Modelové prípady:

Obr. 1. Ktoré vozidlo pôjde ako prvé, zelené alebo červené?

Obr. 2. Ktoré vozidlo pôjde ako prvé, zelené alebo červené?

Obr. 3. Ktoré vozidlo pôjde ako prvé, zelené alebo červené?

Obr. 4. Ktoré vozidlo pôjde ako prvé, zelené alebo červené?
Ako pomôcku odcitujem časť zákona 8/2009 Z. z.
§ 20 - Jazda cez križovatku
(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.
(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.
§ 21 - Vchádzanie na cestu
(1) Pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste.
Ak sa vám zdá, že takéto križovatky až na obr.1 v praxi neexistujú, tak je pravda len to, že to čo je na obr. 2. som ešte nevidel ale ostatné situácie sú bežné.
Inak dne s ráno som zažil dve situácie podľa obr.1. najprv som bol zelené auto. Červené auto cez križovatku prefrčalo bez toho aby vodič čo len spomalil pravdepodobne vedel, že v pravo je miesto mimo cesty. Potom som bol červené auto. Zelené auto, ktoré bolo v tomto prípade nákladné auto si vynútilo prednosť sprava. Toľko realita, poďme na teoretické riešenie podľa predpisov platných na Slovensku, ako keď sa vypĺňajú testy v autoškole.
Doplnené 14.8.2009
Na základe diskusie a pochybností, či môže existovať situácia z obr. 4. uvádzam, že existovať môže a je aj zmysluplná. Ide o cestu smerom na námestie SNP v Bratislave. Prednosť pri výjazde z pešej zóny voči bežnej ceste je preto aby sa preferovala MHD, ktorá prechádza z jednej pešej zóny do druhej pešej zóny.

Obr. 6. Do križovatky prichádzam po vedľajšej a je prikázaný smer rovno, okrem vozidiel s povolením. Vpravo vidieť ukončenie pešej zóny a pre ňou značku hlavná cesta.

Obr. 7. Pohľad zo stredu križovatky smerom do pešej zóny. Vjazd povolený len MHD, zásobovaniu a vozidlám s povoleným magistrátu.
Záver:
Naozaj môžu existovať všetky kombinácie, križovatky s pešou alebo obytnou zónou. Vodiči si musia vedieť poradiť vždy a jednoznačne, k tomu im majú napomáhať zrozumiteľné a jednoznačné pravidla, v ktorých nie je potrebné preliezť stovku paragrafov aby sa dala riešiť situácia z obr. 1 a 2. najmä ak vodič prichádzajúci zo susednej ulici pre prekážky nevidí značku pešia zóna, poprípade obytná zóna, respektíve tieto značky sú v rôznej vzdialenosti od križovatky.
Ak správca komunikácie osadil v križovatke značky určujúce prednosť tak je to bezproblémové, ak nie, tak pri určitých situáciách (nevidno značku v susednej ulici) vzniká riziko dopravnej nehody.