Ohľadne mýta je v Európskej Únii vládne chaos, čo štát to iný systém a v niektorých štátoch nielen jeden systém, respektíve nielen jeden výberca mýta. Aj tam kde je systém mýta podobný slovenskému aj tam nie sú vozidla kategorizované rovnako. Preto som vytvoril kategórie zo slovenských kategórii v detailnejšom členení emisných tried.
Čo sa týka spoplatnenia ciest prvej triedy, tak takéto spoplatnenie existuje len u nás a v menšom meradle v susednej Českej republike. Možno, že aj niekde inde sú spoplatnené takéto cesty, ale tam to zrejme vyriešili dopravnou značkou "cesta pre motorové vozidlá" respektíve "rýchlostná cesta". Spoznáte to tak, že rýchlostná cesta u nás má základnú kvalitu ako diaľnica, vrátane oddelenia jazdných smerov a aj maximálnou dovolenou rýchlosťou, kým v iných štátoch ide aj o cesty s neoddeleným jazdných smerov a maximálnou rýchlosťou ako na bežných cestách, pričom mýtny poplatok je ako na diaľnici.
Cesty prvej triedy:
Štát/km/€ | Vozidlá 3,5 - 12 ton | ||||
| EURO 0,1,2 | EURO 3 | EURO 4 | EURO 5 | EURO 6 |
Slovensko | 0,0700 | 0,0630 | 0,0630 | 0,0630 | 0,0630 |
Česká republika | 0,0418 | 0,0304 | 0,0304 | 0,0304 | 0,0304 |
SK=100% CZ=?% | 59,73 | 48,26 | 48,26 | 48,26 | 48,26 |
| |||||
| Vozidlá nad 12 ton, 2 nápravy | ||||
| EURO 0,1,2 | EURO 3 | EURO 4 | EURO 5 | EURO 6 |
Slovensko | 0,1460 | 0,1360 | 0,1360 | 0,1360 | 0,1360 |
Česká republika | 0,0418 | 0,0304 | 0,0304 | 0,0304 | 0,0304 |
SK=100% CZ=?% | 28,64 | 22,36 | 22,36 | 22,36 | 22,36 |
| |||||
Vozidlá nad 12 ton, 3 nápravy | |||||
EURO 0,1,2 | EURO 3 | EURO 4 | EURO 5 | EURO 6 | |
Slovensko | 0,1530 | 0,1460 | 0,1430 | 0,1430 | 0,1430 |
Česká republika | 0,0684 | 0,0532 | 0,0532 | 0,0532 | 0,0532 |
SK=100% CZ=?% | 44,71 | 36,44 | 37,21 | 37,21 | 37,21 |
| |||||
Vozidlá nad 12 ton, 4 nápravy | |||||
EURO 0,1,2 | EURO 3 | EURO 4 | EURO 5 | EURO 6 | |
Slovensko | 0,1560 | 0,1490 | 0,1460 | 0,1460 | 0,1460 |
Česká republika | 0,0988 | 0,0760 | 0,0760 | 0,0760 | 0,0760 |
SK=100% CZ=?% | 63,34 | 51,02 | 52,06 | 52,06 | 52,06 |
| |||||
Vozidlá nad 12 ton, 5 náprav | |||||
EURO 0,1,2 | EURO 3 | EURO 4 | EURO 5 | EURO 6 | |
Slovensko | 0,1530 | 0,1460 | 0,1430 | 0,1430 | 0,1430 |
Česká republika | 0,0988 | 0,0760 | 0,0760 | 0,0760 | 0,0760 |
SK=100% CZ=?% | 64,59 | 52,06 | 53,16 | 53,16 | 53,16 |
Tabuľka 1. Porovnanie poplatkov za 1 km jazdy po cestách prvej triedy
Keď porovnávame silu ekonomiky na obyvateľa tak Slovensko a Česká republika sú na tom podobne. Pomer je niekde medzi 1:1 až 1:1,5 v prospech Českej republiky ale sadzby za jeden kilometer jazdy, po cestách prvej triedy sú opačne, pohybujú sa od 22,36 % do 64,59 % ak za 100% považujeme sadzbu na Slovensku.
Diaľnice:
Štát/km/€ | Vozidlá 3,5 - 12 ton | ||||
EURO 0,1,2 | EURO 3 | EURO 4 | EURO 5 | EURO 6 | |
Slovensko | 0,0930 | 0,0860 | 0,0830 | 0,0830 | 0,0830 |
Česká republika | 0,0874 | 0,0646 | 0,0646 | 0,0646 | 0,0646 |
SK=100% CZ=?% | 94,00 | 75,13 | 77,85 | 77,85 | 77,85 |
Nemecko | x | x | x | x | x |
SK=100% D=?% | x | x | x | x | x |
Rakúsko | 0,1760 | 0,1760 | 0,1540 | 0,1540 | 0,1440 |
SK=100% A=?% | 189,25 | 204,65 | 185,54 | 185,54 | 173,49 |
Vozidlá nad 12 ton, 2 nápravy | |||||
EURO 0,1,2 | EURO 3 | EURO 4 | EURO 5 | EURO 6 | |
Slovensko | 0,1930 | 0,1830 | 0,1790 | 0,1790 | 0,1790 |
Česká republika | 0,0874 | 0,0646 | 0,0646 | 0,0646 | 0,0646 |
SK=100% CZ=?% | 45,29 | 35,31 | 36,10 | 36,10 | 36,10 |
Nemecko | 0,2740 | 0,1900 | 0,1690 | 0,1410 | 0,1410 |
SK=100% D=?% | 141,97 | 103,83 | 94,41 | 78,77 | 78,77 |
Rakúsko | 0,1760 | 0,1760 | 0,1540 | 0,1540 | 0,1440 |
SK=100% A=?% | 91,19 | 96,17 | 86,03 | 86,03 | 80,45 |
Vozidlá nad 12 ton, 3 nápravy | |||||
EURO 0,1,2 | EURO 3 | EURO 4 | EURO 5 | EURO 6 | |
Slovensko | 0,2020 | 0,1930 | 0,1890 | 0,1890 | 0,1890 |
Česká republika | 0,1406 | 0,1102 | 0,1102 | 0,1102 | 0,1102 |
SK=100% CZ=?% | 69,62 | 57,11 | 58,32 | 58,32 | 58,32 |
Nemecko | 0,2740 | 0,1900 | 0,1690 | 0,1410 | 0,1410 |
SK=100% D=?% | 135,64 | 98,45 | 89,42 | 74,60 | 74,60 |
Rakúsko | 0,2464 | 0,2464 | 0,2156 | 0,2156 | 0,2016 |
SK=100% A=?% | 121,98 | 127,67 | 114,07 | 114,07 | 106,67 |
Vozidlá nad 12 ton, 4 nápravy | |||||
EURO 0,1,2 | EURO 3 | EURO 4 | EURO 5 | EURO 6 | |
Slovensko | 0,2090 | 0,1990 | 0,1960 | 0,1960 | 0,1960 |
Česká republika | 0,2052 | 0,1596 | 0,1596 | 0,1596 | 0,1596 |
SK=100% CZ=?% | 98,20 | 80,22 | 81,44 | 81,44 | 81,44 |
Nemecko | 0,2880 | 0,2040 | 0,1830 | 0,1550 | 0,1550 |
SK=100% D=?% | 137,80 | 102,51 | 93,37 | 79,08 | 79,08 |
Rakúsko | 0,3696 | 0,3696 | 0,3234 | 0,3234 | 0,3024 |
SK=100% A=?% | 176,84 | 185,73 | 165,00 | 165,00 | 154,29 |
Vozidlá nad 12 ton, 5 náprav | |||||
EURO 0,1,2 | EURO 3 | EURO 4 | EURO 5 | EURO 6 | |
Slovensko | 0,2060 | 0,1930 | 0,1890 | 0,1890 | 0,1890 |
Česká republika | 0,2052 | 0,1596 | 0,1596 | 0,1596 | 0,1596 |
SK=100% CZ=?% | 99,63 | 82,71 | 84,46 | 84,46 | 84,46 |
Nemecko | 0,2880 | 0,2040 | 0,1830 | 0,1550 | 0,1550 |
SK=100% D=?% | 139,81 | 105,70 | 96,83 | 82,01 | 82,01 |
Rakúsko | 0,3696 | 0,3696 | 0,3234 | 0,3234 | 0,3024 |
SK=100% A=?% | 179,42 | 191,50 | 171,11 | 171,11 | 160,00 |
Tabuľka 2. Porovnanie poplatkov za 1 km jazdy po diaľniciach a rýchlostných cestách.
Keď porovnávame silu ekonomiky na obyvateľa tak Slovensko zďaleka nedosahuje silu Nemecka a Rakúska ale sadzby za jeden kilometer jazdy po diaľniciach v niektorých kategóriách áno i keď najmä rakúske diaľnice majú v niektorých kategóriách výrazne vyššie poplatky aj voči nemeckým diaľniciam.
Chcel som ešte spraviť prepočet na reálnu hmotnosť alebo tlak na nápravu a priemernú dennú jazdu, ale je to komplikovanejšie než neprehľadné akcie mobilných operátorov. Reálne sa dá porovnávať len konkrétne auto/jazda.
Zaujímave je aj to, že nikde netrápia vodičov vozidiel N1 a M1 s prívesným vozíkom aby mali palubnú jednotku.
Ak si chcete overiť cenníky a počítať sami tak sú tu:
Slovensko
Česká republika 1 € = 26,311 CZK
Nemecko
Rakúsko
Záver:
Zvážte silu našej ekonomiky, kvalitu ciest, cenu za kilometer jazdy, ciele ktoré chce Slovensko zavedením mýta dosiahnuť a záver si spravte sami.