Pílenie značiek parkovanie pre invalidov mestskou častou Ružinov v Bratislave, doplnené

Viacerí ľudia ma upozornili, že v Bratislave v mestskej časti Ružinov pília dopravné značky parkovanie vyhradené pre invalidov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

Ide o dopravné značky IP 16 Parkovisko – parkovacie miesta s vyhradením státím so symbolom E15 na označenie vyhradeného parkovacieho miesta pre osobu so zdravotným postihnutím. Na takomto parkovacom mieste môže stáť len vozidlo s platným parkovacím preukazom za čelným sklom.

Parkovací preukaz oprávňujúci parkovať na miestach pre invalidov.
Parkovací preukaz oprávňujúci parkovať na miestach pre invalidov.  (zdroj: Vzor EU)

Bol som sa osobne pozrieť či ej to pravda a je. Najprv som myslel, že značku so stĺpom odpílili zlodeji a všetko dávajú do zberu. Lenže skutočnosť je horšia.

Neskôr som sa dozvedel, že je to na pokyn mestskej časti Ružinov. Ktorá rozhodla, a dal spíliť všetky značky parkovanie pre invalidov, kde nie je parkovanie vyhradené pre konkrétne vozidlo na 24 hodín denne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K takémuto konaniu mám 3 pripomienky:

1, Samotne pílenie funkčných stĺpov dopravných značiek pokladám za trestuhodné. Nielen preto, že daný stĺp je možné použiť na iné dopravné značenie, ale často krát jeho výstavu neplatila mestská časť, ale niektorý obyvateľ, ktorý tam mal v minulosti vyhradené parkovacie miesto.

Takéto konanie veľmi pripomína neuveriteľné konanie v inom meste, kde sa rozhodli ušetriť 50% nákladov na verejnom osvetlení. Namiesto toho aby kúpili úspornejšie žiarovky s polovičných príkonom, tak sa rozhodli odstaviť každý druhý stĺp verejného osvetlenia. Dokonalosť ich riešenia spočívala v tom, že nevymontovali žiarovky/poistky na stĺpe, ale ho odpílili a zaniesli do zberu. Až keď všetko bolo zničené, tak časom zistili, že nespĺňajú normu o rovnomernosti osvetlenia. Výsledok bol taký, že neušetrili ale prerobili a mnohonásobne.

SkryťVypnúť reklamu

2, Invalidi potrebujú mať možnosť zaparkovať nielen doma, ale aj na návšteve kam idú. Práve z dôvodu je norma, ktorá určuje, percento miest pre invalidov z celkového počtu parkovacích miest. Tým sa rozumie, všeobecne vyhradených pre invalidov a nie len pre konkrétne vozidlo. Pritom invalidi v Bratislave nedávno uviedli do prevádzky špeciálnu aplikáciu parking4disabled ktorá ich naviguje na takéto parkovacie miesta v Bratislave a recipročne aj inde po svete.

3, Všimol som si a nielen v Ružinove vyhradzovanie parkovacích boxov na 24 hodín denne pre konkrétne vozidlo a to nielen v prípade invalidov. Takýto postup je veľmi zlý a ide o krátkozraké rozhodnutie. Zrejme ten kto tak rozhodol nikdy nikam nejazdí autom alebo má vyhradené parkovacie miesto všade kam chodí. Zrejme jedno miesto má vyhradené pre dome, druhé pri práci, tretie pri škole kam vozí deti, ďalšie pre dome rodičov atd.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa parkovacie miesta vyhradzujú len z večera do rána, tak cez pracovný deň nezívajú prázdnotou ako parkovacie miesta vyhradené na 24 hodín, ale stoja na nich vozidlá iných vodičov. Čiže v noci stojí vozidlo na vlastnom vyhradenom mieste a počas pracovného dňa počas práce, návšteve atd. stojí na parkovacom mieste v nevyhradenej dobe niekoho iného. Vzájomne sa parkovacie miesta zdieľajú Tento postup znižuje náročnosť na počet parkovacích miest.

Ak všetky mestské časti budú vyhradzovať parkovacie miesta na 24 hodín denne, tak len týmto rozhodnutím bude Bratislava potrebovať viac ako dvojnásobok parkovacích miest, ktoré nemá.

