Takúto situáciu som zatiaľ v Bratislave nezažil a spomenul si na tri udalosti:
1, Zadymenú dolinu v Nízkych Tatrách, kde nezodpovedný miestny obyvateľ opakovane pálil v kachliach všetko možné len nie uhlie alebo drevo. Viem, že starosta sa snažil problém riešiť, chcel aby daný obyvateľ si kúpil kotol s lepším spaľovaním a spaľoval len vhodné palivo, ale bezvýsledne. Jeden takýto obyvateľ dokáže počas bezvetria znepríjemniť život všetkým v doline.
2, Smog v Londýne, ktorý si v roku 1952 vyžiadal 12 tisíc obetí a u 200 tisíc ľudí zanechal zdravotné následky. Ak si myslíte, že tento smog bol následkom automobilovej dopravy bez katalyzátorov a filtrov, ktoré sú v dnešných autách bežné, tak sa mýlite. Bol následkom kúrenia v kachliach s nekvalitným uhlím s vysokým obsahom sulfidov, čo produkovalo do ovzdušia veľa škodlivín. Viac sa o tejto udalosti môžete dočítať v článku: Londýnsky smog si vyžiadal ...
3, Otázka na zníženie rýchlosti na diaľnici v Bratislava. Táto otázka mi prišla nedávno a priamo smeruje k zníženiu rýchlosti na mestskej diaľnici na 60 km/hod pre TIR, práve z dôvodu hlučnosti, prašnosti a spomínaného smogu.

Na e-mail som odpovedal a anonymizovanú odpoveď publikoval na facebooku s mojou otázkou čo si o tom myslia ľudia na facebooku. Keďže ide o problém, ktorý podla doterajšieho zistenia iste zaujme viacerých, tak celý text uvádzam aj tu.
Téma sa opakuje v posledne dobe stále častejšie. Dostal otázku na zníženie rýchlosti pre TIR na 60km/hod a ostatných 80 km/hod na D2 v Bratislave z dôvodu hluku.
Moja odpoveď:
Aktuálne majú na uvedenom úseku všetky vozidla rovnakú maximálnu povolenú rýchlosť. Ak nie je mimoriadna situácia tak je to rýchlosť 90 km/hod. Ak je znížená priepustnosť tunela a podobne, tak sa znižuje na 80, 60, 40 ale pre všetky vozidla rovnako.
Zníženie nehodovosti na cestách, ktoré Slovensko dosiahlo, bolo aj vďaka tomu, že maximálna povolená rýchlosť je pre náklade vozidla a osobne vozidla na bežných cestách mimo obce a všetkých cestách a diaľniciach v obci je rovnaká.
Táto úprava výrazne znížila počet predbiehaní. Pritom predbiehanie patrí k najrizikovejším manévrom s najvyšším počtom nehôd a najmä smrteľných. Preto zmeniť maximálnu povolenú rýchlosť pre nákladné vozidlá inú a a osobné inú považujem z hľadiska bezpečnosti za veľmi negatívny krok.
Viem, že na viacerých miestach v Bratislave sú požiadavky aby sa znížila na diaľnic D1 a D2 maximálna povolená rýchlosť, niekde až na 40 km/hod. Dožadujú sa toho najmä obyvatelia novopostavených objektov, ktoré sa postavili až potom čo diaľnica už existovala.
Diaľnice sú určené na rýchlu dopravu a preto je predpoklad, že bude na nich vysoká maximálna povolená rýchlosť. Keď sa pozrieme do zahraničia, tak napríklad vo Viedni je na obdobnej diaľnici maximálna povolená rýchlosť 100 km/hod aj v tuneloch a až tam kde je vysoká hustota dopravy je znížená na 80 km/hod. plus dynamické zmeny podľa okolností.
Podľa mňa riešenie je vo výstavbe proti hlukovej steny, respektíve zbúraní objektov, kde develeper pri projektovaní objektu odignoroval hluk z blízkej diaľnice.
Čo sa týka dopadu zníženia rýchlosti na 60 pre TIR a 80 pre ostatne vozidla, tak by to znamenalo, že pravý pruh v oboch smeroch by išiel rýchlosťou 50 až 60 km, ľavý pruh z dôvodu častého predbiehania by išiel len asi o 10 km rýchlejšie, čo by spôsobovalo v čase špičky v smer na D2 dopravnú od mosta Lafrancioni. V opačnom smere od vstupu do Bratislavy.
U nás neexistujú dopravné značky definujúce maximálny hluk. Sú vozidlá viac a menej hlučné v závislosti od ich konštrukcie a cene, preto obmedziť všetkých na rýchlosti rovnako nepovažujem za rozumné. Rozumne by bolo obmedzenie na maximálnu hlukovú hladinu počas nočného kľudu, ale to je zatiaľ len vzdialená predstava.
Záver:
Tak ako v Londýne, tak ani v Bratislave smog nemá na svedomí automobilová doprava. Má ho na svedomí nedokonale spaľovanie v kachliach a kotloch rodinných domov.
Aj keby došlo na diaľnici k zníženiu rýchlosti na 60 km/hod, tak by to na vzniknutý smog nemalo vplyv.
Pomohlo by, keby úradníci z inšpekcie životného prostredia počas obdobia kúrenia a bezvetria, išli podľa dymu kontrolovať kotle s nedokonalým spaľovaním a na mieste by tento problém riešili.