Karloveská radiála by podľa medializovaných informácii mala byť modernizovaná ako jedna akcia s jednou kolaudáciou. Ak je to pravda, tak je to veľmi zlý scenár. Dôvodom je to, že na 15 mesiacov dôjde k úplnému zablokovaniu pohybu električky nielen do Karlovej Vsi a Dúbravky ale aj po nábreží vrátane tunela.
Keby som mal na to dosah rozdelil by som akciu na 3 samostatné kolaudácie.
Prvý úsek na kolaudáciu: otočka za tunelom.
Fyzický začiatok rekonštrukcie je od zástavky Chatam Sofer, čo je kúsok za otočkou pri tuneli pod hradom. Znamená to, že od začiatku rekonštrukcie nebudú môcť jazdiť električky ani cez tunel smerom na Rázusovo nábrežie.

Nechcem si predstavovať čo sa bude diať, keď pre nejakú akciu bude neprejazdné námestie SNP a električky z Obchodnej nebudú môcť isť cez tunel a ďalej cez Rázusovo nábrežie. Aby táto trasa zostala zachovaná, malo by dôjsť ku kolaudácii prvej časti čím skôr a nie čakať až minimálne 15 mesiacov na dokončenie celej rekonštrukcie.
Druhý úsek na kolaudáciu: po zástavku Molecova.
Keď sa pozrieme na zaťaženie dopravy, tak najvyššia je práve v úseku od mosta Lafranconi po križovatku Molecova v oboch smeroch. Je to z dôvodu, že po tejto trase idú všetky vozidlá na trasách z Dúbravky, Karlovej Vsi, Dlhých dielov, Devína smerujúcich na nábrežie, na diaľnicu D2 smerom na Most Lafranconi, na diaľnicu D2 smerom na tunel Sitina, cestu na Kramáre, Lamač a ďalej po ceste II/2. Samozrejme rovnako aj v opačnom smere.

Skrátiť komplikovanú situáciu na Botanickej ulici sa dá pomerne jednoducho. Keďže máme obojstranné električky tak za križovatku Molecova spraviť spojenie medzi koľajami a skolaudovať úsek medzi tunelom a Molecovou samostatne a nie čakať viacero mesiacov na dokončenie celej rekonštrukcie.

Keby približne v polovici celkovej rekonštrukcie došlo k spojazdneniu električky po významnú zastávku Molecova, tak by sa výrazne odľahčilo všetkým ľudom na Dlhých dieloch a nielen im. Dá sa to spraviť, stačí len chcieť.
Tretí úsek na kolaudáciu: po zástavku Damborského.
Ďalej môžeme uvažovať o skolaudovaní celého zostávajúceho úseku odrazu, ale aj o jeho rozdelení po otočisko električiek v Karlovej Vsi. Určite by to ľudom pomohlo, ale v každom prípade už to nie je tak dôležité ako rozdelenie na prvú a druhú kolaudáciu.
Nejasné sú križovatky a otáčania sa cez električkové koľaje.
Trend vo svete je nasledovný. Cez električkové koľaje sa prechádza, odbočuje a otáča buď na križovatke, ktorá je riadená svetelnou signalizáciou, kde meškajúca električka dostáva prednosť, alebo nikde. Sú len miesta na otáčanie vozidiel cez električkové koľaje, kde električka má trvale prednosť. Neexistuje odbočenie cez koľaje ani priamy prejazd.


Skúsenosti sú nasledovné: minimalizácia prechodov cez koľaje citeľne znížila počet dopravných nehôd. Zrýchlila sa nielen električková, ale aj automobilová doprava. Je to z toho dôvodu, že najviac času sa strácalo pri zložitých dopravných situáciách kde dochádzalo k blokovaniu vozidiel navzájom a následne aj električky. Vo vylepšenej križovatke všetci odbočujú len vpravo a cez koľaje sa otáčajú vo vhodnom mieste, kde dávajú prednosť len električke a vozidlám v protismere.
Nejasne sú priechody pre chodcov.
V Dúbravke je svetlená signalizácia pre chodcov veľmi komplikovaná. Niekde je riadená tromi semaforovými úsekmi za sebou. Niekde len dvomi, pričom v niektorých prípadoch platí svetelná signalizácia aj na električkové koľaje a niekde nie. Práve to bolo príčinou viacerých zrážok medzi električkou a chodcom. Som zvedavý, či sa kompetentní poučili na problémoch v Dúbravke, alebo budú čakať na smrteľný úraz v Karlovej Vsi. V Karlovej Vsi sú pre chodcov vždy tri semaforove úseky za sebou. Prvý je cez cestu, druhý je cez koľaje električky, tretí znova cez cestu. Nie je ani jeden úsek, ktorý platí cez cestu a aj koľaje električky súčasne a ani taký kde semafor platí pre cestu a pre električku už semafór nie je.
Dopravné značenie počas rekonštrukcie.
Toto je hádam najzložitejšia otázka celej rekonštrukcie. Názory sa líšia a radikálne. Oficiálne nebolo nič publikované a dá sa vychádzať len z materiálu z roku 2015. Všetko ostatné sa nezmyselne tají. Z diskusií na internete vidno protichodne požiadavky ľudí na riešenie dopravných obmedzení. V princípe sú dva názory.
Prvý názor je nasledovný: Pravý pruh aby zostal v plnej šírke prejazdný pre všetky vozidlá a ľavý jazdný pruh bol zúžený podľa potreby stavby s tým, že v ňom môžu byť vozidla, na ktoré sa bude nakladať vybagrovaná suť a z nich skladať stavebný materiál.
Túto požiadavku považujem za relevantnú a postup už odskúšaný v Dúbravke.
Druhý názor je radikálne iný a požaduje: Pravý jazdný pruh by sa mal zmeniť na BUS pruh, ale len pre MHD. Z časti ľavého pruhu spraviť cyklochodník. Nech vodiči prestanú používať IAD a chodia MHD.
Takúto požiadavku považujem za požiadavku ekoteroristov, ktorí chcú nielen rozhodovať o tom kto akú dopravu môže používať, ale takto by znemožnili nielen IAD ale aj zásobovanie všetkých obchodov v dotknutom území, čo si zrejme ani neuvedomujú.
Záver:
Rekonštrukciu Karloveskej radiály jednoznačne treba, ale treba ju naplánovať tak, aby nemala po príliš dlhú dobu deštruktívny dopad na dopravu. Ďalej pri nej treba premýšľať a spraviť priechody pre chodcov bezpečné. Taktiež treba zrušiť všetky neriadené prejazdy cez električkové koľaje v križovatkách a spraviť bezpečné miesta na otáčanie. Jedine tak je možné zvýšiť bezpečnosť a aj efektívnosť dopravy k spokojnosti obyvateľov a návštevníkov.
Ako to nakoniec bude a kedy to bude, je jeden veľký otáznik, zatiaľ sa to drží v tajnosti.