Maximálna povolená rýchlosť v obci bude 50 km/hod

Slovensko sa zjednotí s ostatnými štátmi EU a zavedie maximálnu povolenú rýchlosť v obci 50 km/hod. Veľa vodičov a aj chodcov dlho očakávalo tuto zmenu, ale zväčša z iného pohľadu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (70)
Obrázok blogu

Veľa ľudí si mysli, že zavedením maximálnej povolenej rýchlosti 50 km/hod sa zníži rýchlosť v obci na všetkých cestách. Nie je to pravda, ihneď sa zmení len tam, kde lokálnou úpravou nie je definovaná iná rýchlosť.

Z dôvodu, že je prax dávať zmenu rýchlosti v jazde až pri odchýlke rýchlosti aspoň o 20 km/hod od maximálnej povolenej rýchlosti, môže zníženie rýchlosti z 60 na 50 km/hod paradoxne znamenať zvýšenie rýchlosti v obciach, nakoľko napríklad v Bratislave je na značnej časti komunikácii definovaná maximálna rýchlosť 40 km/hod a tieto značky budú pri zachovaní doterajšej praxe postupne demontované.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Naopak na okrajoch miest kde chodcov niet bude rýchlosť 50 km/hod neodôvodnená a preto dôjde k jej zvýšeniu aspoň na 70 km/hod.

Je možné, že dôjde aj k zmene praxe definovania rýchlosti v násobkoch 20 km/hod na násobky 10 km/hod, čo by som osobne uvítal najmä na mestských diaľničných obchvatoch, ale tam to neumožňuje premenne dopravné značenie, lebo bolo navrhnuté na násobky rýchlosti 20 km/hod a ešte voči rýchlosti 60km/hod.

Ako by so to riešil ja?

Dopravné značky začiatok a koniec obcí by som stiahol na skutočný začiatok obce kde sa začínajú vyskytovať chodci – je prvý prechod pre chodcov. Poznám prípady, že dopravné značky začiatok a koniec obce sú aj viac ako km pred obcou v poli.

SkryťVypnúť reklamu

Tam kde sú prechody pre chodcov, kde sa chodci vyskytujú aj popri cestách, všade tam je potrebná štandardná 50-tka a kontrolovať jej dodržiavanie. Pri rýchlosti 50 km/hod sa voči rýchlosti 60 km/hod významne skracuje brzdná dráha, čo má význam najmä pri kolízii vozidla a chodca.

Tam kde chodcov je veľmi veľa, je ich viac ako aut, ako sú napríklad centrá miest, tam by som riešil obmedzenie rýchlosti až na 30 km/hod, najlepšie značkou zóna.

V peších zónach kde autá spravidla nemajú čo hľadať (okrem zásobovania ap.) by som dal maximálnu rýchlosť 20 km/hod ako v obytnej zóne.Doteraz sa občas používa aj rýchlosť 5 km/hod čo je pokladané za rýchlosť chôdze, ale prakticky sa to nedá dodržať, lebo ak zaradíte prvý rýchlostný stupeň a dáte nohu dole s plynu tak idete rýchlosťou okolo 10 až 20 km/hod.

SkryťVypnúť reklamu

Text návrhu zákona:

§ 16 Rýchlosť jazdy
(4) Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-1a ak ide po diaľnici v obci alebo po ceste pre motorové vozidlá v obci, najviac 80 km.h-1.

Takže vodiči táto zmena nie je tak zlá ako to niekto prezentuje a chodci táto zmena nie je taká dobrá ako to niekto prezentuje. V každom prípade všetci účastníci cestnej premávky musia naďalej zostať opatrní.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 246
  •  | 
  • Páči sa:  1 245x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu