1. Porovnanie
Na porovnanie máme vozidlá rovnakej hmotnosti a výkonu, prejdeme nimi rovnakú trať, rozdiel je len v type motora, palive a jeho výrobe.
1. Auto na vodík, elektrolýza vody z elektrickej siete v Poľsku
2. Auto na vodík, elektrolýza vody z elektrickej siete na Slovensku
3. Auto na elektrinu, batéria nabitá z elektrickej siete v Poľsku
4. Auto na elektrinu, batéria nabitá z elektrickej siete na Slovensku
5. Auto na naftu, pričom bola natankovaná 100% bionafta
6. Auto na naftu, pričom bola natankovaná nafta z fosílnych zdrojov
V diskusii napíšte podľa Vás poradie (napríklad 123456) podľa množstva CO2, ktoré sa dostane do ovzdušia pri jazde aj príprave paliva, od najmenšieho.
2. Pomôcka – výroba elektrickej energie (rok 2023)
Slovensko: 62 % jadro, 24,7 % OZE, 13,3 % fosílne palivá
Poľsko: 72 % fosílne, 27,9 % OZE, 0 % jadro
Nemecko: 43 % OZE, 55,5 % fosílne, 1,5 % jadro (pred odstavením)
3. Pomôcka - energetické straty
Pri prevode energie z jednej formy na druhú vznikajú straty. Ak fosílne palivo prevádzame na elektrickú energiu, tak máme straty. Ak vodík vyrábame elektrolýzou, tak máme straty. Orientačne každá premena asi 1/3.
4. Pomôcka kolobeh CO2 v prírode
Ak vyrábame biopalivo z technických poľnohospodárskych plodín alebo poľnohospodárskych zvyškov, tak absorbujú z atmosféry toľko CO2, koľko sa potom uvoľní v procese spaľovania. To iste platí aj napríklad pri spaľovaní dreva.
5. Záver
Pri posudzovaní emisii CO2 v doprave je potrebné brať v úvahu celý cyklus a nie len posledný krok v motore vozidla vo forme emisií vo výfuku.
5.1. Výsledné poradie - dobré riešenia:
Auto s natankovanou 100 % bionaftou, CO₂ na 100 km ~0–2 kg
Elektromobil – nabitie na Slovensku (Jadro), CO₂ na 100 km ~2,7 kg
Auto na vodík – vyrobený na Slovensku (Jadro), CO₂ na 100 km ~5–7 kg
5.2. Výsledné poradie - zlé riešenia:
Elektromobil – nabitie v Poľsku (Uhlie, plyn), CO₂ na 100 km ~12,6 kg
Auto s natankovanou fosílnou naftou, CO₂ na 100 km ~13,25 kg
Auto na vodík – vyrobený v Poľsku (Uhlie, plyn), CO₂ na 100 km ~20–25 kg
6. Prečo nie je v porovnávaní aj Nemecko?
V minulosti by Nemecko dopadlo dobre, ale dnes by dopadlo zle. Stačilo aby sa do vlády dostali problematické zelené strany a bez rozmýšľania zakázali jadrové elektrárne čím sa zvýšilo používanie fosílnych palív.
Môže to dopadnúť ešte horšie ako je to teraz, keď vstúpi v platnosť zákaz spaľovacích motorov, bez ohľadu na to, či sa do nich tankuje 100% fosílne palivo, alebo rôzny palivových mix fosílneho paliva a biopaliva alebo nového 100% bio paliva, respektíve 100% syntetického paliva.
7. Budúcnosť
Našťastie je dosť ľudí, ktorí rozmýšľajú. Pripravili z tejto oblasti viacero zaujímavých informácií, majú podporu európskych automobiliek a výrobcov paliva. Snažia sa vzdelávať ľudí aj politikov.
Viac informácii https://tourdeurope.eu/