Nepoužívajte svetla pre denné svietenie, ak nesvietia súčasne zadné

V týchto dňoch je počasia priam mizerné, je síce dostatočne svetlo, ale chvíľu sneží, chvíľu mrholí, chvíľu je hmla a chvíľu je dobrá dohľadnosť, nebyť vodnej triešte za predchádzajúcim vozidlom. Ak máte svetlá pre denné svietenie zapojené - naprogramované takým spôsobom, že svietia len vpredu a pri nich nesvietia zadne červené svetla, tak ich používate nesmiete! Práve včera som bol svedkom takmer nehody, keď vodič nevidel nesvietiace vozidlo pred sebou, zbadal ho až keď začalo brzdiť a rozsvietilo brzdové svetlá. Pred istou zrážkou sa v poslednom okamihu uhol do môjho pruhu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (80)
Podľa EHK 48 rev 04 treba svietiť len vpredu
Podľa EHK 48 rev 04 treba svietiť len vpredu 

Viem, že vytočím veľa výrobcov a importérov vozidiel a veľa pracovníkov STK aj pracovníkov na MDPT a EK. V minulosti som chválil krok ministerstva vnútra, že zaviedlo do zákona 8/2009 Z.z. možnosť používania svietidiel pre denné svietenie.

Z praktických porovnávaní viditeľnosti oproti prichádzajúceho vozidla počas dna, za dobrej aj zlej viditeľnosti boli jednoznačne lepšie vidieť vozidlá s dennými svetlami, lebo svietia nesústredeným lúčom. Je ich dobre vidieť nielen z vozovky pred vozidlom ale aj chodníkov. Veľký vplyv majú na to, že moderné stretávacie reflektory stretávacích svetiel, natáčajú úzky svetlený kužeľ len tam kam ide vozidlo. Robí sa to z dôvodu neoslňovania vodičov v protismere. Lenže táto v tme výhodná vlastnosť sa stáva počas dňa životunebezpečnou, lebo chodec na chodníku je mimo kužeľa svetla, difúzny rozptyl svetelného lúča nevidno a tak chodec si nevšimne prechádzajúce vozidlo z čoho premení reálnosť stretu vozidla a chodca.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Druhou kapitolou svetiel pre denné svietenia sú zadné červené, koncové svetlá. Keď sa tvoril zákon 8/2009 Z.z. tak ma nenapadlo, že časom bude vydaný predpis EKH 48 rev 04, ktorý zakáže pri svietení dennými svetlami vpredu, svietiť vzadu červenými svetlami.

Keď vozidlá mali zapnuté denné svietidla vpredu a červené vzadu, tak boli vidieť za každého počasia, a kdekoľvek, vrátane tieňa z prírodných prekážok, spredu aj zozadu.

Vďaka nezmyselnému a život ohrozujúcemu predpisu EKH 48 rev 04, ktorý bol importovaný do našej legislatívy, sa deje to, že cez tunely, podjazdy, alebo aj za terajšieho počasia jazdia vozidlá bez rozsvietených červených svetiel vzadu a takto ohrozujú vodičov jazdiacim za nimi.

SkryťVypnúť reklamu

Pri praktických testoch som zistil, že ani vozidlá, ktoré majú automatické pripínanie medzi dennými a stretávacími svetlami, nevyhodnotia tvorbu vodnej triešte za vozidlom a ani zastavenie v tieni. V oboch prípadoch zadne červené svetla zostávajú zhasnuté a takéto vozidlo predstavuje nebezpečie pre ostatných účastníkov cestnej premávky.

Záver:
Ak máte svetlá pre denné svietenie a ešte k tomu svetlomety, ktoré sa natáčajú vzhľadom k smeru jazdy a s dennými svetlami vám nesvietia zadne červené svetla, tak zájdite do servisu a požiadajte, aby ich naprogramovali tak aby súčasne svietili aj zadne. Ak odmietnu tak im povedzte, že radšej budete porušovať nezmyselný predpis EHK 48 rev 04, ako ohrozovať ostatných účastníkov cestnej premávky!

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 246
  •  | 
  • Páči sa:  1 231x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

225 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
INESS

INESS

108 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu