
Keď sa zaviedli psychologické testy pre všetkých držiteľov a nositeľov zbraní, pamätám si tlak poľovníckych združení na zrušenie psychologických testov lebo väčšina poľovníkov neprešla. Nakoniec svoj cieľ aj dosiahli.
Prečo bol tlak proti psychologickým testom pri zbraniach?
Rozprával som sa z človekom, ktorý ich úspešne absolvoval. Hovoril, že boli mimoriadne náročné a v niektorých prípadoch až zbytočne náročné. Už vtedy hovoril, ak týmto majú prejsť poľovníci, tak neprejdú ani tí s ktorými sa nebojí isť na poľovačku. Čo pri jeho povahe znamenalo veľmi vysoký stupeň dôvery.
Tak sa aj stalo. Testy boli vymyslené prísne a testoval sa široký záber vlastností a schopností človeka. Pritom niektoré schopnosti neboli pre daný typ zbrane alebo jej použitie / držanie potrebné ale spôsobili, že človek testami neprešiel. Nasledovalo zrušenie testov a ich predpis len v prípade, že obvodný lekár má pri prehliadke nejaké pochybnosti. Viď prípad strelca z DNV.
Ako je to u vodičov?
U vodičov ale len niektorých oprávnení predpisuje psychologické testy zakon 8/2009 Z.z., ale i tu došlo k posúvaniu termínu. Najprv žiadne testy a potom jeden dátum odkedy všetci držitelia vodičského oprávnenia daného typu, musia mať testy absolvované. Výsledok je obdobný ako u zbraní a veľká časť vodičov je bez testov.
Niektoré reakcie vodičov, či už v premávke, alebo pri otázkach od čitateľov a najmä z anonymných diskusií naznačujú, že psychologické testy sú potrebné nielen pre niektoré, ale pre všetky oprávnenia.
Testy by nemali byť tak náročné ako keď si niekto vyberá pretekára formule jedna v kombinácii s vlastnosťami dobrosrdečnej rádovej sestry. Ale mali by byť zamerané aspoň na odhalenie skrytého, agresívneho a bezohľadného správania, ktoré je nebezpečné pre ostatných účastníkov cestnej premávky.
Chcete aby takýto vodič jazdil na cestách?
Základný príspevok - copy-paste bez opráv chýb Prvé neštandardné správanie ale bez agresie Druhé neštandardné správanie s nebezpečnou agresiou |
Záver:
Je načase zaviesť psychologické testy pre všetkých vodičov. Samozrejme nie k jednému dátumu a v rovnakej náročnosti pre všetkých. Odhalenie agresívneho a bezohľadného správania je potrebné u všetkých vodičov, ale reakčné časy, schopnosti krátkodobej obrazovej pamäte atd. sú potrebné iné u vodiča, ktorý jazdí len sviatočne a keď sú zložité podmienky radšej ide hromadnou dopravou, ako u vodiča, ktorý jazdí dennodenné za každej situácie. Taktiež je rozdiel s ako výkonným a potenciálne nebezpečným vozidlom jazdí.