SkryťVypnúť reklamu

Rozumné riešenie je vyhradzovať parkovacie miesta len na noc a pri firmám len na deň. Napríklad od 16:00 do 8:00 pripadne posun jedným alebo druhým smerom podľa priania obyvateľa, čim dôjde k štatistickému rozloženiu začiatku a konca vyhradeného parkovania. Tak isto v prípade vyhradeného parkovanie pre firmy, dať vyhradenie len od 08:00 do 16:00 plus/mínus posun. Čiže väčšina parkovacích miesto bude využitá po celý deň. Ak niekto trvá na vyhradení parkovacieho boxu na 24hod, tak treba dať napríklad troj - násobnú cenu voči 8 hodinám vyhradenia cez deň.

Rôzne možnosti vyhradzovania parkovacích miest pre invalidov.
Rôzne možnosti vyhradzovania parkovacích miest pre invalidov. (zdroj: odvodené od vzorov 9/2009 Z.z.)

Záver:
Ak sa všetko vyhradí na 24 hodín, tak štatisticky asi polovica parkovacích miest bude prázdna. Keď cez deň prídete na niekoľkominútovú návštevu, napríklad starým rodičom zaniesť obed, tak nezaparkujte i keď tam bude veľa voľných miest.

Neviem prečo mestská časť Ružinov sa rozhodla sťažiť parkovanie pre invalidov a odpíliť im značky, ale ako sme v dnešnej dobe svedkami prevaľujúceho sa jedného podvodu a škandálu za druhým, tak zrejme aj táto aktivita má cielené pozadie, ktoré zatiaľ nevidno.

Doplnené 13.05.2015

Jeden z čitateľov toho blogu v rámci služby Odkaz pre starostu, sa opýtal, prečo došlo k odstráneniu značky parkovanie pre invalidov, respektíve či sa článok zakladá na pravde.

Odpoveď je nasledujúca:
Dobrý deň,
k uvedenému podnetu uvádzame, že Mestská časť Bratislava – Ružinov nevydala žiadny pokyn na odstraňovanie dopravných značiek – vyhradené parkovacie miesta pre osoby so zdravotným postihnutím. V prípade, že máte vedomosť o konkrétnych miestach, kde k takémuto odstráneniu prišlo prosíme o oznámenie za účelom ďalšieho prešetrenia.

Ja Dodávam, že odstránená dopravná značka parkovanie pre invalidov bez vyhradenia pre konkrétne číslo vozidla bola na ulici Poludníková v MČ Ružinov.

Fotografia z Google Street View z júla 2014.  Screnshot použitý so súhlasom autora. Google and the Google logo are registered trademarks of Google Inc., used with permission.
Fotografia z Google Street View z júla 2014. Screnshot použitý so súhlasom autora. Google and the Google logo are registered trademarks of Google Inc., used with permission. (zdroj: Google)
Aktuálny pohľad z apríla 2015
Aktuálny pohľad z apríla 2015 (zdroj: Jozef Drahovský)
Detail odstránenia stĺpu dopravnej značky
Detail odstránenia stĺpu dopravnej značky (zdroj: Jozef Drahovský)

Z pohľadu na detail zostávajúcej časti stĺpika je možné usúdiť spôsobu odstránenia značky. Je zrejmé, že nešlo o náhodný vandalizmu vykývanie a ulomenie, ale o použitie nástrojov pre cielene odpílenie a zatlčenie zostávajúceho výčnelku.

Čo by sa malo teraz diať?
Ak bola značka odpílená na pokyn alebo so súhlasom MČ Ružinov, tak by malo byť podané zmysluplné zdôvodnenie. Ak značku odpílil niekto iný, tak je potrebné podať trestné oznámenie na neznámeho páchateľa a dopravné značenie vrátiť do pôvodného stavu. Ak sa páchateľ nájde tak vymáhať od neho náhradu spôsobenej škody, tak ako sa to deje, keď sa podarí chytiť zlodejov značiek pri ich predaji vo výkupe farebných kovov.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 246
  •  | 
  • Páči sa:  1 245x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Anna Brawne

Anna Brawne

105 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

107 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,079 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu