Vodič z vedľajšieho pruhu ma vytlačil z môjho pruhu do BUS pruhu, našťastie BUS pruh bol prázdny a tak kolízia skončila bez stretu vozidiel.
V Bratislave, ako vyvolaná investícia D4/R7 je aj prestavba svetovo unikátneho kruhového objazdu, v ktorom sa prichádzajúce a odchádzajúce vetvy navzájom križujú v samostatných križovatkách. Z tohto dôvodu nastali zmeny v riešení organizácie dopravy. Väčšina zmien je zmysluplných, ale v tomto prípade to tak nie je.
Fotografie sú výberom zo zabudovaného kamerového systému v aute. Sú zo dňa 22.02.2019 ráno, pokiaľ nie je pri fotografii uvedené inak.

Obr. 1. Na Bajkalskej už pred podjazdom je v pravo nový BUS pruh.

Obr. 2. Význam tohoto BUS pruhu nie je len v prednosti verejnej dopravy, ale aj v rozumnom riešenií pripájania sa vozidle z mimoúrovnovej križovatky Bajkalské - Prievozská.

Obr. 4. Ak by BUS pruh nebol, tak vozidla po Bajkalskej by zväčša išli v pravom pruhu a vozidla z križovatky by sa nemohli zaradovať tak plynulo.

Obr. 5. Hore je trvalé dopravne značenie, ktoré hovorí, že pravý pruh len vpravo na Prístavný most a ľavý pruh na Slovnaft aj Prístavný most. Práve toto dopravné riešenie majú viacerí vodiči zabudované aj vo svojej pamäti.

Obr. 6. Pred odbočkou na Ulicu Mlynské Nivy je prenosné dopravné značenie. Ktoré má prednosť pred trvalým dopravným značením a hovorí, že ľavý pruh je len rovno na Slovnaft. Stredný pruh je rovno na Slovnaft a vpravo no Prístavný most. Pravý pruh je na odbočenie na ulicu Mlynské Nivy a ďalej rovno je zakázané isť všetkým okrem MHD,

Obr. 7. Po odbočke na Mlynské Nivy je zvizlé dopravné značenie zopakované s tým, že ľavý pruh je len rovno na Slovnaft. Stredný pruh je rovno na Slovnaft a vpravo no Prístavný most. V pravom pruhu na Prístavný most je zakázané isť všetkým okrem MHD,

Obr. 8. Do tohto bodu bola jazda plynulá bezproblémová.

Obr. 9. Tu sa na mňa začalo tlačiť vozidlo zľava, v ktorom vodič išiel po pamäti. Zrejme sa riadil momentálne neplatným dopravným značením z obrázka 5 a nie aktuálnym dopravným značením z obrázka 7.

Obr. 10. Našťastie BUS pruh bol prázdny a mal som kam uhnúť.

Obr. 11. Vodič pridal a išiel ďalej.

Obr. 12. Pozrel som si záznam z predchádzajúceho dňa a na ňom dobre vidno oznámene vodičom, že o 100 metrov je zmena v organizácii dopravy, ale zrejme toto značenie spomínaný vodič prehliadol.

Obr. 13. Toto je miesto incidentu. Vozidla v strednom pruhu pre plnú čiaru v pravo nemôžu isť do pravého pruhu, ale vozidla, v ľavom pruhu, ktoré podla zvislého dopravného značenie majú isť len priamo na Slovnaft, tam plnú čiaru nemajú, navyše staré vodorovne značenie je vyditeľné, čo v kombinácii jazdy po pamäti je životunebezpečné.

Obr. 14. Aby takéto kolízne situácie nevznikali a bola maximálna plynulosť dopravy, tak treba vodorovné dopravné značenie dať do súladu so zvislým dopravným značením a medzi ľavým a stredným pruhom namaľovať plnú čiaru a presvitajúce staré vodorovné dopravne značenie vybrúsiť. Odporúčam tam dať aj dopravné zariadenie - vodiaci prah s vodiacimi doskami Z 4f, pre jednoznačné oddelenie jazdných pruhov.

Obr. 15. Ak niekto si myslí, že by sa malo odbočovať o dvoch jazdných pruhoch. Áno aj to sa dá, ale znova treba aby zvislé a vodorovne dopravne značenie bolo v zhode a bolo zmysluplné. Tu je príklad odbočenie o dvoch jazdných pruhoch. To, že BUS pruh by končil priamo na zastávke MHD nie je problém, lebo vodiči majú povinnosti autobus pustiť. Viď ďalšie obrázky.

Obr. 16. Autobus opúšťa zastávku.

Obr. 17. Autobus oznamuje smerovým svetlom jazdu vľavo a púšťam ho.

Obr. 18. Autobus nevyužíva vyhradený BUS pruh, ten v tomto prípade zostal prázdny.

Obr. 19. Autobus pokračuje v jazde rovno na Prístavnú ulicu a nie na Prístavný most.

Obr. 20. Polícia chodí na toto miesto riešiť škodové udalosti a dopravné nehody ako na hodiny klavíra.
Záver:
Nechcem riešiť priestupok vodiča, ktorý ma vytlačil do BUS pruhu, chcem riešiť organizáciu dopravy v toto mieste, tak aby bola bezpečná a plynulá pre všetkých. Okrem zdokumentovania situácie, návrhu riešenia a napísanie tohto článku, ktorý ma za ciel upozorniť čitateľov môjho blogu na nebezpečné miesto, dávam podnet správcovi komunikácie aj dopravnej polícii.
Doplnené 22.02.2019 23:58
Diskutujúci Don Quijote upozornil, že problém vzniká už skôr. Lebo vodič netuší ako sa z dvoch pruhov stanu tri pruhy. Dávam mu za pravdu. Dopravné značenie by malo vysvetľovať ako sa z dvoch pruhov stanú tri. Čo je dôležité na správne a včasné zaradenie vozidla. V Bratislave existujú situácie, kde nový pruh vzniká z pravého aj z ľavého jazdného pruhu a dokonca máme aj také špeciality, že vzniká v strede medzi pravým a ľavým jazdným pruhom.

21. Navrhovaná korekcia dopravného značenia z obrázku 6.
Doplnené 13.05.2019
Neuveriteľné sa stalo skutočnosťou.
22.2.2019 Som dal podnet kompetentným. Aj keď sa s mojim návrhom stotožnila dopravná polícia, aj tak chvíľu trvalo, kým správca komunikácie zabezpečil príslušné práce.
12.3.2019 Bolo vodorovné dopravne značenie opravené

13.3.2019 Bolo aj zvislé dopravné značenie dané do súladu so zámerom. Pomôže to a najmä nebratislavským vodičom, ktorí už z diaľky vidia, že ľavý pruh nejde na Prístavným most a môžu sa včas preradiť.
