Ide o pomerne rozsiahlu zónu s dopravným obmedzením Bratislavskom Starom Meste.

Obr. 1. Rázusovo nábrežie. Pred začiatkom zónou nie sú žiadne lokálne obmedzenia i keď nedávno to bolo celkom inak. Viac na stránke www.imhd.sk obrázok s názvom sloboda výberu .

Obr. 2. Vchádzate do zóny, ktorá je definovaná dopravnou značkou D56a Zóna s dopravným obmedzením, na ktorej sú tri symboly. B27a najvyššia dovolené rýchlosť 30 km/hod, B30 zákaz státia s výnimkou na vyznačených pakovacích miestach, D13a platene parkovisko. Vodič si musí zapamätať, že je v zóne a aké značky pre ňu platia. Všetko dokopy znamená, že v zóne sa môže pohybovať maximálne rýchlosťou 30 km/hod, nesme stáť okrem vyznačených parkovacích miest a že vyznačené parkovacie miesta sú platené od 08:00 do 16:00 a platí sa 10 Sk/hodina a keď sa nezaplatí, tak bude nainštalovaná zábrana odjazdu vozidla.

Obr. 3. Hneď na prvom stĺpe za značkou začiatok zóny, čo je len niekoľko metrov, je značka B27a maximálna povolená rýchlosť 50 km/hod. Na obr. 1. vidieť, časť z tejto značky a dá sa odhadnúť vzdialenosť. Ja tvrdím na rozdiel od väčšiny diskutujúcich, že táto lokálna úprava rýchlosti má prednosť pred maximálnou povolenou rýchlosťou 30 km/hod zo značky D56a a vodič môže pokračovať v jazde rýchlosťou 50 km/hod až do najbližšej križovatky. Pritom je si potrebne naďalej pamätať všetky 3 symboly zo začiatku zóny.

Obr. 4. Vľavo bola križovatka - odbočka na Hviezdoslavove námestie, ktorá zrušila maximálnu povolenú rýchlosť 50 km/hod definovanú lokálnou úpravou z obr. 3. Hneď za križovatkou je ďalšia značka B27a maximálna povolená rýchlosť 50 km/hod, čo podľa mňa znamená, že vodič môže pokračovať v jazde rýchlosťou až 50 km/hod. Samozrejme pokiaľ mu to dopravná situácia umožňuje. Čiže táto značka zvyšuje rýchlosť v zóne z 30 na 50 km/hod tak isto ako predchádzajúca až po nasledujúcu križovatku.

Obr. 5. Sme za ďalšou križovatkou Vajanského Nábrežie / Mostová ulica - odbočka ku Carltonu. Od križovatky po túto značku (asi 10 metrov )platí maximálna povolená rýchlosť, ktorá je definovaná v zóne teda 30 km/hod. Ďalej platí značka B27a maximálna povolená rýchlosť 50 km/hod a ostatné obmedzenia zo značky zóna tak isto ako v predchádzajúcich úsekoch. Čiže vodiči môžu pokračovať rýchlosťou 50 km/hod.

Obr. 6. Hneď za križovatkou s Fajnorovým nábrežím a Kúpeľnou ulicou je opätovne značka B27a maximálna povolená rýchlosť 50 km/hod a vodiči môžu pokračovať rýchlosťou 50 km/hod, ako na predchádzajúcom obrázku.

Obr. 7. O križovatku ďalej sa situácia opakuje ako na predchádzajúcom obrázku.

Obr. 8. O niekoľko metrov ďalej sa situácia mení. Prenosným dopravným značením B27a maximálna povolená rýchlosť 40 km/hod je rýchlosť znížená z 50 na 40 km/hod a vodiči sú informovaní o práci na ceste A17. Tu chcem podotknúť, že hoci ide o zónu s dopravným obmedzením kde je definovaná rýchlosť 30 km/hod. má prenosné dopravné značenie prednosť pred trvalým značením a aj pred obmedzením podľa zóny ktoré je 30 km/hod.

Obr. 9. Hneď za križovatkou, ktorú vidieť na predchádzajúcom obrázku, je znova prenosná značka B27a maximálna povolená rýchlosť 40 km/hod. Táto má prednosť aj pred trvalou značkou 50 km/hod aj pred rýchlosťou definovanou v zóne. Znova podotýkam, že časť diskutujúcich tvrdí, že v zóne platí rýchlosť podľa definície zóny a nie podľa lokálnej úpravy, pričom sa nevyjadrili či neplatí len rýchlosť definovaná trvalým dopravným značením alebo aj prenosným dopravným značením. Podľa mňa vodiči môžu pokračovať v jazde maximálnou povolenou rýchlosťou 40 km/hod.

