Ktoré vozidlo produkuje najmenej oxidu uhličitého, vrátane výroby paliva ?

Mnoho ľudí netuší, ako funguje kolobeh oxidu uhličitého a aké veľké straty vznikajú pri premenách energie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

1. Porovnanie
Na porovnanie máme vozidlá rovnakej hmotnosti a výkonu, prejdeme nimi rovnakú trať, rozdiel je len v type motora, palive a jeho výrobe.
1. Auto na vodík, elektrolýza vody z elektrickej siete v Poľsku
2. Auto na vodík, elektrolýza vody z elektrickej siete na Slovensku
3. Auto na elektrinu, batéria nabitá z elektrickej siete v Poľsku
4. Auto na elektrinu, batéria nabitá z elektrickej siete na Slovensku
5. Auto na naftu, pričom bola natankovaná 100% bionafta
6. Auto na naftu, pričom bola natankovaná nafta z fosílnych zdrojov

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V diskusii napíšte podľa Vás poradie (napríklad 123456) podľa množstva CO2, ktoré sa dostane do ovzdušia pri jazde aj príprave paliva, od najmenšieho.


2. Pomôcka – výroba elektrickej energie (rok 2023)
Slovensko: 62 % jadro, 24,7 % OZE, 13,3 % fosílne palivá
Poľsko: 72 % fosílne, 27,9 % OZE, 0 % jadro
Nemecko: 43 % OZE, 55,5 % fosílne, 1,5 % jadro (pred odstavením)

3. Pomôcka - energetické straty
Pri prevode energie z jednej formy na druhú vznikajú straty. Ak fosílne palivo prevádzame na elektrickú energiu, tak máme straty. Ak vodík vyrábame elektrolýzou, tak máme straty. Orientačne každá premena asi 1/3.

SkryťVypnúť reklamu

4. Pomôcka kolobeh CO2 v prírode
Ak vyrábame biopalivo z technických poľnohospodárskych plodín alebo poľnohospodárskych zvyškov, tak absorbujú z atmosféry toľko CO2, koľko sa potom uvoľní v procese spaľovania. To iste platí aj napríklad pri spaľovaní dreva.

5. Záver
Pri posudzovaní emisii CO2 v doprave je potrebné brať v úvahu celý cyklus a nie len posledný krok v motore vozidla vo forme emisií vo výfuku.

5.1. Výsledné poradie - dobré riešenia:
Auto s natankovanou 100 % bionaftou, CO₂ na 100 km ~0–2 kg
Elektromobil – nabitie na Slovensku (Jadro), CO₂ na 100 km ~2,7 kg
Auto na vodík – vyrobený na Slovensku (Jadro), CO₂ na 100 km ~5–7 kg

SkryťVypnúť reklamu

5.2. Výsledné poradie - zlé riešenia:
Elektromobil – nabitie v Poľsku (Uhlie, plyn), CO₂ na 100 km ~12,6 kg
Auto s natankovanou fosílnou naftou, CO₂ na 100 km ~13,25 kg
Auto na vodík – vyrobený v Poľsku (Uhlie, plyn), CO₂ na 100 km ~20–25 kg


6. Prečo nie je v porovnávaní aj Nemecko?
V minulosti by Nemecko dopadlo dobre, ale dnes by dopadlo zle. Stačilo aby sa do vlády dostali problematické zelené strany a bez rozmýšľania zakázali jadrové elektrárne čím sa zvýšilo používanie fosílnych palív.
Môže to dopadnúť ešte horšie ako je to teraz, keď vstúpi v platnosť zákaz spaľovacích motorov, bez ohľadu na to, či sa do nich tankuje 100% fosílne palivo, alebo rôzny palivových mix fosílneho paliva a biopaliva alebo nového 100% bio paliva, respektíve 100% syntetického paliva.

SkryťVypnúť reklamu

7. Budúcnosť
Našťastie je dosť ľudí, ktorí rozmýšľajú. Pripravili z tejto oblasti viacero zaujímavých informácií, majú podporu európskych automobiliek a výrobcov paliva. Snažia sa vzdelávať ľudí aj politikov.
Viac informácii https://tourdeurope.eu/

Obrázok blogu
(zdroj: tourdeurope.eu)


Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 247
  •  | 
  • Páči sa:  1 251x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,080 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu