Sú situácie, keď dopravnú značku treba ignorovať. Napríklad takáto situácia nastala u zákazovej značky B2 zákaz vjazdu všetkých vozidiel v Bratislave pri PKO v smer od Lafranconi k centru mesta.

Obr.1. Reálny zákaz vjazdu pre všetky vozidlá. Iste si poviete, že zákaz je určite odôvodnený, lebo napríklad ďalej bola rozkopaná cesta alebo z iného dôvodu nepriechodná a všetci vodiči by mali tento zákaz dodržiavať. Lenže situácia bola úplne iná.

Obr. 2. Zákaz ignorovali bežní vodiči.

Obr. 3. Zákaz ignorovali aj profesionálni vodiči nákladných áut.

Obr. 4. Zákaz ignorovali aj profesionálni vodiči autobusov MHD.

Obr. 5. Zákaz ignorovali aj vodiči policajných áut.

Obr. 6. A na záver, zákaz ignorovali aj vodiči v autoškole, vrátane inštruktora. Veď dorastajúca vodičská mládež sa musí naučiť kedy dopravné značky rešpektovať a kedy ignorovať.
Keďže som túto situáciu nechcel ignorovať tak ako ostatní vodiči, vrátane policajtov, zavolal som na magistrát na dopravný 24 hodinový dispečing. Popísal som situáciu a vyslovil domnienku, že značku pravdepodobne odfúkol vietor zo stavby pri PKO alebo ju niekto posunul z recesie. Požiadalo som dispečing aby mi povedali kde a ako má byť umiestnená, že ju dám na miesto.
To čo vidíte na predchádzajúcich obrázkoch je nič proti tomu čo som sa dozvedel. Keďže bol piatok poobede, tak už tam nebol nikto kto má prístup k materiálom kde je vyobrazené dopravné značenie pri rozkopávkach a iných lokálnych obmedzeniach.
Pán na dispečingu, hoci by mi rád vyhovel, nemal možnosť poskytnúť aktuálnu informáciu o dopravnom značení. Ponúkol riešenie, že pošle vozidlo, ktoré dopravnú značku demontuje a odvezie preč a v najbližší pracovný deň sa zistí z papierových záznamov povolenia rozkopávky, kde a ako má byť príslušná dopravná značka umiestnená.
Nuž na Slovensku neexistuje verejne a ani neverejne prístupná elektronická mapa cestnej siete a miestnych komunikácii do úrovne jazdných pruhov a dopravného značenia.
Následne som pátral čo je, čo nie je a prečo je to tak. Slovenská správa ciest máCestnú databanku, ktorá je aj verejne prístupná, kde eviduje všetky diaľnice, rýchlostné cesty, cestu I, II a III triedy tak ako SSC potrebuje, ale nie je to do úrovne jazdných pruhov a už vonkoncom nie do úrovne dopravného značenia.

Obr. 7. Obrázok z mapy z Cestnej databanky. Diaľnica D1 v Bratislave. To vpravo je mimoúrovňová križovatka s Panónskou pri Novom moste (SNP) a to vľavo je mimoúrovňová križovatka s Viedenskou cestou. To, že nie je zakreslené pokračovanie Panónskej cesty je dôsledok toho, že Panónska cesta je miestna komunikácia, ktorú SSC a ani NDS nespravuje.
Na miestne komunikácie a účelové komunikácie takýto systém vôbec neexistuje. Jediné čo existuje sú amatérskymi nadšencami a nezainteresovanými formami pozbierané informácie naživo. Tieto sú publikované napríklad v GoogleMaps a v rôznych mapových systémov pre GPS. Zaujímavé je, že v niektorých z týchto systémoch sú aj vrátane dopravných značiek obmedzujúcich rýchlosť a smer.
SSC je jeden správca na veľký objem ciest, má si z čoho dať záležať aj na informačnom systéme. U miestnych a účelových komunikácii je správcov veľmi veľa a správa takéhoto systému nie je triviálna záležitosť. Prakticky sa nedá do toho spoločne zaangažovať ani správcov komunikácii z jedného územia, lebo aktuálny systém štátnej správy v doprave nie je organizovaný podľa územného členenia ale podľa kategórie ciest. Napríklad v Bratislave má rozhodovanie o cestách I. triedy na starosti KUCDPK, pre cesty II. a III. triedy je toObÚCDPK Bratislava, miestne a účelové komunikácie má I., II., III., a IV. triedy na starostiCestný správny orgán Hlavného mesta SR Bratislava.Správcovia na území Bratislavy sú SSC, NDS, Magistrát, každá mestská časť a potom niekoľko súkromných správcov prevádzkujúcich napríklad účelové komunikácie v nákupných centrách, veľkých podnikoch a podobne.
Podľa mňa, pokiaľ nebude na Slovensku verejne dostupná elektronická mapa cestnej siete všetkých komunikácii, na úroveň jazdných pruhov vrátane dopravného značenia, kde budú všetci zainteresovaní vykonávať on-line zmeny s časovou značkou, dovtedy nebude v dopravnom značení poriadok. Zbytočné je sa vyhovárať, že každá dopravná značka ma svoj projekt, svoje zdôvodnenie, svoj pasport, keď tieto informácie nie sú jednoduchým spôsobom verejne prístupné tak ich hodnota je blízka nule.
Záver:
Zvažoval som, že takýto systém vytvorím. Spravil som úvodnú štúdiu projektu, vrátane finančnej náročnosti, otázok autorských práv, možnosti prístupu pre správcov komunikácii, štátnu správu, verejnosť a aj pre generovania virtuálnych dopravných značiek do GPS navigačných systémov a ak v budúcnosti bude národné centrum dopravných informácií, tak aj preň. Po technickej stránke nie je problém, bohužiaľ pre mňa je realizácia takéhoto projektu finančne neúnosná.
Takže keď nabudúce pôjdem okolo podobnej nezmyselnej dopravnej značky, zrejme len mávnem rukou alebo ju odfotím a napíšem článok.