Obr. 10. Myslím si, že táto značka prekvapí viacerých. Pred križovatkou vidíme značku D56b koniec zóny s dopravným obmedzením. Ale pozor má len dva a nie tri symboly, čo znamená, že nie celá zóna sa končí.

Obr. 11. Dopravná značka D56b s dvomi symbolmi a to B30 zákaz státia, D13a platene parkovisko. Čiže s pamäte vodiča si vymažeme obmedzenia zo začiatku zóny a skontrolujem čo nám zostalo. Zostala nám značka B27a najvyššia dovolené rýchlosť 30 km/hod, čo znamená, že za touto značkou koniec zóny pokračuje zóna s obmedzením maximálnej povolenej rýchlosti 30 km/hod. Pritom je si potrebné pamätať, že do križovatky môžeme vchádzať nie 30 km/hod ale až 40 km/hod tak ako to definuje lokálna úprava, v tomto prípade prenosné dopravne značenie z obr. 9 Od križovatky je rýchlosť znova 30 km/hod. Môžem pokračovať dvoma smermi vpravo na Starý most alebo rovno na Dostojevského rad.

Obr. 12. Ak odbočíme na Starý most pokračujem rýchlosťou maximálne 30 km/hod, lebo sme v zóne s dopravný obmedzením až po značku B27a najvyššia dovolené rýchlosť 40 km/hod, kedy ak to situácia dovoľuje môžeme zvýšiť rýchlosť na 40 km/hod. a pokračovať na Starý most.

Obr. 13. Tesne pred vjazdom na Starý most je značka D56b koniec zóny s dopravným obmedzením so symbolom B27a najvyššia dovolené rýchlosť 30 km/hod. Značka je zaujímavá aj tým, že nie je dobre upevnená a silnejší vietor ju otáča okolo zvislej osi. Čiže raz ju vodiči vidia a inokedy nie. V každom prípade znamená, že ako odbočíte na Starý most tak tu definitívne končí zóna ktorá začala na Rázusovom nábreží, presnejšie tu konči obmedzenie rýchlosti z uvedenej zóny a vodič si môže z hlavy vymazať informácie, o aktuálnych obmedzeniach zóny. Ale pozor koniec zóny značka D56b neruší lokálnu úpravu, maximálnu povolenú rýchlosť 40 km/hod z predchádzajúceho obrázku. To znamená, že po starom moste môžete ísť maximálne rýchlosťou 40 km/hod a nie 60 km/hod ako sa mi snažia nahovoriť niektorý diskutujúci, ktorí tvrdia, že začiatok a koniec zóny ruší lokálnu úpravu rýchlosti.

Obr. 14. Pre informáciu, ak prichádzate zo Starého mosta do Starého mesta, tak vchádzate do zóny 30km/hod.

Obr. 15. Ak pokračujete v jazde zo Starého mosta alebo Vajanského nábrežia na Dostojevského rad, tak ste v zóne maximálnej povolenej rýchlosti 30 km/hod a maximálne takou rýchlosťou môžete isť. Až od prenosnej značky na obrázku môžete zvýšiť rýchlosť na 40 km/hod.

Obr. 16. Ihneď za ďalšou križovatkou je prenosne dopravné značenie zopakované a môžete pokračovať v jazdy rýchlosťou 40 km/hod hoci ste v zóne 30 km/hod

Obr.17. Na ďalšej križovatke sa situácia opakuje. Je tam síce rozkopaná ulica a maximálna povolená rýchlosť podľa zóny 30 km/hod ale prenosným dopravným značením je aj tu zvýšená na 40 km/hod.

Obr. 18. Za križovatkou Dostojevského rad Landererova je znova lokálna úprav rýchlosti na 50 km/hod ale tento krát už trvalá. Pokiaľ nebola rekonštrukcia vozovky na predchádzajúcom úseku tak aj tam bola trvala lokálne úprava rýchlosti na 50 km/hod.

Obr. 19. Po ďalšej križovatke, znova lokálna úprava maximálnej povolenej rýchlosti na 50 km/hod. Ono treba si uvedomiť to, že keď odbočíte z tejto cesty kamkoľvek, napríklad vľavo stále ste v zóne 30 km/hod.

Obr. 20. Posledná lokálna úprava rýchlosti na 50 km/hod je tesne za poslednou odbočkou a asi 3 metre pred značkou D56b Koniec zóny s dopravným obmedzením. Ak vám pamäť slúži mali by ste si pamätať, že ste v zóne s obmedzením rýchlosti na 30 km/hod. a pri prejazde okolo tejto značky D56b si túto informáciu vymažte. Ale pozor značka koniec zóny neruší lokálnu úpravu. Čiže za značkou koniec zóny v tomto konkrétnom prípade nemôžte pokračovať v jazde rýchlosťou 60 km/hod za to, že ste v meste ale už nie ste v zóne, ale musíte dodržovať lokálne obmedzenie rýchlosti značky D27a 50 km/hod, ktorá bola pred značkou koniec zóny. Toto obmedzenie platí až do najbližšej križovatky, ktorú tiež na obrázku vidieť a je to križovatka Dostojevského rad Mlynské Nivy.
Protismer

Obr. 21. V protismere začína zóna, tesne za križovatkou Dostojevského rad Mlynské nivy. Na opačnej strane cesty ako je obr. 20. Rozdiel je v tom, že smerom sme končí zóna len s jedným symbolom a to značkou B27a maximálna povolená rýchlosť 30 km/hod. V tomto smere začína zóna s tromi symbolmi. Značkou B27a najvyššia dovolené rýchlosť 30 km/hod, B30 zákaz státia s výnimkou na vyznačených pakovacích miestach, D13a platene parkovisko. Vodič si musí zapamätať, že je v tejto zóne tieto značky paušálne platia. Keďže pred touto značkou nebola lokálna úprava tak vodič môže ísť ďalej rýchlosťou maximálne 30 km/hod.

Obr. 22. Za prvou križovatkou čo je asi po 20 metroch od značky na obr. 21. Je maximálna rýchlosť zvýšená na 50 km/hod lokálnou úpravu.

Obr. 23. Rýchlosť opäť zvýšená na 50 km/hod.

Obr. 24. Za ďalšou križovatkou je rýchlosť opäť zvýšená na 50 km/hod. ale hneď ďalej vidieť jej zníženie na 40 km/hod. prenosným dopravným značením, ktoré ma prednosť pred trvalým dopravným značením. Obmedzená rýchlosť na 40 km/hod je to z dôvodu, že ďalej je rekonštrukcia cesty.

Obr. 25. Hneď za križovatkou Dostojevského rad Landererova ulica, ktorá je teraz v rekonštrukcii a auta jazdia v protismere rýchlosťou 40 km/hod na základe prenosného dopravného značenia je za normálnych okolností zvýšená rýchlosť znova na 50 km/hod.

Obr. 26. Všimnite si opätovné použitie značky D56a Zóna s dopravným obmedzením so symbolom B30 zákaz státia s výnimkou na vyznačených pakovacích miestach, D13a platene parkovisko. Pritom už raz ste v takejto zóne navyše ste v zóne s obmedzenom maximálnou rýchlosťou na 50 km/hod. Je to omyl? Je to duplicita? Je to pripomenutie informácie vodičom, alebo je to len informácia pre vodičov prichádzajúcich z Landererovej ulice, že k doterajšiemu zónovému obmedzenú a to maximálnej povolenej rýchlosti 30 km/hod je potrebne si pridať ďalšie dva symboly? V každom prípade sa pre vodiča idúceho v našom smere nič nesprísňuje ani nič neodpadáva a vodič si musí pamätať každý symbol zóny, ale len raz bez vnárania sa, i keď vo vyhláške to exaktne napísane nie je.

Obr. 27. Za ďalšou križovatkou je maximálna povolená rýchlosť znova upravená na 40 km/hod prenosným dopravným značením.

Obr. 28. Za poslednou križovatkou pred odbočkou na Starý most, už nie je lokálna úprava rýchlosti a platí to čo je definované v zóne, čiže 30 km/hod.

Obr. 29. Pred, v, aj za križovatkou Dostojevského rad, Vajanského nábrežie, Starý most, Štúrova platí maximálna povolená rýchlosť 30 km/hod, lebo to vyplýva z platnej zóny a nie je to žiadna lokálna úprava.

Obr. 30. Hneď na začiatku Vajanského nábrežia je lokálna úprava rýchlosti 50 km/hod a hneď za nov a opakuje značka zóna s dvoma symbolmi. Tretí symbol B27a 30 km/hod je si potrebné pamätať zo značky D56a s pred kilometra.

Obr. 31. Za ďalšou križovatkou je znova zvýšená rýchlosť lokálnou úpravou na 50 km/hod.

Obr. 32. Za ďalšou križovatkou je znova zvýšená rýchlosť lokálnou úpravou na 50 km/hod.

Obr. 33 Poklad do odbočky vpravo. Vidieť, že znova je zopakovaná značka zóna ale bez značku B27a o maximálnej povolenej rýchlosti 30 km/hod i keď tento údaj je namaľovaný na zemi Takmer všetky odbočky vpravo sú takto riešené.

