Najprv metrológia. Každý merací pristroj má určitú chybu merania. Niektoré chyby merania sú fixne niektoré závisle na nameranej hodnote. Polícia používa rôzne merače rýchlosti. Najčastejšie majú maximálnu chybu merania +/- 3 km/hod do nameranej rýchlosti 100 km/hod a od nej smerom hore sú to +/- 3% z nameranej hodnoty. Samozrejme, že každé úradné meradlo musí mať platný certifikát.
Ak je u úseku maximálna povolená rýchlosti 50 km/hod a policajný radar a vám namerá rýchlosť 53 km/hod a polícia vás chce pokutovať za rýchlosť, tak má význam požadovať odpočítanie chyby meradla.
To isté platí ak na diaľnici, kde je minimálna rýchlosť 80 km/hod. Ak pôjdete za dobrého počasia ako prvé vozidlo v kolóne, policajný radar vám namerá rýchlosť 77 km/hod a polícia vás chce pokutovať na nedodržanie minimálnej rýchlosti, tak má význam požadovať pripočítanie chyby meradla.
Správne sa to robí tak, že nameraný udaj sa koriguje o odchýlku do plusu alebo mínusu o chybu meradla, podľa toho či sa garantuje minimálna alebo maximálne rýchlosť, výsledný údaj sa matematicky zaokrúhli na rovnaký rád ako je predpis a porovná s predpisom.
Pozrime sa ako je stanovená výška pokút.
Zákon 8/2009 Z. z. zadefinoval akékoľvek prekročenie rýchlosti ako závažný dopravný priestupok z čoho pramení aj vysoká pokuta, až 650 € v hotovosti a 800 € v správnom konaní. Čiže pokutu môžete dostať pri preukázane vyššej alebo nižšej rýchlosti ako je dovolená už od 1 km/hod, s tým, že matematické zaokrúhlenie hrá v prospech vás. Lenže v praxi dopravní policajti nepripočítavajú a neodpočítavajú odchýlku ale zaujímajú sa len o vozidlá ktorých rýchlosť je zaručene za hranicou maximálnej chyby meracieho prístroja.
Na jemnejšie kategorizáciu výšky pokuty existuje sadzobník pokút, ktorý je ale len informatívny materiál MVSR. V ňom je uvedené:
v obci |
1. od 6 – 10 km/h 10 €/301,26 Sk |
2. od 11 – 20 km/h od 30 €/903,78 Sk do 50 €/1.506,30 Sk |
3. od 21 - 30 km/h od 50 €/1.506,30 Sk do 100 €/3.012,60 Sk |
4. od 31 - 40 km/h od 100 €/3.012,60 Sk do 200 €/6.025,20 Sk |
5. od 41 - 50 km/h od 200 €/6.025,20 Sk do 300 €/9.037,80 Sk |
6. od 51 - 60 km/h od 300 €/9.037,80 Sk do 400 €/12.050,40 Sk |
7. od 61 - 70 km/h od 400 €/12.050,40 Sk do 500 €/15.063,00 Sk |
8. o viac ako 71 km/h od 500 €/15.063,00 Sk do 650 €/19.581,90 Sk |
mimo obec |
1. od 11 – 20 km/h od 20 €/602,52 Sk do 30 €/903,78 Sk |
2. od 21 - 30 km/h od 50 €/1.506,30 Sk do 100 €/3.012,60 Sk |
3. od 31 - 40 km/h od 100 €/3.012,60 Sk do 200 €/6.025,20 Sk |
4. od 41 - 50 km/h od 200 €/6.025,20 Sk do 300 €/9.037,80 Sk |
5. od 51 - 60 km/h od 300 €/9.037,80 Sk do 400 €/12.050,40 Sk |
6. od 61 - 70 km/h od 400 €/12.050,40 Sk do 500 €/15.063,00 Sk |
7. o viac ako 71 km/h od 500 €/15.063,00 Sk do 650 €/19.581,90 Sk |
Ak si pozorne pozriete ako je definovaný sadzobní pokút, zistíte, že tam nie je prekročenie od 1 km/hod ale až od 6 km/hod v obci a 11 km/hod mimo obce. Z tohto je možné usúdiť, že sadzobník bol navrhnutý tak aby sa nemusela odpočítavať chyba meradla a údaje sa vzťahujú na nameranú rýchlosť bez odpočítania chyby meradla.
Ak v obci kde je mpr. 50 km/hod vám namerajú 56 km/hod tak nemá význam hádať sa na chybe meradla, lebo v skutočnosti vaša skutočná rýchlosť bola od 53 km/hod do 59 km/hod, čiže ide o jednoznačné porušenie predpisu.
To isté platí mimo obce ak na mpr. 130 km/hod vám namerajú 141 km/hod, tak vaša skutočná rýchlosť bola od 136,77 km/hod do 145,23 km/hod, čiže tiež ide o jednoznačné porušenie predpisu.
Záver:
Žiadať odpočítanie/pripočítanie chyby meradla má význam len pri nedodržaní rýchlosti nie väčšej ako je maximálna odchýlka meradla. Treba mať na pamäti aj to, že sadzobník pokút je len orientačný a navyše je v ňom už zahrnutá chyba meradla.
Čiže treba si hľadať iné viac či menej akceptovateľné zdôvodnenie nedodržanie rýchlosti jazdy, kreativite sa medze nekladú.