Povinnosti vodiča - komentár k návrhu zákona

Čo nového vodič počas jazdy smie pripadne nesmie v návrhu zákona o premávke na pozemných komunikáciách, podmienkach vedenia vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý je v pripomienkovom konaní.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (103)

Povinnosti vodiča. Jeden zo základných paragrafov zákona. Zvýraznením textom sa venujem detailne.

§ 4Povinnosti vodiča
 
(1) Vodič je povinný
a) použiť na jazdu len vozidlo, ktoré možno prevádzkovať na cestách podľa osobitného predpisu,[6])
b) mať pri sebe doklady predpísané týmto zákonom alebo osobitnými predpismi,[7])
c) venovať sa plne vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke,
d) brať ohľad na vozidlá označené osobitným označením a na výcvikové vozidlá autoškôl, na ktorých sa vykonáva výcvik podľa osobitných predpisov,[8])
e) dbať na zvýšenú opatrnosť voči cyklistom, chodcom, najmä deťom, zdravotne postihnutým osobám, osobitne voči osobám, ktoré používajú bielu palicu a starým osobám,
f) dať prednosť chodcom, ktorí vstúpili na vozovku a prechádzajú cez priechod pre chodcov; to neplatí pre vodiča vozidla používajúceho zvláštne výstražné znamenia podľa tohto zákona, ktorý takýchto chodcov nesmie ohroziť,
g) pribrať potrebný počet spôsobilých osôb, ak to vyžaduje bezpečnosť cestnej premávky, a na ten účel ich náležite poučiť,
h) zabezpečiť vozidlo a prepravované veci proti odcudzeniu prostriedkami montovanými do vozidla jeho výrobcom, ak sa vzdiali od vozidla,
i) zabezpečiť pred jazdou a počas jazdy, aby sa vo výhľadovom poli vodiča nenachádzali žiadne predmety, ktoré môžu odvádzať pozornosť od bezpečného vedenia vozidla; to neplatí, ak sú na čelnom skle vozidla nalepené platné nálepky preukazujúce zaplatenie úhrady za užívanie ciest, pričom neplatné nálepky je vodič povinný pred jazdou z čelného skla odstrániť.
 
(2) Vodič nesmie
a) viesť motorové vozidlo bez príslušného vodičského oprávnenia, v čase jeho odobratia alebo počas zadržania vodičského preukazu; to neplatí, ak sa učí viesť motorové vozidlo v autoškole, podrobuje skúške z vedenia motorového vozidla alebo má povolenú jazdu podľa § 70 ods. 3,
b) požiť počas vedenia vozidla alkoholický nápoj ani užiť inú návykovú látku,[9])
c) viesť vozidlo v takom čase po požití alkoholického nápoja alebo užití inej návykovej látky, keď sa alkohol alebo iná návyková látka ešte môžu nachádzať v jeho organizme,
d) viesť vozidlo po požití lieku v čase, keď tento môže znížiť jeho schopnosť viesť vozidlo,
e) viesť vozidlo, ak jeho schopnosť viesť vozidlo je znížená najmä úrazom, chorobou, nevoľnosťou alebo únavou,
f) odovzdať vedenie vozidla osobe, ktorá nespĺňa podmienky na vedenie vozidla ustanovené týmto zákonom alebo je pod vplyvom alkoholu, alebo inej návykovej látky, alebo ktorej schopnosť viesť vozidlo je inak znížená,
g) prekážať v jazde rýchlejšie idúcim vozidlám a obmedzovať plynulosť cestnej premávky najmä bezdôvodne pomalou jazdou,
h) znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť, ak tým ohrozí bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky,
i) počas vedenia vozidla používať telefónny prístroj okrem telefonovania s použitím systému „voľné ruky“ alebo vykonávať inú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla; to neplatí pre vodiča vozidla ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, Hasičského a záchranného zboru, záchrannej zdravotnej služby, horskej záchrannej služby, banskej záchrannej služby a Slovenskej informačnej služby pri plnení svojich úloh,
j) používať hanlivé gestá voči ostatným účastníkom cestnej premávky, vyhadzovať z vozidla predmety a obťažovať ostatných účastníkov cestnej premávky ani iné osoby najmä nadmerným hlukom, prachom, znečisťovaním ovzdušia, rozstrekovaním kaluží, blata alebo zbytočným ponechaním motora stojaceho vozidla v chode,
k) používať technické prostriedky a zariadenia, ktorých činnosť umožňuje odhalenie alebo ovplyvňovanie funkcií technických prostriedkov používaných policajtom pri plnení úloh na úseku výkonu dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky,
l) použiť na jazdu vozidlo, ktoré svojim farebným vyhotovením a označením sa dá zameniť s vozidlom Policajného zboru, vojenskej polície, Hasičského a záchranného zboru alebo hasičských jednotiek a obecnej polície,
m) ohroziť chodcov prechádzajúcich cez cestu, na ktorú vodič odbočuje, pri odbočovaní na miesto mimo cesty, pri vchádzaní na cestu a pri otáčaní alebo pri cúvaní,
n) ohroziť cyklistov prechádzajúcich cez priechod pre cyklistov.
 
(3) Vodič smie motorové vozidlo použiť len na cestách1); to neplatí, ak je motorové vozidlo použité
a) v súvislosti s organizovaným športovým, spoločenským alebo iným verejným podujatím,
b) na pôdohospodárske, lesné, údržbárske, stavebné alebo priemyselné práce,
c) v súvislosti s výkonom poľovníckeho práva a rybárskeho práva alebo ich kontrolou,
d) na záchranné práce,
e) na práce vo verejnom záujme,
f) na plnenie úloh spojených s ochranou životného prostredia, verejného poriadku, bezpečnosťou a obranou štátu,
g) na prepravu do obytného alebo rekreačného zariadenia,
h) v súvislosti s kontrolnou, inšpekčnou alebo prieskumnou činnosťou alebo
i) v priestore, ktorý nie je verejne prístupný, so súhlasom jeho vlastníka.
 
(4) Použitie vozidla podľa odseku 3 je vodič motorového vozidla povinný na výzvu policajta preukázať.
 
(5) Ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo ak zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov alebo pred priechodom pre cyklistov, aby umožnil prejsť cez cestu chodcom alebo cyklistom, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo; to neplatí pre vodiča vozidla používajúceho zvláštne výstražné znamenia podľa tohto zákona a pre vodiča električky.
 
(6) Ak vodič počas jazdy zistí, že vozidlo alebo náklad nespĺňa ustanovené podmienky, je povinný chybu odstrániť na mieste. Ak to nemôže urobiť, smie v jazde pokračovať primeranou rýchlosťou len do najbližšieho miesta, kde možno chybu odstrániť; pritom musí urobiť také opatrenia, aby sa počas jazdy na takéto miesto neohrozila bezpečnosť ani plynulosť cestnej premávky a aby sa nepoškodila cesta.
 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Komentár k § 4 (1) f)
Konečne sa dostal do zákona rozumný text "dať prednosť chodcom, ktorí vstúpili na vozovku a prechádzajú cez priechod pre chodcov". Čiže ako chodec vstúpi na prechod pre chodcov čo len jednou nohou, vodiči musia zastať a dať chodcovi prednosť.

Keďže chodci nemajú absolútnu prednosť, musia sa pozrieť aspoň na to, či nejde vozidlo s právom prednosti jazdy alebo koľajové vozidlo - električka, lebo pred týmito vozidlami prednosť nemajú. Možno táto povinnosť ušetri viacero životov, lebo keď sa chodec ide presvedčiť, či nejde vozidlo s právom prednosti v jazde alebo električka, má šancu zbadať aj vozidlo kde vodič nechce alebo nemôže vozidlo zastaviť o a tak si zachráni život.

SkryťVypnúť reklamu

Komentár k § 4 (2) b)
Osobne by som text ešte sprísnil, totiž negatívny vplyv na schopnosť vedenie vozidla majú ja iné látky než návykové a alkohol.
Preto navrhujem zmenu textu: z:
b) požiť počas vedenia vozidla alkoholický nápoj ani užiť inú návykovú látku,[9])
na:
b) požiť počas vedenia vozidla alkoholický nápoj ani užiť inú návykovú látku,[9] ani inú látku ktorá negatívne ovplyvňuje schopnosti vodiča.

Komentár k § 4 (2) i)
Aj pri telefonovaní za volantom je zmena. Pre vodičov znamená definitívny koniec držania telefónu v ruke alebo jeho obsluha pomocou rúk. Jedine ako sa dá telefonovať prípadne obsluhovať iné zariadenie je použitie hlasitej sady a ovládanie hlasom, ruky musia zostať voľné.

SkryťVypnúť reklamu

Navyše je zakázaná iná činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla. Nie všetka činnosť ale len tá ktorá nesúvisí z vedením vozidla. Z toho vyplýva napríklad, že zapnutie rádia a počúvanie dopravného spravodajstva je v poriadku ale programovanie rozhlasových staníc počas jazdy poriadnu nie je. To iste môžme vztiahnuť aj na GPS, využívanie GPS pre navigáciu počas jazdy je v poriadku ale naprogramovať si trasu je potrebné ešte pred jazdou. Polícia a záchranári ap. majú možnosť vykonávať aj iné činnosti nesúvisiace s vedením vozidla ale súvisiace s ich pracovnou činnosťou.

Komentár k § 4 (3) i)
Ide o zákaz použitie vozidla mimo ciest, okrem taxatívne vymedzených prípadov. Všetko sa mi zdá v poriadku okrem písmena i. Totiž podľa návrhu môže vlastník povoliť použitie vozidla na svojom pozemku jedine ak je jeho pozemok verejne neprístupný. Ak je verejne prístupný tak nemôže. Napríklad máte predzáhradku, kde parkujete na svojom trávniku. Po novom si sám sebe takéto parkovanie dovoliť nemôžete. Jediné čo sa dá spraviť je predzáhradku si oplotiť a potom si to podľa písmena i povoliť môžete.
Preto navrhujem zmenu textu z:
i) v priestore, ktorý nie je verejne prístupný, so súhlasom jeho vlastníka.
na:
i) v ostatných prípadoch, so súhlasom jeho vlastníka.

SkryťVypnúť reklamu

Komentár k § 4 (5)
Ide o povinnosť pre vodičov jazdiacich vo vedľajších jazdných pruhoch pred prechodom pre chodcov. Vodiči musia spomaliť alebo zastaviť vozidlo, tak aby chodci, pripadne cyklisti mohli bezpečne prechodom prejsť. Prednosť chodcov neplatí pred vozidlami s majákom a pred električkami. Preto pri prechode cez viac jazdných pruhov, musí chodec sústavne pozerať či nejde vozidlo s prednosťou v jazde alebo električka pred ktorými prednosť nemá. Toto ustanovenie má šancu zachrániť životy chodcom, nakoľko pri pozeraní sa či nejde vozidlo s majákom alebo električka môže chodec zbadať vozidlo, ktorého vodič nedokáže alebo nechce zastaviť čo môže chodcovi zachrániť život.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 246
  •  | 
  • Páči sa:  1 245x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu