Tolerovanie alkoholu u účastníkov cestnej premávky

Na Slovensku platí nulová tolerancia alkoholu u účastníkov cestnej premávky. Presnejšie len u niektorých účastníkov cestnej premávky. Je pravda, že pod vysoký počet smrteľných dopravných nehôd sa podpísal alkohol a tento stav sa darí znižovať len veľmi pomaly. Teraz vo verejnosti rezonuje otázka, či si cyklista môže, alebo nemôže dať pivo a aký trest mu za to hrozí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (37)
Čerstvo naliaté
Čerstvo naliaté (zdroj: archív autora)

Nulová tolerancia:
Nulová tolerancia nie je tak nulová ako si niektorí myslia. Nejde o skutočnú nulu, takú, že v dychu sa nesmie vyskytnúť ani jediná molekula alkoholu. Podľa vyhlášky 310/2000 Z.z. Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky sa alkohol meria prístrojmi na dve desatiny mg alkoholu na liter dychu. Nula je vlastne údaj v tvare 0,00 mg/L, pričom ďalšia číslica (pokiaľ ju prístroj má) sa zaokrúhľuje smerom nadol. Čiže 0,009 mg/L je považovaných za 0,00 mg/L. Tretia desatinná číslica sa prakticky používa len pri kalibrácii alebo diferenčných meraniach, kedy je potrebné zistiť časový vývoj hladiny alkoholu a z neho napríklad určiť, či vodič pil pred alebo až po nehode.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rôzne spôsoby merania hladiny alkoholu u človeka:
Existujú dve základné a diametrálne odlišné merania alkoholu na ktoré sa používajú rôzne meradlá, rôzne postupy a aj výsledky sú v rôznych jednotkách. Ide o meranie alkoholu v dychu a v krvi.

Alkohol v dychu je ten, ktorý človek vydýchne a meria sa v hmotnostných jednotkách alkoholu na objemovú jednotku vydychovaného vzduchu pri štandardných atmosférických podmienkach. Výsledok je zvyčajne v jednotke mg/Liter

Alkohol v krvi je ten ktorý reálne obieha v krvnej sústave človeka a priamo pôsobí na nervový systém človeka. Jeho koncentrácia sa zisťuje z krvnej vzorky a meria sa dvomi spôsobmi a to buď v objemových jednotkách alkoholu na objem meranej vzorky, alebo v hmotnostných jednotkách alkoholu na hmotnosť meranej vzorky. Výsledkom oboch meraní je údaj v promile. Pritom alkohol v krvi na hmotnostné jednotky sa nerovná alkoholu v krvi na objemové jednotky. Je to preto, lebo liter liehu neváži 1 kg, ale iba 0,791 kg a liter krvy váži od 1,052 do 1,063 kg.

SkryťVypnúť reklamu

Prepočet medzi alkoholom v krvi a alkoholom v dychu:
Tento prepočet je úplná empíria závislá od metabolizmu človeka. Na základe meraní bola stanovená „uznávaná“ prepočítavacia konštanta. Pritom v EU neexistuje zhoda v tejto konštante. Čo krajina to iná hodnota. Je to pochopiteľné, lebo rôzne národy majú odlišnosti v metabolizme.

Na Slovensku používane konštantu 2100 a to nie preto, že by niekto testoval občana Slovenska so štandardným metabolizmom a na základe výsledkov ju stanovil, ale preto, že prvé merače alkoholu v dychu sme prevzali z Nemecka aj s uvedenou konštantou. Napríklad v Rakúsku je prepočítavacia konštanta 2000 a v Holandsku 2300.

SkryťVypnúť reklamu

Rôzna tolerancia alkoholu:
U niektorých účastníkov cestnej premávky je alkohol tolerovaný, u iných nie. Napríklad u vodičov motorových vozidiel a električiek je nulová tolerancia alkoholu, za porušenie ktorej im hrozí do jedného promile pokuta a zákaz vedeniea motorového vozidla až na 5 rokov, nad 1 promile je to trestný čin s odňatím slobody a to aj v prípade, že sa dopravného priestupku alebo zavinenia dopravnej nehody nedopustili.

Napríklad u chodcov je alkohol tolerovaný v akomkoľvek množstve a to aj v prípade dopravnej nehody, ktorá vznikla neschopnosťou chodca dodržiavať základné pravidlá cestnej premávky.

U vodičov nemotorových vozidiel je to niekde medzi spomenutými prípadmi. Síce jazdiť pod vplyvom alkoholu nesmú, ale aj keď jazdia, dostanú pokutu nižšiu a nehrozí im pri koncentráciách nad 1 promile trestný čin a to ani v prípade keď pod vplyvom alkoholu sa dopusti iného dopravného priestupku.

SkryťVypnúť reklamu

Ako situáciu riešiť?
Zakázať alkohol všetkým účastníkom cestnej premávky je nereálne. Reálne je odstupňovať hranicu alkoholu a to v závislosti od nebezpečnosti vozidla, ktoré ovládajú a kde sa ním pohybujú.

Záver ako prijateľný kompromis:
Pre vodičov nemotorových vozidiel, kam spadajú aj cyklisti, aj jazdci na zvieratách, je podľa mňa hranica 0,5 promile hmotnostných jednotiek v alkoholu v krvi je zo spoločenského hľadiska akceptovateľná. V dychu to predstavuje akceptovateľnú hranicu 0,2380 ml/L. V Rakúsku by to bolo až 0,2500 mg/L a v Holandsku len 0,2173 ml/L. Ale súčasne by som túto hranicu zaviedol aj pre chodcov na športovom náradí, ako sú kolieskové korčule, lyže, sane, boby, skejtbord, trikke, kolobežky atd.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 248
  •  | 
  • Páči sa:  1 260x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

161 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

253 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

768 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu