Psychologické vyšetrenie treba nielen pre strelcov ale aj vodičov

Z diskusie k včerajšiemu článku som zostal poriadne a nemilo prekvapený. Jeden anonymný diskutujúci k téme pomalších a rýchlejších vozidiel na diaľnici napísal: keď mi niekto zavadzia zľahka doňho ťuknem a kľudne aj v 130km, nech si dávajú pozor tí čo majú nové autá.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (142)
Obrázok blogu

Keď sa zaviedli psychologické testy pre všetkých držiteľov a nositeľov zbraní, pamätám si tlak poľovníckych združení na zrušenie psychologických testov lebo väčšina poľovníkov neprešla. Nakoniec svoj cieľ aj dosiahli.

Prečo bol tlak proti psychologickým testom pri zbraniach?
Rozprával som sa z človekom, ktorý ich úspešne absolvoval. Hovoril, že boli mimoriadne náročné a v niektorých prípadoch až zbytočne náročné. Už vtedy hovoril, ak týmto majú prejsť poľovníci, tak neprejdú ani tí s ktorými sa nebojí isť na poľovačku. Čo pri jeho povahe znamenalo veľmi vysoký stupeň dôvery.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tak sa aj stalo. Testy boli vymyslené prísne a testoval sa široký záber vlastností a schopností človeka. Pritom niektoré schopnosti neboli pre daný typ zbrane alebo jej použitie / držanie potrebné ale spôsobili, že človek testami neprešiel. Nasledovalo zrušenie testov a ich predpis len v prípade, že obvodný lekár má pri prehliadke nejaké pochybnosti. Viď prípad strelca z DNV.

Ako je to u vodičov?
U vodičov ale len niektorých oprávnení predpisuje psychologické testy zakon 8/2009 Z.z., ale i tu došlo k posúvaniu termínu. Najprv žiadne testy a potom jeden dátum odkedy všetci držitelia vodičského oprávnenia daného typu, musia mať testy absolvované. Výsledok je obdobný ako u zbraní a veľká časť vodičov je bez testov.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré reakcie vodičov, či už v premávke, alebo pri otázkach od čitateľov a najmä z anonymných diskusií naznačujú, že psychologické testy sú potrebné nielen pre niektoré, ale pre všetky oprávnenia.

Testy by nemali byť tak náročné ako keď si niekto vyberá pretekára formule jedna v kombinácii s vlastnosťami dobrosrdečnej rádovej sestry. Ale mali by byť zamerané aspoň na odhalenie skrytého, agresívneho a bezohľadného správania, ktoré je nebezpečné pre ostatných účastníkov cestnej premávky.

Chcete aby takýto vodič jazdil na cestách?

Základný príspevok - copy-paste bez opráv chýb
neznasam, ked sa na mna nejaky pako lepi. to nie je ide za mnou v 120 km/h zhruba 30 metrov, to uz povazujem za pohodlnu vzdialenost, no casto su to proste jednotky metrov, mozno 1-2-3 metre naraznik-naraznik. za take by som bral vodicaky.

Prvé neštandardné správanie ale bez agresie
ja to riesim tak ze polozim nohu na brzdovy pedal ale nebrzdim len aktivujem brzdove svetla. vacsinou sa stiahnu majstri...

Druhé neštandardné správanie s nebezpečnou agresiou
vieš ako jazdím ja ??? ked mi niekto zavadzá zlahka doňho ťuknem a kludne aj v 130km ,nech si dávajú pozor tí čo majú nové autá

Záver:
Je načase zaviesť psychologické testy pre všetkých vodičov. Samozrejme nie k jednému dátumu a v rovnakej náročnosti pre všetkých. Odhalenie agresívneho a bezohľadného správania je potrebné u všetkých vodičov, ale reakčné časy, schopnosti krátkodobej obrazovej pamäte atd. sú potrebné iné u vodiča, ktorý jazdí len sviatočne a keď sú zložité podmienky radšej ide hromadnou dopravou, ako u vodiča, ktorý jazdí dennodenné za každej situácie. Taktiež je rozdiel s ako výkonným a potenciálne nebezpečným vozidlom jazdí.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 247
  •  | 
  • Páči sa:  1 254x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,089 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

109 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu