Zimné pneumatiky - šalamúnske riešenie

Všimol som si, že v médiách sa kritizovala nejednoznačná povinnosť použitia zimných pneumatík. Poznám text daného paragrafu a je podľa mňa je síce šalamúnsky, ale rozumný a jednoznačný.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (86)
Obrázok blogu

Veľa nehôd v zimnom období by sa nestalo, keby vozidlá mali zimné pneumatiky. Samozrejme, že je možne stanoviť zákonom povinnosť od 15.10. do 15.04. používať zimné pneumatiky, ale nepokladám to za rozumne, nakoľko počas väčšiny tohto obdobia nie je počasie, ktoré ich vyžaduje. I keď ja osobne s blížiacimi mrazmi prezúvam letné na zimné a na letné prezúvam až koncom apríla, keď už viem, že nepôjdem na vyššie položené cesty, kde možno očakávať sneh aj v tomto období. Kto veľa a ďaleko jazdí pre toho sú kvalitné zimné pneumatiky nutnosťou. Lenže máme vodičov, ktorí majú svoje auto viac zaparkované, než na ňom jazdia a na cesty sa vydajú len za dobrého počasia, bez snehu a mrazu, jazdia len výnimočne a po meste, prípadne blízkom okolí aby sa pred prípadne zhoršujúcim počasím stihli vrátiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo hovorí text návrhu zákona:

§ 38 Osobitosti premávky v zimnom období
(1) Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1[21]) môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s označením „M+S“, „M.S.“ alebo „M & S“; motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav.

(2) Ustanovenie odseku 1 neplatí 
a) pri núdzovom dojazde, ak je na náprave namontovaná náhradná pneumatika alebo pneumatika na núdzový dojazd,
b) pre terénne motorové vozidlo,[22])
c) pre motorové vozidlo používané v obci v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujme podľa osobitného predpisu.16)

(3) Vodič motorového vozidla je povinný zabezpečiť splnenie podmienky podľa odseku 1, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že na trase, ktorou bude s motorovým vozidlom prechádzať, bude sa na vozovke nachádzať súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.

[21]) Príloha č. 1 časť B body 2 a 3 k zákonu č. 725/2004 Z. z.
[22]) Príloha č. 1 časť B bod 5 k zákonu č. 725/2004 Z. z.

SkryťVypnúť reklamu

Z uvedeného vyplýva jednoznačne, že vodič je povinných mať vždy zimné pneumatiky keď to situácia na ceste vyžaduje a nie počas konkrétneho obdobia stanoveného dátumom, ako je napríklad v Rakúsku.

Terénne vozidlo zimné pneumatiky nemá, lebo má univerzálne pneumatiky do terénu, ktoré vyhovujú aj jazde na snehu. Nákladne vozidlá musia mať zimné pneumatiky len pre hnacie nápravy, preto lebo na ostatné nápravy sa zimné pneumatiky spravidla nevyrábajú.

Znamená to, že pokiaľ chcete jazdiť len za dobrého počasia, tak zimné pneumatiky nepotrebujete, ale keď nasneží, alebo je poľadovica a podobne, tak jazdiť nesmiete. Ak zle odhadnete počasie, tak musíte vozidlo odstaviť. Ak jazdíte vo vysokohorskom prostredí kde je sneh aj počas začiatku leta, tak ste povinný mat zimné pneumatiky aj v lete. Jednoducho záleží od reálnych a nie papierových podmienok, preto som to nazval šalamúnske riešenie.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 245
  •  | 
  • Páči sa:  1 230x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
INESS

INESS

107 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu