie predchádzať, g) pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,
Pokiaľ by nešlo o cyklistu ale o zaparkované auto. Tak tam musí byť dostatok mesta aby vodič zeleného vozidla mohol pokračovať v jazde bez zmeny smeru jazdy. Definuje to zákon 8/2009 Z. z. Zastavenie a státie § 23, (1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov. § 25, (1) Vodič nesmie zastaviť a stáť d) na križovatke a vo vzdialenosti kratšej ako 5 m pred hranicou križovatky a 5 m za ňou; tento zákaz neplatí v obci na križovatke tvaru "T" na náprotivnej strane vyúsťujúcej cesty.
Ak ide prekážku, napríklad rozkopávku, chýbajúci poklop kanála atd., kde vodič zeleného vozidla musí vybočiť zo svojej jazdnej dráhy, tak si musí počínať obzvlášť opatrne, najmä pri dávaní znamenia o zmene smeru jazdy aby ostatní vodiči ho pochopili správne. 8/2009 Z. z., § 30 Znamenie o zmene smeru jazdy (1) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič je povinný dávať okrem prípadov uvedených v tomto zákone vždy aj pri zmene smeru jazdy, vybočovaní z neho alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky. (2) Vodič je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy včas pred začatím jazdného úkonu podľa odseku 1, a to s ohľadom na okolnosti cestnej premávky, najmä na vozidlá idúce za ním a na povahu jazdy.
Vodič červeného auta musí dať prednosť zelenému vozidlu vo všetkých vyššie uvedených prípadoch. Musí dať prednosť aj keď zelene auto pôjde v protismere a podobne. 8/2009 Z. z., § 20 Jazda cez križovatku(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.
Záver:
Z uvedeného obrázku je zrejmé, že vodič červeného vozidla je povinných dať prednosť vozidlám na hlavnej ceste v oboch smeroch, čiže aj zelenému vozidlu, bez ohľadu na to či ide vo svojom jazdnom pruhu alebo v protismere a dôvodu tohto konania. V prípade nehody, napríklad ak vy vodič zeleného vozidla predbiehal v križovatke čo je zakázané, zrejme by dostal pokutu tiež, ale to neuberá na povinnosti pre vodiča červeného vozidla dať prednosť v jazde vozidlám po hlavnej ceste, dokonca je vtedy keď hlavná cesta nie je dopravnými značkami označená ako hlavná a prednosť je len na základe označenia vedľajšej cesty daj prednosť v jazde, respektíve stoj! daj prednosť v jazde.