Analýza je písaná vysvetľovacím spôsobom s doplnením otázok a odpovedí. Do pripomienkového konania sa dostala dlho avizovaná novela zákona o cestnej premávke 8/2009 Z. z. Cieľom novely je zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky, najmä chodcov a zmeny v definíciách, ktoré priniesla prax a vývoj nových technológii.
[ https://www.slov-lex.sk/elegislativa/legislativne-procesy/SK/LP/2025/282 ]
1. Bezpečnosť chodcov - úprava v paragrafoch pre chodcov
Pridávajú sa povinnosti chodcom aj vodičom v snahe na priechodoch pre chodcov zvýšiť komfort a bezpečnosť chodcov, ale nezavádza sa takzvaná absolútna prednosť chodcov.
Základná povinnosť pre chodcov definovaná v § 53 bod 2, zostáva i keď je preformulovaná do ľahšie pochopiteľného textu aj pre tých, ktorí nepoznajú právnicky štýl písania zákonov:
Chodec nesmie vstúpiť na priechod pre chodcov náhle; je povinný brať ohľad na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel.
Pridáva sa nová povinnosť pre chodcov, ktorá vyplynula z praxe, aby bolo možné rozoznať chodca, ktorý chce prejsť cez priechod pre chodcov, od chodca, ktorí pri priechode pre chodcov len stojí a napríklad telefonuje:
Účastníci cestnej premávky sa smú zdržiavať v blízkosti priechodu pre chodcov len ak sa ho chystajú použiť.
Vodiči sa musia pripraviť na to, že na priechodoch pre chodcov budú dávať prednosť aj automatizovaným doručovacím vozidlám:
Iným účastníkom cestnej premávky ako chodcom je používanie priechodu pre chodcov zakázané, ak v § 55b ods. 2 nie je ustanovené inak. (Automatizované doručovacie vozidlo môže jazdiť aj po chodníku a iných miestach, po ktorých môžu chodiť chodci; v takom prípade smie jazdiť rýchlosťou najviac 6 km/hod. a musí dodržiavať pravidlá týkajúce sa chodcov.)
Otázka: Toto sú všetky povinnosti chodca o ktorých má chodec vedieť?
Odpoveď: Nie. Chodec je povinný poznať a dodržiavať všetky svoje povinnosti, ktoré vyplývajú aj z ostatných paragrafov na iných miestach zákona.
2. Bezpečnosť chodcov - úprava v paragrafoch pre vodičov
Vodiči z tohto dôvodu majú povinnosti definované súhrnne v § 4a - Povinnosti vodiča voči chodcom pri prechádzaní cez priechod pre chodcov.
2.1. Najprv je zadefinovaná základná známa povinnosť, ktorá sa rozširuje o chodcov, ktorí sa zjavne chystajú vstúpiť na priechod:
(1) Vodič je povinný umožniť bezpečný prechod cez vozovku chodcovi, ktorý vstúpil na priechod pre chodcov alebo sa naňho zjavne chystá vstúpiť.
Otázka: Ako rozoznať chodca, ktorý už chce vstúpiť na vozovku najmä pri kolóne vozidiel, od chodca, ktorý ešte nechce vstúpiť na vozovku a chce vodičovi povedať veď prejdi, potom pôjdem ja.
Odpoveď: Záleží to od vzdialenosti od hrany okraja chodníka / začiatku priechodu pre chodcov. Keď sa chodec postaví blízko priechodu pre chodcov, znamená to, že už chce prejsť a vodiči sú povinní zastaviť. Ak chodec spraví krok vzad, cúvne napríklad do stredu chodníka alebo ešte ďalej, tak hovorí, že ešte vstúpiť na priechod nechce. Ak pôjde o skupinku chodcov tak dôležitý je ten čo je najbližšie k priechodu.
2.2. Vozidlo sa môže približovať k priechodu len rýchlosťou, ktorá nie je vyššia ako je maximálna povolená rýchlosť v danom mieste, navyše ju musí ešte znížiť, tak aby bol schopný pred priechodom zastaviť a platí to aj pre cyklistov a aj robotické vozidlá.
(2) Vodič je povinný približovať sa k priechodu pre chodcov len dostatočne nízkou rýchlosťou tak, aby bol schopný v prípade potreby pred ním zastaviť vozidlo a umožniť bezpečný prechod chodca podľa odseku 1.
Otázka: Uvedená úprava znamená, že chodec sa už nebude musieť pozerať pred seba a ani na prichádzajúce vozidlá, to znamená, že bude môcť na priechod pre chodcov vbehnúť kedykoľvek pri plnej športovej rýchlosti 100m/10sec ?
Odpoveď: Nie. Chodec má povinnosť pozerať sa pred seba, aby nevstúpil z boku do práve prechádzajúceho vozidla, najmä jazdnej súpravy a taktiež je povinný sa pozrieť na prichádzajúce vozidlá aby nevstúpil náhle. Pri pozeraní sa na prichádzajúce vozidlá sú dôležité nasledujúce veci:
- nevstúpiť pred vozidlo, ktoré fyzikálne nedokáže bez núdzového brzdenia, respektíve ani s ním, zastaviť. Toto oceníte najmä keď pôjdete v autobuse MHD a vodič nebude musieť dupnúť na brzdu. Je odskúšané, že ak vodič autobusu dupne na brzdu pri rýchlosti chôdze, tak niektorí stojaci cestujúci sa neudržia a spadnú.
- nevstúpiť pred vozidlo s majákmi, nakoľko má právo prednostnej jazdy § 40 ods.1 a to aj keby bolo v takej vzdialenosti, že by pred priechodom pre chodcov dokázalo zastaviť bez núdzového brzdenia. Podrobnosti § 40 ods. 1
- nevstúpiť pred električku a koľajové vozidlo § 29 ods. 2.
Otázka: Ak chodec bude pozerať na prichádzajúce vozidlá, ako si potom vynúti prednosť keď príde k priechodu a vozidlá pôjdu v kolóne.
Odpoveď: Chodec sa postaví na okraj chodníka pri priechode pre chodcov, čím dá najavo, že chce prejsť cez priechod pre chodcov. Prvé vozidlo, ktoré dokáže bez núdzového brzdenia zataviť a nezastaví, tak dostane pokutu. K takejto kontrole sa pripravujú nové elektronické systémy. Ak chodec vstúpi na vozovku bez pozerania sa na prichádzajúce vozidlá alebo náhle, tak bude zodpovedať za spôsobenie stretu s vozidlom a aj za následky vyplývajúce z núdzového brzdenia.
Otázka: Povinnosť pre vodičov ísť len dostatočne nízkou rýchlosťou, platí všade a vždy?
Odpoveď: Nie. Uvedená povinnosť ísť len dostatočne nízkou rýchlosťou, neplatí na semaforom riadených priechodoch, keď má vodič zelený signál a chodec červený signál, neplatí na miestach na prechádzanie, ani na iných miestach. Ide o to zabezpečiť bezpečnosť chodcov na označených priechodoch pre chodcov a neposkytnúť im falošný pocit bezpečia, že takéto ustanovenie platí všade.
Otázka: Kedy je nebezpečie stretu vozidla a chodca, kedy je to naopak bez problémov?
Odpoveď: Je niekoľko vzorových situácií
Bez problémov je to vtedy keď chodec je už pri priechode pre chodcov a pozerá sa na prichádzajúce vozidlo, ktoré je ešte dostatočne ďaleko. Vtedy má vodič povinnosť zastaviť vozidlo a dať prednosť chodcovi.
Bez problémov je to aj vtedy keď ide veľa vozidiel za sebou a chodec príde k priechodu pre chodcov. Vtedy vodiči, ktorí sú moc blízko prejdú a ten čo je ďalej a môže bez použitia núdzového brzdenia zastaviť tak zastaví a dá chodcom prednosť. Zatiaľ aj bez novely som nikdy nečakal dlhšie ako 28 sekúnd z 100 testovaní v Bratislave na rôznych uliciach.
Problémy vznikajú vtedy keď vodič ide k priechodu pre chodcov a žiaden chodec tam neje, ale chodec dobehne alebo vystúpi z poza prekážky a lebo zmení smer chôdze na chodníku, bez pozretia sa na prichádzajúce vozidlá a náhle vstúpi do jazdnej dráhy vozidla.
2.3, Ďalší odsek zmieneného paragrafu jasne definuje povinnosť pre vodičov vo vedľajších jazdný pruhoch vrátane cyklistov.
(3) Ak vodič zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví vozidlo pred priechodom pre chodcov, aby umožnil chodcovi prejsť cez vozovku, vodiči ostatných vozidiel idúcich rovnakým smerom sú takisto povinní znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo.
Nerešpektovanie tejto povinnosti bolo častou príčinou zrazenia chodcov na priechode. Teraz je jednoznačné definované, že ak pred priechodom pre chodcov začnú vozidlá vo vašom alebo v susednom pruhu brzdiť, tak sa treba rýchlostne prispôsobiť a platí to aj pre cyklistov.
3. Sprísnenie trestov za prekročenie rýchlosti
Zámerne píšem sprísnenie trestov, lebo nejde len zvýšenie pokút za prekročenie rýchlosti ktoré sa dosahuje zmenou limitov z 0-20, 21-50, 51+ na 0-15,16-30, 31+, ale prísnejšie uplatňovanie zásady 3x a dosť (u vodičov v skúšobnej dobe 2x). Predlžuje sa doba, ktorá sa vyhodnocuje pri novom závažnom priestupku z jedného na dva roky. Navyše v niektorých prípadoch možno určiť preskúšanie odbornej spôsobilosti (absolvovať testy) už pri ľubovoľnom priestupku za prekročení rýchlosti. Napríklad podľa § 91a.
Podľa mňa, hodilo by sa tam pridať možnosť preskúšanie odbornej spôsobilosti (absolvovať testy) cez internet hoci aj pri každom priestupku, napríklad z pohodlia domova alebo z autoškoly. Nejde o to trestať vodičov zadržaním vodičského oprávnenia za nezávažné dopravné priestupky, ale zabezpečiť aby všetci poznali pravidla cestnej premávky, najmä zmeny pravidiel.
4. Rozšírenie objektívnej zodpovednosti.
Rozširuje sa § 6a povinnosti držiteľa vozidla o 4 nové písmená. Osobne by som tam uvítal univerzálne rozšírenie ma akýkoľvek priestupok, ktorý je metrologickým spôsobom jednoznačne preukázaný. Napríklad aj dodržiavanie bezpečnostného odstupu od predchádzajúceho vozidla, ktoré je v zahraničí často vymáhané.
5. Elektrické kolobežky a bicykle s pomocným motorčekom
Pri rýchlosti za pomoci motorčeka do 25 km/hod sa nič nemení. Pri rýchlosti vyššej kedy kolobežka alebo bicykel dosahujú parametre skútra, malého, poprípade veľkého motocykla, je zmena v tom, že treba mať vodičské oprávnenie podľa výkonu a uzatvorené povinné zmluvné poistenie a už nie sú práva a povinnosti cyklistu, ale vodiča motocykla o príslušnom výkone.
Používanie chodníkov na jazdu, pokiaľ to nie je upravené dopravným značením, môžu len deti do 10 rokov.
Zmena je v státi na chodníku za ponechanie 1,5 metra pre chodcov. Z ustanovenia vypadla definícia kolobežky s pomocným motorčekom, ale pribudla definícia malého elektrického vozidla, do ktorej je kolobežka s pomocným motorčekom zahrnutá. §2 ods. 2, písmeno m, bod 2.
6. Vyhradené jazdné pruhy - BUS
Vo vyhradených jazdných pruhoch, takzvaných BUS pruhoch, nesmie jazdiť nikto iný, ako autobusy, trolejbusy a ich autoškoly, pokiaľ to neupravuje dopravné značenie inak.
7. Aktualizácia definície niektorých termínov.
Napríklad jednoznačne sa definuje čo je križovatka, mení sa definícia vyhradeného parkovacieho miesta a niektorých ďalších termínov, ktoré priniesla prax.
8. Ako je pripravený návrh novely a možnosť ďalších zmien?
Hodnotím, že prezídium policajného zboru a ministerstvo vnútra, si dalo na príprave materiálov do pripomienkového konania záležať, nakoľko obsahuje okrem vlastného materiálu a povinných náležitostí aj konsolidované znenia dotknutých zákonov. Samozrejme všetko sa dá ešte vylepšiť a práve na to je toto pripomienkové konanie.
9. Aký je ďalší legislatívny proces?
Teraz sa dávajú pripomienky, potom budú vyhodnotené a výsledný text schváli vláda. Následne návrh zákona pôjde do Národnej rady. Tam prebehne štandardný schvaľovací proces a na záver pôjde na podpis prezidentovi.
10. Zvýši alebo zníži táto novela bezpečnosť na cestách?
Nezáleží to len od samotnej novely, ale aj od toho, ako k nej pristúpia média. Ak ju budú propagovať ako absolútnu prednosť chodcov, vtedy je reálny predpoklad, že počet úmrtí, najmä chodcov sa zvýši. V každom prípade táto novela smeruje k posilneniu bezpečnosti chodcov a represie voči recidivistom, ktorý porušujú pravidla cestnej premávky opakovane.