Virtuálne dopravné značky

Jedna z prednášok ktoré odzneli na konferencii: Bezpečnosť dopravy na pozemných komunikáciách konanej 23. – 25. septembra 2009 vo Vyhniach. Bezprostredné hodnotenie po prednáške bolo: Je to sci-fi na veľa rokov dopredu, ale aspoň tie prvé tri body by sa hodilo zrealizovať už teraz.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Virtuálne dopravné značky ako účinný nástroj zvýšenia plynulosti a bezpečnosti dopravy.
Jozef Drahovský

Každý vodič sa stretol s dopravnými značkami. Dopravné značky sú okrem všeobecne záväzných predpisov najefektívnejším nástrojom pre priame riadenie dopravy. Pod pojmom dopravná značka si väčšina predstaví plechovú značku pripevnenú na stĺpe alebo namaľovanú na vozovke, prípadne panel s premenným dopravným značením.

Dopravné značky sú zvyčajne umiestnené tak a takým spôsobom, aby ich vodiči včas videli a mohli sa podľa nich riadiť. Z hľadiska platnosti môžme dopravné značky rozdeliť do troch kategórií:
- dopravné značky trvale platné
- dopravné značky platné podľa okolností
- dopravné značky premenné

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu


Obr. 1. Rôzna platnosť totožnej značky

1, Dopravné značky trvale platné
Takýchto dopravných značiek je väčšina. Sú to vlastne všetky dopravné značky obsiahnuté vo vyhláške 9/2009 Z. z. [1] ako výstražné, upravujúce prednosť, zákazové, príkazové a informatívne vrátane vodorovných. Odkedy sa osadia pozdĺž komunikácie, tak sa nimi musia vodiči riadiť a to až do doby, kým sa neodstránia.

2, Dopravné značky platné podľa okolností
Sú to bežné dopravné značky s dodatkovou tabuľkou, na ktorej je uvedené kedy značka platí. Najčastejšie je platnosť dopravnej značky viazaná na poveternostné vplyvy ako dážď, sneh, vietor alebo je uvedený dátum a čas odkedy značka platí, prípade dátum a čas od do. Taktiež môže ísť o cyklickú platnosť napríklad podľa dní v týždni alebo viazanie na pracovný a voľný deň.

SkryťVypnúť reklamu

3, Dopravné značky premenné
Premenné dopravné značky sú značky, ktoré môžu meniť svoje dopravné symboly. Tie platia vtedy, keď je na nich aktivovaný príslušný dopravný symbol, spravidla rozsvietením alebo natočením lamelového panela. Vo vyhláške 9/2009 Z. z. sú tieto dopravné značky uvedené pod dopravnými zariadeniami na umiestnenie dopravných značiek a sú rozdelené na elektronické (Z11a) a elektromechanické (Z11b). K tomu možno prirátať aj elektronické panely na premenné prevádzkové informácie Z12.

S narastajúcou hustotou dopravy a potrebou operatívneho riešenia vzniknutých stavov sa dostávajú do popredia najmä premenné dopravné značky práve pre možnosť ich dynamického menenia podľa aktuálnych potrieb.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku sa premenné dopravné značky používajú len na niektorých miestach, ako napríklad zmena rýchlosti podľa intenzity dopravy a mimoriadnych situácii na diaľničnom obchvate v Bratislave alebo smerovanie dopravy na obchádzku pri prejazde Považskou Bystricou.

Do budúcna sú prípravné ďalšie projekty a počet premenného dopravného značenia sa bude zvyšovať. Uvítajú to vodiči, či už z hľadiska bezpečnosti a plynulosti alebo správneho smerovania dopravy. Tento trend nie je len na Slovensku, ale je celosvetový.

Práve pri konzultáciách s odborníkmi iných krajín, ktoré sú podstatne ďalej ako Slovensko, som narazil na problém, ktorý limituje premenné dopravné značenie. Na to, aby riadenie dopravy bolo účinné aj pri veľmi veľkých objemoch dopravy, je potrebné mať premenné značky aj 30 km pred vstupom do veľkých miest a hustote zhruba po 1000 metrov, plus pred a za každou odbočkou. Požadovaná hustota umiestňovania premenného dopravného značenia vyvoláva tlak na investičné akcie, následne aj údržbu a správu, pričom celkové náklady sa šplhajú do astronomických výšok.

SkryťVypnúť reklamu

Jedno z riešení, ktoré viacerých ľudí nezávisle na sebe napadlo, je použiť virtuálne dopravné značky.

4, Virtuálne dopravné značky
Virtuálne dopravné značky sú totožné dopravné značky z našej vyhlášky 9/2009 Z. z., len nie sú fyzicky inštalované popri ceste, sú len virtuálne a k vodičovi sa dostávajú z elektronickej mapy satelitnej navigácie alebo obdobného zariadenia, pričom aktívny symbol a doba jeho platnosti je dynamicky rozposielaná elektronickým komunikačným kanálom z riadiaceho centra.

Veľa ľudí, ktorí bežne používajú v aute satelitnú navigáciu si povie, že veď už teraz sú v nej zahrnuté dopravné značky ako maximálna povolená rýchlosť, zákazy vjazdov a aj smerovania k rôznym cieľom o ktorých je vodič počas jazdy informovaný syntetickým hlasom. Áno je to pravda. Len nejde o virtuálne značky ale o digitálnu kópiu niektorých fyzických existujúcich značiek, ktorú do digitálnej mapy pozbieral spravidla pracovník organizácie vydávajúcej mapy alebo nadšenec.

Pod pojmom virtuálne dopravné značky treba rozumieť presne to isté, čo sú dnešné dopravné značky, najmä premenné, ale len tie, ktoré na ceste fyzicky neexistujú.

5, Nutné podmienky pre používanie virtuálnych dopravných značiek
Nutnou ale zďaleka nie jedinou podmienkou je, aby každý vodič mal aj satelitnú navigáciu, ktorá dokáže nielen prijať informácie z RDS/TMD alebo vysielača I2C umiestneného pri ceste, ale dokáže spracovať a interpretovať virtuálne dopravné značky.

Viem, že veľa čítajúcich vyskočí, že to si teraz bude musieť kúpiť satelitnú navigáciu, aby vôbec mohlo jazdiť po tých cestách kde sa bude používať virtuálne dopravné značenie? Odpovedám áno, presne tak ako od nového roka si technologickú verziu satelitnej navigácie bude musieť kúpiť každý vodiči nákladného vozidla nad 3,5 tony z titulu zavedenia elektronického mýta na diaľniciach a cestách I. triedy.

Na základe súkromného prieskumu, si dovolím odhadnúť, že už v súčasnosti na Slovensku na počet najazdených kilometrov je viac vodičov, ktorý majú k dispozícii satelitnú navigáciu ako tých, ktorý ju nemajú. Trend s klesajúcou cenou navigačných prístrojov a blížiacej sa konkurencie systému GPS európskym Galileo smeruje k tomu, že dôjde k zvýšeniu používania satelitnej navigácie na 100% aj ako nutnej podmienky mýtnej politiky, čo je možné zužitkovať aj na systém virtuálnych dopravných značiek.

V každom prípade prezentačná úroveň virtuálnych značiek je pre vodiča dôležitá, ale na súčasné podmienky na Slovenku najmenej problematická. Je to posledná vec v zozname nutných úkonov. K tomu, aby fungoval systém virtuálnych značiek na Slovensku je potrebné spraviť nasledujúce kroky:

1, vytvoriť elektronický systém on-line udržujúci kompletný popis cestnej siete
2, konkretizovať povinnosti správcov cestnej siete pre každý jej úsek
3, prerozdeliť cestnú sieť na úrovni úradov pre dopravu po lokalitách
4, definovať oprávnenia pre centrálny a lokálne dispečingy riadenia dopravy
5, zadefinovať komunikačný protokol pre virtuálne dopravné značky
6, zabezpečiť verejný prístup popisu cestnej siete vrátane virtuálnych značiek
7, k uvedeným bodom 1 až 7 vydať príslušnú legislatívu, čo by v podstate malo byt ako prvé.

5.1, vytvoriť elektronický systém on-line udržujúci kompletný popis cestnej siete
Pôvodne som takýto systém začal programovať, tak ako nadšenci, ktorí neúnavne dokumentujú každú zmenu pri zriaďovaní jednosmerných ulíc, vytváraní zákazov vjazdu, osadzovaní maximálnych povolených rýchlosti a podobne. Lenže uvedomil som si, že bez zákonnej podpory, aby v tomto systéme sa vykonávali všetky zmeny na úrovni požiadaviek správcov komunikácii, schvaľovacieho procesu úradov pre dopravu, časového definovania pripravovaných zmien, informácií zbieraných v reálnom čase vrátane pokynov z jednotlivých dispečingov riadenia dopravy, nemá budovanie takéhoto systému praktický význam, teda okrem získania bohatých skúsenosti z analyzovania našej cestnej siete a vecami s ňou spojených.

Preto navrhujem spraviť oficiálnu autorskými právami nezaťaženú digitálnu vektorovú mapu cestnej siete až na úroveň jednotlivých jazdných pruhov a všetkých fyzických dopravných značiek a zariadení. Cestná sieť musí obsahovať: diaľnice, rýchlostné cesty, cesty I,II,III triedy, všetky miestne komunikácie, účelové komunikácie, lesné cesty, cestičky pre cyklistov a chodcov, vrátane, železničných priecestí, mostov, tunelov atď. Jednoducho všetko, čo spadá pod verejnú cestnú sieť, kam vodič hoci aj len s konkrétnym oprávnením môže zájsť vozidlom, bicyklom alebo peši čo len jeden deň v roku.

5.2, konkretizovať povinnosti správcov cestnej siete pre každý jej úsek
Každý úsek komunikácie musí mať svojho správcu, bez ohľadu či je správca aj vlastníkom. V súčasnosti pri dopravných nehodách a najmä poškodení dopravného značenie býva veľký problém zistiť vlastníka komunikácie a ešte väčší problém správcu komunikácie, najmä ak je zrejmé, že správca komunikácie niečo zanedbal. Pre správcov komunikácií nastane pri tomto systéme zmena v tom, že všetky žiadosti na zmeny týkajúce sa cestnej infraštruktúry budú podávať priamo v elektronickej forme.

5.3, prerozdeliť cestnú sieť na úrovni úradov pre dopravu po lokalitách
Slovensko má špecifický problém v tom, že to nie je zodpovedného za jednu lokalitu cestnej infraštruktúry. Diaľnice má na starosti jeden, cesty prvej triedy druhý, cestu druhej triedy tretí a tak môžeme pokračovať ďalej. V praxi to prináša celú radu problémov, najmä ak sa cesty v rôznej kompetencii križujú. Potom vodiči sa nestačia diviť, aké dopravné nezmysly sa takto dajú vytvoriť.

Je potrebné transformovať cestné orgány tak, aby sa vytvorili ucelené lokality, ktoré budú prislúchať vždy len jednému správnemu orgánu a hranice medzi jednotlivými lokalitami nesmú byť v križovatkách odbočkách, ale len na jednoznačne definovaných úsekoch ciest. Týmto sa dosiahne to, že v prípade nejednoznačného dopravného značenie alebo nezmyselnosti riadenia dopravy je vždy len jeden konkrétny zodpovedný.