Obr. 34. Ďalšia križovatka ruší lokálnu úpravu rýchlosti z obr. 32. ale zaujímavá je niečím iným. Vpravo je odbočka do pešej zóny.

Obr. 35. Za križovatkou, v zóne s dopravným obmedzením začína pešia zóna značka D57a a súčasne začína aj lokálna úprava daná značku B31 zákaz zastavenia. Keby pred značkou pešia zóna bol koniec zóny s dopravným obmedzením D56b, tak by vodič mal výrazne zjednodušenú úlohu čo je čomu nadradené pri kombinácie dvoch rozdielnych zón. Navyše v protismere je len koniec pešej zóny D57b a tak vodiči s musia spoliehať len na pamäť aká zóna je po skončení pešej zóny.

Obr. 36. Za križovatkou, teraz už na Rázusovom nábreží je znova lokálna úprav rýchlosti.

Obr. 37. Za ďalšou križovatkou je znova rýchlosť zvýšená na 50 km/hod. Odporúčam si pozrieť na zemi nesprávne vodorovné značenie, ktoré označuje stredný jazdný pruh pre smer rovno a vpravo a pritom ide len rovno.

Obr. 38. Pohľad do odbočky. Tu je použitá lokálna úprava ale nie značkou B27a maximálna povolená rýchlosť ale B31 zákaz zastavenia. Táto lokálne úprava platí až po križovatku, tak ako pri lokálnej úprave rýchlosti.

Obr. 39. Kúsok pred mostom je značka D56b koniec zóny s dopravný obmedzením. Sú na nej dva symboly B27a najvyššia dovolené rýchlosť 30 km/hod, B30 zákaz státia s výnimkou na vyznačených pakovacích miestach. Symbol D13a platene parkovisko chýba. Lokálna úprava rýchlosti z obr. 37. platí nie po tuto značku ale až po križovatku. Za touto značkou D56b už nie je žiadna zóna s dopravným obmedzením, najbližšia začína až o niekoľko kilometrov ďalej.

Obr. 40. Zjednodušený nákres lokality. Všimnite si, že v smere z odspodu hore platia na niektorých úsekoch iné zónové obmedzenia ako v opačnom smere.
Keby som navrhoval dopravné značenie v tejto lokalite navrhol by som ho podstatne jednoduchšie, zrozumiteľnejšie, prehľadnejšie ale o tom nie je tento článok. Tento článok je to tom, čí je v zóne s dopravným obmedzením možné dávať lokálne úpravy napríklad rýchlosti a či tieto lokálne úpravy sa rušia značkou začiatok a koniec zóny. V zverejnených fotografiách je lokálna úprava pred značkou D56a len na obr. 39. a odkaze z www.imhd.sk. pri obr. 1. Lokálna úprava pred koncom zóny D56b je na obr. 12/13, 20, 37/39.
V priebehu diskusie nastala určitá zmena. Viacero diskutujúcich pripúšťa a niektorí to písal od začiatku, že v zóne s dopravným obmedzením sa môže použiť aj lokálne dopravné značenie a to má prednosť pred symbolmi zo značky D56a. Problém ktorý pretrváva je ten, že ja tvrdím, že značka D56a začiatok a D56b koniec zóny nemení lokálnu úpravu, to znamená, že neruší platnosť značiek, ktoré sú umiestnene pred nimi od poslednej križovatky, pričom značná časť diskutujúcich tvrdí opak. Zatiaľ ma nikto o opaku nepresvedčil i keď si nerobím nárok na neomylnosť. Naopak niektorí začali pripúšťať, aspoň to, že značka koniec zóny nemení lokálnu úpravu a obmedzenia napríklad rýchlosti pred značkou D56b ktorá ukončuje obmedzenia rýchlosti zo zóny, platia naďalej. V každom prípade problematika zón je značne komplikovaná a to som ešte nezverejnil fotografie z inej lokality, kde vodič vchádza do zóny 40, odtiaľ bez ukončenia zóny vojde do zóny 30 odtiaľ bez ukončenia zóny vojde do zóny 20 a potom je koniec zóny 20 kde vzniká nejednoznačnosť v tom, či už sa v žiadnej zóne nenachádza alebo má ešte očakávať koniec zóny 30 a koniec zóny 40. Pritom aj ľudský mozog má tiež len obmedzenú kapacitu koľko symbolov zo značiek zón si dokáže udržať v pamäti a ako dlho.
Záver.
Z titulu veľkého množstva diametrálne odlišných názorov a nie len u bežných vodičov je cítiť, že táto problematika nie je v súčasnom zákone a vykonávacej vyhláške jednoznačná a prehľadná a je ju potrebné sprehľadniť.