Obmedzenie jazdy kamiónov počas víkendov - komentár návrhu zákona

Návrh zákona o premávke na pozemných komunikáciách mení zákaz jazdy nákladných vozidiel počas víkendov. V niečom zákon zákaz sprísňuje a v niečom zmierňuje.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (33)
Obrázok blogu

Avizovaným cieľom zákazu je znížiť počet vozidiel (najmä veľkých a pomalých) v období najvyššej hustoty premávky. Dopravné špičky nie sú len časom najvyššej hustoty dopravy, ale aj časom najčastejšieho výskytu dopravných nehôd, najmä hromadných.

Text návrhu zákona:

§ 39 Obmedzenie jazdy niektorých druhov vozidiel

(1) Na diaľnici, na rýchlostnej ceste a na ceste I. triedy je zakázaná jazda motorovým vozidlám s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 7 500 kg a motorovým vozidlám s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom,
a) v piatok alebo v posledný pracovný deň pred dňom pracovného pokoja ) v čase od 15.00 hod. do 20.00 hod.,
b) v prvý deň pracovného pokoja a v sobotu, ak nasleduje po pracovnom dni, v čase od 07.00 hod. do 11.00 hod. a v období od 1.júla do 31. augusta v čase od 07.00 hod. do 19.00 hod.,
c) v posledný deň pracovného pokoja v čase od 15.00 hod. do 20.00 hod.

(2) Ak ide o jeden deň pracovného pokoja, ktorý nasleduje po pracovnom dni, zákaz jazdy podľa odseku 1 platí v čase od 07.00 hod. do 11.00 hod. a v čase od 15.00 hod. do 20.00 hod.

(3) Zákaz jazdy podľa odseku 1 a 2 neplatí pre
a) autobusy, obytné automobily, vozidlá ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, Hasičského a záchranného zboru, ostatných hasičských jednotiek20) a Slovenskej informačnej služby,
b) vozidlá použité na prepravu zdravotníckeho materiálu, liečiv a biologického materiálu do zdravotníckeho zariadenia alebo na zabezpečenie prevádzky zdravotníckych prístrojov v zdravotníckych zariadeniach,
c) vozidlá použité v kombinovanej doprave, na nakládku a vykládku lodí alebo železničných vagónov,
d) vozidlá použité na zabezpečovanie športových a kultúrnych podujatí,
e) vozidlá použité na prepravu humanitárnej pomoci,
f) vozidlá použité na odstraňovanie havárií a ich následkov, ako aj pri živelných pohromách,
g) vozidlá použité pri výkone činnosti spojenej s údržbou, opravami a výstavbou ciest,
h) vozidlá použité na prepravu potravín alebo na prepravu živých zvierat.

(4) Neplatnosť zákazu podľa odseku 3 sa vzťahuje aj na prepravu, ktorá s použitím vozidiel uvedených v písmenách b) až h) súvisí. Vodič je povinný na výzvu policajta hodnoverným spôsobom preukázať použitie vozidla na účely uvedené v odseku 3.

(5) Používanie zvláštnych motorových vozidiel na cestách je s výnimkou ciest III. triedy, miestnych komunikácií a účelových komunikácií zakázané; to neplatí
a) pre zvláštne motorové vozidlá ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov a Slovenskej informačnej služby a zvláštne motorové vozidlá použité na odstraňovanie havárií a ich následkov, pri živelných pohromách, pri výkone činnosti spojenej s údržbou, opravami a výstavbou ciest,
b) ak je používanie zvláštnych motorových vozidiel dovolené na základe povolenia na zvláštne užívanie ciest.1)

(6) Na ceste I., II. a III. triedy je zakázaná jazda záprahovým vozidlám a ručným vozíkom s celkovou šírkou väčšou ako 600 mm
a) vždy v čase od 23.00 hod. do 04.00 hod., od 06.00 hod. do 09.30 hod. a od 14.30 hod. do 18.30 hod.
b) v čase zákazu jazdy niektorých druhov vozidiel podľa odseku 1 a 2, ak tento čas nie je rovnaký s časmi podľa písmena a).
 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď som o tejto problematike písal dávnejšie, po tlačovej konferencii MV, kde bol zámer prezentovaný tak sa ozvalo viacero vodičov kamiónov, že je to zlý zámer. Teraz je zákon v medzirezortnom pripomienkovaní a časy sú mierne pozmenené. Z dôvodu prehľadu som spravil tabuľku kde porovnávam terajší návrh s terajším platným stavom.

Orientačné porovnanie zákazu jazdy niektorých vozidiel počas dopravných špičiek na D,R,1,2,3tr.

vozidlo / deň

posledný pracovný deň

prvý voľný deň

prvý voľný deň počas prázdnin

posledný voľný deň

ak voľný deň je prvým aj posledným

 Návrh zákona

vozidlá nad 3,5 tony

bez obmedzenia

bez obmedzenia

bez obmedzenia

bez obmedzenia

bez obmedzenia

vozidlá nad 3,5 tony s prívesom, pre DR1tr.

15:00-20:00

07:00-11:00

07:00-19:00

15:00-20:00

07:00-09:00 15:00-20:00

vozidlá nad 7,5 tony, pre DR1tr.

15:00-20:00

07:00-11:00

07:00-19:00

15:00-20:00

07:00-09:00 15:00-20:00

zvláštne vozidlá pre DR12tr.

len na individuálne povolenie

len na individuálne povolenie

len na individuálne povolenie

len na individuálne povolenie

len na individuálne povolenie

záprahové vozidlá 123tr.

23.00-04.00 06.00-09.30 14.30-18.30

23.00-04.00 06.00-09.30 14.30-18.30

23.00-04.00 06.00-09.30 14.30-18.30

23.00-04.00 06.00-09.30 14.30-18.30

23.00-04.00 06.00-09.30 14.30-18.30

 Terajší platný stav

vozidlá nad 3,5 tony

bez obmedzenia

bez obmedzenia

bez obmedzenia

bez obmedzenia

bez obmedzenia

vozidlá nad 3,5 tony s prívesom

bez obmedzenia

00:00-22:00

07:00-20:00

00:00-22:00

00:00-22:00

vozidlá nad 7,5 tony

bez obmedzenia

00:00-22:00

07:00-20:00

00:00-22:00

00:00-22:00

zvláštne vozidlá

15:00-21:00

bez obmedzenia

bez obmedzenia

15:00-21:00

15:00-21:00

záprahové vozidlá

15:00-21:00

bez obmedzenia

bez obmedzenia

15:00-21:00

15:00-21:00

 Rozdiel medzi návrhom a doterajším stavom

vozidlá nad 3,5 tony

bez zmeny

bez zmeny

bez zmeny

bez zmeny

bez zmeny

vozidlá nad 3,5 tony s prívesom

zavedenie obmedzenia

zníženie obmedzenia

zníženie obmedzenia

zníženie obmedzenia

zníženie obmedzenia

vozidlá nad 7,5 tony

zavedenie obmedzenia

zníženie obmedzenia

zníženie obmedzenia

zníženie obmedzenia

zníženie obmedzenia

zvláštne vozidlá

zvýšenie obmedzenia

zvýšenie obmedzenia

zvýšenie obmedzenia

zvýšenie obmedzenia

zvýšenie obmedzenia

záprahové vozidlá.

zmena obmedzenia

zavedenie obmedzenia

zavedenie obmedzenia

zmena obmedzenia

zmena obmedzenia

Odhadujem, že vodiči osobných aut sa potešia ale reakciu vodičov nákladných aut si netrúfam odhadnúť i keď v niektorých prípadoch došlo k zmierneniu prísnosti zákazu.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 245
  •  | 
  • Páči sa:  1 230x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

224 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu