Ktoré vozidlo produkuje najmenej oxidu uhličitého, vrátane výroby paliva ?

Mnoho ľudí netuší, ako funguje kolobeh oxidu uhličitého a aké veľké straty vznikajú pri premenách energie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

1. Porovnanie
Na porovnanie máme vozidlá rovnakej hmotnosti a výkonu, prejdeme nimi rovnakú trať, rozdiel je len v type motora, palive a jeho výrobe.
1. Auto na vodík, elektrolýza vody z elektrickej siete v Poľsku
2. Auto na vodík, elektrolýza vody z elektrickej siete na Slovensku
3. Auto na elektrinu, batéria nabitá z elektrickej siete v Poľsku
4. Auto na elektrinu, batéria nabitá z elektrickej siete na Slovensku
5. Auto na naftu, pričom bola natankovaná 100% bionafta
6. Auto na naftu, pričom bola natankovaná nafta z fosílnych zdrojov

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V diskusii napíšte podľa Vás poradie (napríklad 123456) podľa množstva CO2, ktoré sa dostane do ovzdušia pri jazde aj príprave paliva, od najmenšieho.


2. Pomôcka – výroba elektrickej energie (rok 2023)
Slovensko: 62 % jadro, 24,7 % OZE, 13,3 % fosílne palivá
Poľsko: 72 % fosílne, 27,9 % OZE, 0 % jadro
Nemecko: 43 % OZE, 55,5 % fosílne, 1,5 % jadro (pred odstavením)

3. Pomôcka - energetické straty
Pri prevode energie z jednej formy na druhú vznikajú straty. Ak fosílne palivo prevádzame na elektrickú energiu, tak máme straty. Ak vodík vyrábame elektrolýzou, tak máme straty. Orientačne každá premena asi 1/3.

SkryťVypnúť reklamu

4. Pomôcka kolobeh CO2 v prírode
Ak vyrábame biopalivo z technických poľnohospodárskych plodín alebo poľnohospodárskych zvyškov, tak absorbujú z atmosféry toľko CO2, koľko sa potom uvoľní v procese spaľovania. To iste platí aj napríklad pri spaľovaní dreva.

5. Záver
Pri posudzovaní emisii CO2 v doprave je potrebné brať v úvahu celý cyklus a nie len posledný krok v motore vozidla vo forme emisií vo výfuku.

5.1. Výsledné poradie - dobré riešenia:
Auto s natankovanou 100 % bionaftou, CO₂ na 100 km ~0–2 kg
Elektromobil – nabitie na Slovensku (Jadro), CO₂ na 100 km ~2,7 kg
Auto na vodík – vyrobený na Slovensku (Jadro), CO₂ na 100 km ~5–7 kg

SkryťVypnúť reklamu

5.2. Výsledné poradie - zlé riešenia:
Elektromobil – nabitie v Poľsku (Uhlie, plyn), CO₂ na 100 km ~12,6 kg
Auto s natankovanou fosílnou naftou, CO₂ na 100 km ~13,25 kg
Auto na vodík – vyrobený v Poľsku (Uhlie, plyn), CO₂ na 100 km ~20–25 kg


6. Prečo nie je v porovnávaní aj Nemecko?
V minulosti by Nemecko dopadlo dobre, ale dnes by dopadlo zle. Stačilo aby sa do vlády dostali problematické zelené strany a bez rozmýšľania zakázali jadrové elektrárne čím sa zvýšilo používanie fosílnych palív.
Môže to dopadnúť ešte horšie ako je to teraz, keď vstúpi v platnosť zákaz spaľovacích motorov, bez ohľadu na to, či sa do nich tankuje 100% fosílne palivo, alebo rôzny palivových mix fosílneho paliva a biopaliva alebo nového 100% bio paliva, respektíve 100% syntetického paliva.

SkryťVypnúť reklamu

7. Budúcnosť
Našťastie je dosť ľudí, ktorí rozmýšľajú. Pripravili z tejto oblasti viacero zaujímavých informácií, majú podporu európskych automobiliek a výrobcov paliva. Snažia sa vzdelávať ľudí aj politikov.
Viac informácii https://tourdeurope.eu/

Obrázok blogu
(zdroj: tourdeurope.eu)


Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 247
  •  | 
  • Páči sa:  1 254x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

300 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

108 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Marian Nanias

Marian Nanias

278 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu