Základné motto je „LEPŠIE, POKOJNEJŠIE A BEZPEČNEJŠIE ŽIŤ“, s ktorým sa nedá nesúhlasiť a je zrejme reakciou na citeľne zvýšené napätie v spoločnosti.

Vyhlásenie vlády má 88 strán a je rozdelené do 5 častí.
1. Návrat k štandardnému prostrediu demokratickej spoločnosti
2. Podpora trvalo udržateľného hospodárskeho rastu ...
3. Udržanie sociálneho štátu ...
4. Posilnenie úlohy demokratického štátu
5. K vplyvom vonkajšieho prostredia
Oblasť dopravy a výstavby.
Doprava je od strany 16 po stranu 23. Z úvodu sú zrejme nasledovné veci:
Konštatovanie katastrofálneho stavu súčasnej dopravnej infraštruktúry. Prioritou vlády je zabrániť hroziacim škodám a rozvíjať dopravnú sieť, v súlade s medzinárodnými záväzkami a rozvojom regiónov.
Pochopenie dôležitosti dobudovať diaľnicu až na Ukrajinu ako strategického zámeru pri povojnovej obnove Ukrajiny.
Snaha o zrýchlenie povoľovacích procesov zmenou legislatívy v súľade s EU.
Kritika nedávno schváleného stavebného zákona a jeho prepracovanie.
Zjednodušenie procesov EIA za súladu s legislatívou EU.
Snaha o využitie finančných zdrojov z EU, tak aby nedošlo k ich prepadnutiu.
Najdôležitejšia vec je hneď v úvode: Prioritou vlády je nastaviť udržateľný systém financovania dopravnej infraštruktúry. Konštatuje sa, že je potrebné vytvoriť predpoklady pre nástroj dlhodobého financovania dopravy, ktorý vytvorí predvídateľný plánovací nástroj na financovanie údržby, prevádzky a investícií v doprave vo verejnom záujme. Podľa mňa najdôležitejšia je preto, že sa možno podarí vytvoriť fond dopravnej infraštruktúry po vzore zo zahraničia, do ktorého pôjdu financie, ktoré vytvorí doprava a budú sa používať len pre dopravu a nie na krížové dotácie.
Prierezové krátkodobé priority Vytvorenie medzirezortného projektového tímu s cieľom urýchliť prípravu a výstavbu zostávajúcich úsekov na cestných koridoroch D1, D3 a R4.
Prierezové strednodobé priority Riešenie investičného dlhu a chýbajúceho zásobníka pripravených investičných dopravných projektov.
Nasleduje vyhlásenie pre konkrétne druhy dopravy s tým, že obsahuje víziu, krátkodobé a strednodobé priority. Cestnú dopravu uvádzam celú a z ostatných vyberám to zásadné.
CESTNÁ DOPRAVA - Vízia
Chýbajúce úseky diaľnic a rýchlostných ciest sa negatívne premietajú na kvalite života obyvateľov a konkurencieschopnosti ekonomiky Slovenskej republiky. V dôsledku zanedbanej údržby existujúcej infraštruktúry hrozia ďalšie ekonomické škody a možné riziko ohrozenia zdravia a života obyvateľov Slovenskej republiky. Cestná infraštruktúra bude mať aj ďalšie dekády nezastupiteľné miesto v dopravnom mixe Slovenskej republiky, preto je nevyhnutné naďalej ju rozvíjať a udržiavať v prevádzkyschopnom stave.
Vláda zabezpečí progres pri výstavbe medzinárodných koridorov smerujúcich územím Slovenskej republiky, a to najmä D1, D3 a R4.
Vláda vyvinie maximálne úsilie na významné zníženie počtu mostov na cestách I. triedy, ktoré sa nachádzajú vo veľmi zlom a havarijnom technickom stave. Vláda sa zasadí, aby sa neopakoval útlm pri príprave cestných stavieb z obdobia posledných vlád.
CESTNÁ DOPRAVA - Krátkodobé priority
Vláda vyvinie maximálne úsilie pre akceleráciu prípravy, výstavby a modernizácie jednotlivých úsekov cestnej infraštruktúry. Vláda zabezpečí vytvorenie finančných a legislatívnych podmienok pre realizáciu projektov Mostného programu.
