Programové vyhlásenie vlády - analýza časti o doprave

Vláda 13.novembra 2023 schválila programové vyhlásenie vlády na roky 2023-2027. Pozrime sa čo očakávať v doprave.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Základné motto je „LEPŠIE, POKOJNEJŠIE A BEZPEČNEJŠIE ŽIŤ“, s ktorým sa nedá nesúhlasiť a je zrejme reakciou na citeľne zvýšené napätie v spoločnosti.  

Vláda SR - pripravila svoje programove výhlasenie na roky 2023-2027
Vláda SR - pripravila svoje programove výhlasenie na roky 2023-2027 (zdroj: Foto: Pravda/Ivan Majerský - publikované so súhlasom)

Vyhlásenie vlády má 88 strán a je rozdelené do 5 častí.
1. Návrat k štandardnému prostrediu demokratickej spoločnosti
2. Podpora trvalo udržateľného hospodárskeho rastu ...
3. Udržanie sociálneho štátu ...
4. Posilnenie úlohy demokratického štátu
5. K vplyvom vonkajšieho prostredia 

Oblasť dopravy a výstavby.
Doprava je od strany 16 po stranu 23. Z úvodu sú zrejme nasledovné veci:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
  • Konštatovanie katastrofálneho stavu súčasnej dopravnej infraštruktúry. Prioritou vlády je zabrániť hroziacim škodám a rozvíjať dopravnú sieť, v súlade s medzinárodnými záväzkami a rozvojom regiónov.

  • Pochopenie dôležitosti dobudovať diaľnicu až na Ukrajinu ako strategického zámeru pri povojnovej obnove Ukrajiny.

  • Snaha o zrýchlenie povoľovacích procesov zmenou legislatívy v súľade s EU.

  • Kritika nedávno schváleného stavebného zákona a jeho prepracovanie.

  • Zjednodušenie procesov EIA za súladu s legislatívou EU.

  • Snaha o využitie finančných zdrojov z EU, tak aby nedošlo k ich prepadnutiu.

  • Najdôležitejšia vec je hneď v úvode:  Prioritou vlády je nastaviť udržateľný systém financovania dopravnej infraštruktúry. Konštatuje sa, že je potrebné vytvoriť predpoklady pre nástroj dlhodobého financovania dopravy, ktorý vytvorí predvídateľný plánovací nástroj na financovanie údržby, prevádzky a investícií v doprave vo verejnom záujme. Podľa mňa najdôležitejšia je preto, že sa možno podarí vytvoriť fond dopravnej infraštruktúry po vzore zo zahraničia, do ktorého pôjdu financie, ktoré vytvorí doprava a budú sa používať len pre dopravu a nie na krížové dotácie.

  • Prierezové krátkodobé priority Vytvorenie medzirezortného projektového tímu s cieľom urýchliť prípravu a výstavbu zostávajúcich úsekov na cestných koridoroch D1, D3 a R4.

  • Prierezové strednodobé priority Riešenie investičného dlhu a chýbajúceho zásobníka pripravených investičných dopravných projektov.

 

Nasleduje vyhlásenie pre konkrétne druhy dopravy s tým, že obsahuje víziu, krátkodobé a strednodobé priority. Cestnú dopravu uvádzam celú a z ostatných vyberám to zásadné.

CESTNÁ DOPRAVA - Vízia
Chýbajúce úseky diaľnic a rýchlostných ciest sa negatívne premietajú na kvalite života obyvateľov a konkurencieschopnosti ekonomiky Slovenskej republiky. V dôsledku zanedbanej údržby existujúcej infraštruktúry hrozia ďalšie ekonomické škody a možné riziko ohrozenia zdravia a života obyvateľov Slovenskej republiky. Cestná infraštruktúra bude mať aj ďalšie dekády nezastupiteľné miesto v dopravnom mixe Slovenskej republiky, preto je nevyhnutné naďalej ju rozvíjať a udržiavať v prevádzkyschopnom stave.

SkryťVypnúť reklamu

Vláda zabezpečí progres pri výstavbe medzinárodných koridorov smerujúcich územím Slovenskej republiky, a to najmä D1, D3 a R4.

Vláda vyvinie maximálne úsilie na významné zníženie počtu mostov na cestách I. triedy, ktoré sa nachádzajú vo veľmi zlom a havarijnom technickom stave. Vláda sa zasadí, aby sa neopakoval útlm pri príprave cestných stavieb z obdobia posledných vlád.

CESTNÁ DOPRAVA - Krátkodobé priority
Vláda vyvinie maximálne úsilie pre akceleráciu prípravy, výstavby a modernizácie jednotlivých úsekov cestnej infraštruktúry. Vláda zabezpečí vytvorenie finančných a legislatívnych podmienok pre realizáciu projektov Mostného programu.

SkryťVypnúť reklamu

Vláda dokončí proces prechodu na európske mýto (EETS) a spustenie „národného“ mýtneho systému.

CESTNÁ DOPRAVA - Strednodobé priority
V súvislosti s kritickým stavebno-technickým stavom a dlhodobým systémovým podfinancovaním opravy, údržby a rekonštrukcie mostných objektov vláda zabezpečí realizáciu rekonštrukcií prioritných mostných objektov.

ŽELEZNIČNÁ DOPRAVA
Železničná infraštruktúra má na vybraných úsekoch trate Žilina – Košice umožniť rýchlosť 160 km/hod.

V rámci procesu liberalizácie poskytovania služieb v železničnej osobnej dopravy vytvorenie transparentných podmienok súťaží s dôrazom na zvýšenie kvality a efektivity poskytovaných služieb.

SkryťVypnúť reklamu

VEREJNÁ OSOBNÁ DOPRAVA
Štart a fungovanie Národnej dopravnej autority, ktorá bude tvoriť základ pre zjednotenie a zjednodušenie podmienok cestovania verejnou osobnou dopravou v rámci celej SR. Vláda garantuje zachovanie sociálnych benefitov pre zraniteľné skupiny obyvateľstva v rámci poskytovania služieb vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave

INTERMODÁLNA DOPRAVA
Vláda podporí rozvoj intermodálnej nákladnej dopravy s cieľom zníženia podielu cestnej nákladnej dopravy presunutím tovarových tokov na ekologicky prijateľnejšie módy dopravy, aké sú železničná a vodná.

CYKLODOPRAVA
Víziou vlády je v spolupráci so samosprávou aktívne podporovať budovanie cyklistických ciest, a tým zvýšiť podiel bezpečnej cyklodopravy v tých lokalitách, ktoré sú na to vhodné.

Vypracovanie koncepčného dokumentu na podporu rozvoja cyklistickej dopravy, ktorou sa zreviduje a aktualizuje Národná stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v SR.

CIVILNÉ LETECTVO
Úprava národnej legislatívy v oblasti civilného letectva zohľadňujúc nové výzvy a medzinárodné požiadavky a požiadavky Európskej únie a vytvorenie pravidiel a nových systémov na koordináciu pohybov vo vzdušnom priestore SR so zohľadnením vývoja nových technológií v oblasti bezpilotných lietadiel, digitalizácie a automatizácie.

VNÚTROZEMSKÁ PLAVBA
Zlepšenie legislatívy s prihliadnutím na aplikačnú prax a zo zmien predpisov EU pre plavbu na vnútrozemských vodných cestách. Do roku 2030 s výhľadom do roku 2050 zadefinovanie cieľov pre rozvoj vnútrozemskej vodnej dopravy.

NÁMORNÁ PLAVBA
Harmonizácia predpisov a vytvorenie námorného registra súlade s dohovorom IMO (Medzinárodnej námornej organizácie) a EU.

VÝSTAVBA
Pripravenie novely účinného stavebného zákona s využitím inštitútov platnej stavebnej legislatívy za účelom urýchlenia a zefektívnenia procesov umiestňovania a stavebného povoľovania.

BYTOVÁ POLITIKA A STAVEBNÍCTVO
Udržateľnosť podmienok prevádzkovania dostupného nájomného bývania.  Zrozumiteľná a časovo koordinovaná ponuka zdrojov na obnovu budov pre verejných ako aj súkromných vlastníkov.

ELEKTRONICKÉ KOMUNIKÁCIE A POŠTOVÉ SLUŽBY
Trvalo udržateľná a všeobecne dostupná verejná poštová sieť a jej modernizácia.

 

Záver:
Je zrejme, že časť dopravy v programovom vyhlásení vlády pripravoval ten, kto pozná najzávažnejšie problémy v doprave.  Odhadujem, že to bol nový minister dopravy so svojími spolupracovníkmi. Niektoré zámery sú popísané všeobecne, niektoré konkrétne, niekde treba čítať medzi riadkami. Otázne, respektíve najdôležitejšie je to, či sa pokrokové veci podarí zrealizovať.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 244
  •  | 
  • Páči sa:  1 222x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu