Dávnych dobách som kritizoval jazdu vodičov električiek a aj ďalších vodičov MHD. Malo to dva dopady. Prvý v súvislosti s trestným oznámením inou osobou, som bol viac krát predvolaný na políciu. Druhý pozitívnejší, že DPB v rámci obvyklého školenia vodičov sa venoval aj popísaným prípadom. Odvtedy, až do dnes, som nemohol na vodičov MHD v Bratislave povedať nič zlého.
Teraz som išiel električkou číslo 4 z námestia L. Štúra do Dúbravky s plánovaným odjazdom 23:02, ktorá išla asi 23:05, čo pri veľkom záujme o MHD bolo akceptovateľné.

Čo akceptovateľné nebolo, bol spôsob jazdy. Zo zastávok išla električka na spôsob lietadla s poruchou motora. Z kľudu plný ťah, prerušenie ťahu sa asi na polovicu sekundy a zasa plný ťah za sa prerušenie ťahu asi na polovicu sekundy a zasa plný ťah a tak ďalej až po dosiahnutie cestovnej rýchlosti.
Čo to robilo s cestujúcimi si vie každý predstaviť. Kto sedel mal výhodu, ostatní sa držali ako vládali.
Zastavenie na zastávke bolo obdobné. Intenzívne brzdenie, úplné uvoľnenie brzdenia asi na polovicu sekundy a zasa intenzívne brzdenie a znova úplné uvoľnenie brzdenia asi na polovicu sekundy a následne intenzívne brzdenie až na zastavenie.
Keby vodičovi vbehlo do cesty iné vozidlo alebo cyklista, prípadne chodec, tak nepoviem ani slovo, ale nič také sa neudialo. Spomenutý spôsob rozbiehania a brzdenia sa opakoval na každej zastávke.
Taktiež pribrzdenie medzi zastávkami bolo obdobným spôsobom. Nie primeraná intenzita brzdenia po dobu niekoľko sekúnd, ale intenzívne brzdenie, prerušenie brzdenia a zasa intenzívne brzdenie.
Pripadalo mi to ako keď na aute netesní potrubie hydrauliky bŕzd a vodič musí opätovné šliapať na brzdu aby dosiahol brzdný efekt. Rozbiehanie pripomínalo motor ktorý občas vypadáva, ako keď v palivovom potrubí sú vzduchové bubliny. Lenže v prípade električky, ktorá má elektromotor na rozbeh a aj na dynamické brzdenie, tak takéto poruchy sú menej ako málo pravdepodobné.
Zatiaľ jediné vysvetlenie je, že vodičovi sa páčilo pozerať ako cestujúci ako sa kymácaju v ryte jeho povelov na zvýšenie alebo zníženie rýchlosti vozidla. Keďže nové električky majú kamerový záznam interiéru vozidla z dôvodu ochrany vozidla pred vandalmi, tak je ho možne použiť aj z dôvodu kontroly komfortu jazdy cestujúcich. Stačí sa pozrieť ako sa cestujúci kymácajú pri zastavovaní a rozbiehaní električky.

Nabudúce si stiahnem do mobilu aplikáciu, ktorá okrem GPS záznamu trasy, zaznamenáva aj údaje z akcelerometra a vie vyhodnotiť kvalitu jazdy a budem porovnávať jednotlivých vodičov. DPB odporúčam nainštalovať takéto kontrolné zariadenie do každého vozidla a podľa nameraných hodnôt dávať alebo uberať prémie vodičom.
Záver:
Ak si niekto z vedenia DPB mysli, že takýto nepríjemný spôsob jazdy prezentuje kvalitnú MHD, tak sa mýli.