Vláda dokončí proces prechodu na európske mýto (EETS) a spustenie „národného“ mýtneho systému.
CESTNÁ DOPRAVA - Strednodobé priority
V súvislosti s kritickým stavebno-technickým stavom a dlhodobým systémovým podfinancovaním opravy, údržby a rekonštrukcie mostných objektov vláda zabezpečí realizáciu rekonštrukcií prioritných mostných objektov.
ŽELEZNIČNÁ DOPRAVA
Železničná infraštruktúra má na vybraných úsekoch trate Žilina – Košice umožniť rýchlosť 160 km/hod.
V rámci procesu liberalizácie poskytovania služieb v železničnej osobnej dopravy vytvorenie transparentných podmienok súťaží s dôrazom na zvýšenie kvality a efektivity poskytovaných služieb.
VEREJNÁ OSOBNÁ DOPRAVA
Štart a fungovanie Národnej dopravnej autority, ktorá bude tvoriť základ pre zjednotenie a zjednodušenie podmienok cestovania verejnou osobnou dopravou v rámci celej SR. Vláda garantuje zachovanie sociálnych benefitov pre zraniteľné skupiny obyvateľstva v rámci poskytovania služieb vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave
INTERMODÁLNA DOPRAVA
Vláda podporí rozvoj intermodálnej nákladnej dopravy s cieľom zníženia podielu cestnej nákladnej dopravy presunutím tovarových tokov na ekologicky prijateľnejšie módy dopravy, aké sú železničná a vodná.
CYKLODOPRAVA
Víziou vlády je v spolupráci so samosprávou aktívne podporovať budovanie cyklistických ciest, a tým zvýšiť podiel bezpečnej cyklodopravy v tých lokalitách, ktoré sú na to vhodné.
Vypracovanie koncepčného dokumentu na podporu rozvoja cyklistickej dopravy, ktorou sa zreviduje a aktualizuje Národná stratégia rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky v SR.
CIVILNÉ LETECTVO
Úprava národnej legislatívy v oblasti civilného letectva zohľadňujúc nové výzvy a medzinárodné požiadavky a požiadavky Európskej únie a vytvorenie pravidiel a nových systémov na koordináciu pohybov vo vzdušnom priestore SR so zohľadnením vývoja nových technológií v oblasti bezpilotných lietadiel, digitalizácie a automatizácie.
VNÚTROZEMSKÁ PLAVBA
Zlepšenie legislatívy s prihliadnutím na aplikačnú prax a zo zmien predpisov EU pre plavbu na vnútrozemských vodných cestách. Do roku 2030 s výhľadom do roku 2050 zadefinovanie cieľov pre rozvoj vnútrozemskej vodnej dopravy.
NÁMORNÁ PLAVBA
Harmonizácia predpisov a vytvorenie námorného registra súlade s dohovorom IMO (Medzinárodnej námornej organizácie) a EU.
VÝSTAVBA
Pripravenie novely účinného stavebného zákona s využitím inštitútov platnej stavebnej legislatívy za účelom urýchlenia a zefektívnenia procesov umiestňovania a stavebného povoľovania.
BYTOVÁ POLITIKA A STAVEBNÍCTVO
Udržateľnosť podmienok prevádzkovania dostupného nájomného bývania. Zrozumiteľná a časovo koordinovaná ponuka zdrojov na obnovu budov pre verejných ako aj súkromných vlastníkov.
ELEKTRONICKÉ KOMUNIKÁCIE A POŠTOVÉ SLUŽBY
Trvalo udržateľná a všeobecne dostupná verejná poštová sieť a jej modernizácia.
Záver:
Je zrejme, že časť dopravy v programovom vyhlásení vlády pripravoval ten, kto pozná najzávažnejšie problémy v doprave. Odhadujem, že to bol nový minister dopravy so svojími spolupracovníkmi. Niektoré zámery sú popísané všeobecne, niektoré konkrétne, niekde treba čítať medzi riadkami. Otázne, respektíve najdôležitejšie je to, či sa pokrokové veci podarí zrealizovať.