5.4, definovať oprávnenia pre centrálny a lokálne dispečingy riadenia dopravy
V súčasnosti môže riadenie dopravy vykonávať len dopravná polícia, z čoho vyplýva, že ak chce dopravný dispečing na ľubovoľnej úrovní reálne fungovať, tak musí tam sedieť dopravný policajt. Čiže buď budú dopravné dispečingy súčasťou polície, alebo zákonom sa zavedie oprávnenie pre riadenie dopravy pre operátorov aspoň v dopredu definovaných schémach.

5.5, zadefinovať komunikačný protokol pre virtuálne dopravné značky
S touto záležitosťou sa zaoberajú vo viacerých krajinách a je zrejmé, že jediná možnosť je aspoň čiastočné využitie existujúceho štandardu alebo spolupráca na medzinárodnej úrovni v snahe zadefinovať aspoň celoeurópsky štandard. Pritom je nutné dbať, aby išlo o voľný otvorený protokol a nie protokol zaťažený autorskými právami.

5.6, zabezpečiť verejný prístup popisu cestnej siete vrátane virtuálnych značiek
Celý tento systém má význam len vtedy, keď vodič bude mať včas potrebné údaje. K tomu je potrebné aby mal dostupnú základnú mapu a dostupné dynamické zmeny. Základná mapa musí byť verejne prístupná aj cez internet a musí byť prístupná pre výrobcov navigácie, s tým, že vodič pred jazdou bude povinný aspoň raz za stanovený čas vykonať aktualizáciu cestnej siete, aby dynamické zmeny nemuseli predstavovať veľký objem dát. V závislosti od dohodnutého protokolu možno bude potrebné aby výrobcovia navigácii doprogramovali nejaké rozšírenie, ale ak takýto systém bude podporovaný vo viacerých štátoch, tak to bude priamo v ich záujme.

5.7, k uvedeným bodom 1 až 7 vydať príslušnú legislatívu
Tu sa nechcem rozpisovať, ktoré zákony je potrebné zmeniť. Z hľadiska počtu zákonov nie je toho až tak veľa, oveľa ťažšie je nájsť na takéto riešenie politickú podporu, nakoľko ide o dosť veľký zásah do stereotypných zvyklostí.

6, Nepriame prínosy virtuálnych dopravných značiek
Keď v budúcnosti chceme používať systém virtuálnych dopravných značiek, tak už teraz musíme dať do poriadku popis cestnej siete od diaľnic po posledný chodník pre cyklistov a chodcov vrátane všetkého dopravného značenia.

6.1, Odhaľovanie chýb v dopravnom značení
V prípade, že už máme zmapovanú aspoň časť cestnej siete vrátane dopravných značiek, je k dispozícii automatická kontrola správnosti dopravného značenia. Verte mi, že teraz, keď je viacero zodpovedných, tak každý a v dobrom úmysle dá osadí dopravné značenie ale navzájom je nekorešpondujúce a občas aj priamo životunebezpečné.

Navrhovaný systém môže vykonávať cyklickú kontrolu existujúceho dopravného značenia a aj pripravovaných zmien, v prípade nedostatkov môže snám navrhovať riešenia. Ak by sa do systému dodávali aj informácie o miestach dopravných nehôd a ich dôvodoch, informácie o pevných prekážkach v okolí ciest, tak by bolo možné tieto informácie zužitkovať pri schvaľovaní rekonštrukcií a v deklarovaní dôvodov pre obmedzenie rýchlosti.

6.2, Upozorňovanie vodičov na nebezpečné situácie
Ak má navigačný systém informácie aj o stave ciest a nebezpečných veciach v jej okolí, tak môže vodiča na potenciálne nebezpečie upozorniť. Nemusí to byť informácie len o statických prekážkach, nízkych, úzkych prejazdoch ale aj o veciach napríklad, že v nasledujúcej zákrute je pri tomto počasí 80 percentné riziko poľadovice. Čiže, keď má systém zoznam potencionálnych nebezpeční, tak podľa aktuálnej polohy a počasia, vie selektívne a včas varovať vodiča pred konkrétnym rizikom.

