
Viem, že vytočím veľa výrobcov a importérov vozidiel a veľa pracovníkov STK aj pracovníkov na MDPT a EK. V minulosti som chválil krok ministerstva vnútra, že zaviedlo do zákona 8/2009 Z.z. možnosť používania svietidiel pre denné svietenie.
Z praktických porovnávaní viditeľnosti oproti prichádzajúceho vozidla počas dna, za dobrej aj zlej viditeľnosti boli jednoznačne lepšie vidieť vozidlá s dennými svetlami, lebo svietia nesústredeným lúčom. Je ich dobre vidieť nielen z vozovky pred vozidlom ale aj chodníkov. Veľký vplyv majú na to, že moderné stretávacie reflektory stretávacích svetiel, natáčajú úzky svetlený kužeľ len tam kam ide vozidlo. Robí sa to z dôvodu neoslňovania vodičov v protismere. Lenže táto v tme výhodná vlastnosť sa stáva počas dňa životunebezpečnou, lebo chodec na chodníku je mimo kužeľa svetla, difúzny rozptyl svetelného lúča nevidno a tak chodec si nevšimne prechádzajúce vozidlo z čoho premení reálnosť stretu vozidla a chodca.
Druhou kapitolou svetiel pre denné svietenia sú zadné červené, koncové svetlá. Keď sa tvoril zákon 8/2009 Z.z. tak ma nenapadlo, že časom bude vydaný predpis EKH 48 rev 04, ktorý zakáže pri svietení dennými svetlami vpredu, svietiť vzadu červenými svetlami.
Keď vozidlá mali zapnuté denné svietidla vpredu a červené vzadu, tak boli vidieť za každého počasia, a kdekoľvek, vrátane tieňa z prírodných prekážok, spredu aj zozadu.
Vďaka nezmyselnému a život ohrozujúcemu predpisu EKH 48 rev 04, ktorý bol importovaný do našej legislatívy, sa deje to, že cez tunely, podjazdy, alebo aj za terajšieho počasia jazdia vozidlá bez rozsvietených červených svetiel vzadu a takto ohrozujú vodičov jazdiacim za nimi.
Pri praktických testoch som zistil, že ani vozidlá, ktoré majú automatické pripínanie medzi dennými a stretávacími svetlami, nevyhodnotia tvorbu vodnej triešte za vozidlom a ani zastavenie v tieni. V oboch prípadoch zadne červené svetla zostávajú zhasnuté a takéto vozidlo predstavuje nebezpečie pre ostatných účastníkov cestnej premávky.
Záver:
Ak máte svetlá pre denné svietenie a ešte k tomu svetlomety, ktoré sa natáčajú vzhľadom k smeru jazdy a s dennými svetlami vám nesvietia zadne červené svetla, tak zájdite do servisu a požiadajte, aby ich naprogramovali tak aby súčasne svietili aj zadne. Ak odmietnu tak im povedzte, že radšej budete porušovať nezmyselný predpis EHK 48 rev 04, ako ohrozovať ostatných účastníkov cestnej premávky!