Ahoj, mám otázku - keď idem z Prístavného mosta smerom na Bajkalskú, vyjdem hore na križovatku Prievozská / Bajkalská a chcem sa otočiť o 180 stupňov a isť naspäť smerom k Prístavnému mosta - je tam otáčací pruh a vpravo vedľa neho semafor. Každého napadne, že ten semafor platí aj pre otáčanie keď je vpravo, ale keď tam nejaký chudák zastaví na červenú, tak na neho vytrubujú až kým sa nepohne.. ako to je, čím sa mam riadiť? Vopred dík za odpoveď ... Tomáš
Zhodou okolnosti túto križovatku poznám a keď dom tadiaľ išiel, spravil som niekoľko fotografií. Práve pri fotení jeden vodič zazmätkoval, čo je úplne ideálne pre názornosť a poučenie sa.

Obr. 1. Celková situácia otáčania sa o 180 stupňov pri pohľade zo satelitu. Z uvedeného vidieť, že sa jedna o nie jednu križovatku, ale sústavu križovatiek.

Obr. 2 . Podarilo sa mi odfotiť ukážkový príklad. Vodič v zelenom vozidle zastal lebo sa domnieval, že ten semafor vľavo platí pre neho a čakal na zelenú.

Obr. 3. Za nim prišlo ďalšie vozidlo, ktoré sa chcelo otočiť ale pokračovať v jazde nemohlo, z dôvodu stojaceho predchádzajúceho vozidla.

Obr. 4 . O chvíľu tam bol veľa vozidiel, ktoré sa chceli otočiť a bezdôvodne čakali.

Obr. 5. Tu vidno, že do križovatky vstupujú dva pruhy a pre ne sú určene oba semafory. Otáčací pruh vľavo semafor nemá.

Obr. 6. Tu je to ešte zreteľnejšie, že otáčací pruh nemá semafor, ale na jeho konci ma samostatne stojacu značku C1 Daj prednosť v jazde bez semaforu. Na tohto vodiča nikto nevytruboval a bola to škoda, lebo to čo sa dialo potom, keď naskočila na semafore zelená viedlo ku kolízii a takmer k dopravnej nehode. Všimnite ši vozidlo v protismere. Je ho vidieť vďaka rozsvieteným reflektorom.

Obr. 7. Tu mal dať vodič z predchádzajúceho obrázku prednosť. Podľa všetkého sa domnieval, že križovatka je riadené semaforom, na ktorom čakal a nesprávne a nebezpečne s domnieva, že on má zelenú, preto neplatí pre neho táto značka. Takmer sa zrazil s vozidlom z protismeru, ktoré odbočovalo vpravo a skutočne malo zelenú. Našťastie vďaka duchaprítomnosti vodiča z protismeru sa nič nestalo. Možno že by stálo za to, umiestniť sem blikajúci oranžový semafor.

Obr. 8. Pohľad z druhej strany. Vjazd do križovatky je riadený semaforom.Napríklad v tejto situácii má prednosť vozidlo v strede (idúce zľava) lebo je na hlavnej a má na predchádzajúcom semafore zelenú . Ako druhý pôjde žltý kamión, ktorý musí dávať vždy prednosť na základe dopravnej značky daj prednosť v jazde a až po zmene svetelnej signalizácie môže vojsť do križovatky posledne vozidlo (volkswagen). Ak by kamión stál v križovatke až do doby naskočenia zelenej pre volkswagen, tak kamión musí dať prednosť aj jemu, lebo sa stretli v križovatke dve vozidlá a to kamión odbočujúci vľavo(otáčajúci sa) a osobné vozidlo volkswagen odbočujúce vpravo.
Záver:
Jediné čo ostatným vodičom zostava, ak prvý vodič čaká na semafore ktorý pre neho nie je určený, je zatrúbiť a tak vodiča upozorniť na hroziace nebezpečenstvo. Lebo s najväčšou pravdepodobnosťou po naskočení zelenej dupne na plyn a v nasledujúcej križovatke nedá prednosť. Doplnené 26.11.2006 23:06
Návrh ako by sa to dalo jednoznačnejšie označiť.
Zrozumiteľnejšie premaľovať vodorovné značenie
Doplniť stĺp a značku C5b prikázaný smer obchádzania ostrovčeka, tak aby vodiči, ktorí sa chcú otáčať pochopili, že ten semafor nie je pre nich, ale len pre tých čo v križovatke odbočujú vľavo.
Značku daj prednosť v jazde doplniť o prikázaný smer vľavo a doplniť prerušované svetlo svetlo
V protismere nahradiť semafor len prerušovaným svetlom
Doplniť značku hlavná cesta pre vozidla prichádzajúce zo stredu križovatky.

Obr. 9. Orientačný návrh riešenia
Obr. 10. Orientačný návrh riešenia s jednoznačným umiestneným značky pre odbočenie vpravo z Bajkalskej. Značka je v skutočnosti v poriadku nejednoznačné umiestnenie bolo iba na mojom nákrese.