6.3, Upozorňovanie vodiča na nesprávny spôsob jazdy
Väčšina vodičov nechce páchať dopravné priestupky ale aj tak sa nevyhnú občasnej pokute napríklad za vysokú rýchlosť. K takémuto priestupku dôjde najčastejšie pri prehliadnutí značky začiatok obce alebo obmedzenej rýchlosti. K tomu sa pridávajú vodiči, ktorí si nevšimnú koniec obce alebo koniec obmedzenej rýchlosti, respektíve nie sú si istí, či ide o križovatku kde končí obmedzenie rýchlosti alebo či ide o odbočenie mimo územia cesty a tak idú niekoľko km pomaly mimo obcami, pričom obmedzujú ostatných vodičov, z čoho plyne nervozita, ktorá je potenciálnym zdrojom rizikových situácii.

Takýto systém znova na základe znalosti detailnej mapy s dopravným značením a aktuálnej polohy a smeru vozidla vie upozorniť vodiča na príliš pomalú alebo príliš rýchlu jazdu. Vie upozorniť na jazdu v protismere, jazdu v zákaze a podobne. Čiže vodič má možnosť skorigovať svoje konanie skôr, než dôjde k nehode alebo k zaznamenaniu dopravného priestupku.

6.4, Dozor nad správaním problematického vodiča
V prípade vodičov, ktorý spáchali závažné priestupky a opakovanie je možné dať na výber, či chcú mať zadržané vodičské oprávnenie alebo budú určený čas jazdiť s úradnou elektronickou kontrolou.

Práve na základe takéhoto systému, ktorý pozná cestnú sieť, môže zariadenie vykonávať úradný dozor nad problematickým vodičom a zaznamenávať jeho priestupky vrátane ich odvysielania do centrály. V princípe nejde o nič úplne nové, obdobné zariadenia ale aj s kamerou snímajúcou cestu pred vozidlom a vodiča existujú v USA a používajú ich rodičia ako ich osobnú podmienku zverenia auta svojim deťom.

7, prechodné obdobia
V prvom kroku sa správcovia komunikácii a správne orgány dostanú k detailnej a aktuálnej celoslovenskej cestnej sieti, pričom odpadne klasické papierovanie. Už v druhom kroku bude prínos pre vodičov, lebo sa online dostanú k reálnym dopravným značkám, čo súčasnosti je problém napríklad aj pri škodových udalostiach. Ak vodiči autom ťuknú do dopravnej značky tak nemajú s čím porovnať či došlo alebo nedošlo jej pootočeniu, čo z dopravného významu by mohlo mať katastrofálne následky a zmeniť škodovú udalosť na nehodu.

Keď sa začnú používať virtuálne dopravné značky, tak to pravdepodobne budú diaľničné úseky pred veľkými mestami a určite bude použitá aj klasická informačná značka upozorňujúca vodičov na to, aby si zapli príjem virtuálnych značiek ako súčasť svojej navigácie. Ak zariadenie nemajú, tak platia pre nich uvedené obmedzenia až po ďalšie dopravné značenie.

8, Záver
Virtuálne dopravné značky predstavujú možnosť selektívnejšieho riadenia cestnej premávky ako doplnok ku klasickým dopravným značkám. Ide o pomerne lacný nástroj, ktorým sa dá dosiahnuť taký efekt, ako keby premenné dopravné značenie vrátane informačných panelov bolo inštalované na každom potrebnom mieste, spravidla pred a za každým spojením alebo rozpojením ciest a v úsekoch, kde dochádza k hromadeniu dopravy a iným javom vplývajúcim na bezpečnosť a plynulosť dopravy. Pri pohľade do budúcnosti môže dôjsť aj k tomu, že počet virtuálnych dopravných značiek bude vyšší než počet klasických dopravných značiek.

9, Použitá literatúra
[1] Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke

Textovú verziu prednáška zverejňujem na blogu na základe záujmu viacerých čitateľov.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 248
  •  | 
  • Páči sa:  1 260x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

108 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu