
Veľa ľudí si mysli, že zavedením maximálnej povolenej rýchlosti 50 km/hod sa zníži rýchlosť v obci na všetkých cestách. Nie je to pravda, ihneď sa zmení len tam, kde lokálnou úpravou nie je definovaná iná rýchlosť.
Z dôvodu, že je prax dávať zmenu rýchlosti v jazde až pri odchýlke rýchlosti aspoň o 20 km/hod od maximálnej povolenej rýchlosti, môže zníženie rýchlosti z 60 na 50 km/hod paradoxne znamenať zvýšenie rýchlosti v obciach, nakoľko napríklad v Bratislave je na značnej časti komunikácii definovaná maximálna rýchlosť 40 km/hod a tieto značky budú pri zachovaní doterajšej praxe postupne demontované.
Naopak na okrajoch miest kde chodcov niet bude rýchlosť 50 km/hod neodôvodnená a preto dôjde k jej zvýšeniu aspoň na 70 km/hod.
Je možné, že dôjde aj k zmene praxe definovania rýchlosti v násobkoch 20 km/hod na násobky 10 km/hod, čo by som osobne uvítal najmä na mestských diaľničných obchvatoch, ale tam to neumožňuje premenne dopravné značenie, lebo bolo navrhnuté na násobky rýchlosti 20 km/hod a ešte voči rýchlosti 60km/hod.
Ako by so to riešil ja?
Dopravné značky začiatok a koniec obcí by som stiahol na skutočný začiatok obce kde sa začínajú vyskytovať chodci – je prvý prechod pre chodcov. Poznám prípady, že dopravné značky začiatok a koniec obce sú aj viac ako km pred obcou v poli.
Tam kde sú prechody pre chodcov, kde sa chodci vyskytujú aj popri cestách, všade tam je potrebná štandardná 50-tka a kontrolovať jej dodržiavanie. Pri rýchlosti 50 km/hod sa voči rýchlosti 60 km/hod významne skracuje brzdná dráha, čo má význam najmä pri kolízii vozidla a chodca.
Tam kde chodcov je veľmi veľa, je ich viac ako aut, ako sú napríklad centrá miest, tam by som riešil obmedzenie rýchlosti až na 30 km/hod, najlepšie značkou zóna.
V peších zónach kde autá spravidla nemajú čo hľadať (okrem zásobovania ap.) by som dal maximálnu rýchlosť 20 km/hod ako v obytnej zóne.Doteraz sa občas používa aj rýchlosť 5 km/hod čo je pokladané za rýchlosť chôdze, ale prakticky sa to nedá dodržať, lebo ak zaradíte prvý rýchlostný stupeň a dáte nohu dole s plynu tak idete rýchlosťou okolo 10 až 20 km/hod.
Text návrhu zákona:
§ 16 Rýchlosť jazdy
(4) Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-1a ak ide po diaľnici v obci alebo po ceste pre motorové vozidlá v obci, najviac 80 km.h-1.
Takže vodiči táto zmena nie je tak zlá ako to niekto prezentuje a chodci táto zmena nie je taká dobrá ako to niekto prezentuje. V každom prípade všetci účastníci cestnej premávky musia naďalej zostať opatrní.