
Tachometer v aute, už nemá lanko od kolesa, je to obyčajný výstup z palubného počítača, vlastne auto nemá ani lanko na plyn. Plynový pedál je vstupný senzor pre počítač. Ale môžem byť spokojný lebo volant je ešte stále spojený s kolesami a pedál brzdy s hydraulikou brzdného systému.
Pri meraní som postupoval nasledovne. Najprv nakreslenie tabuľky s rýchlosťami od 10 do 240, na prístrojovú dosku pod čelné sklo som si dal 12 kanálový GPS prijímač, na ňom nastavil meranie rýchlosti a kreslenie ubehnutej dráhy auta. Potom som išiel na diaľnicu. Na ustálenie rýchlosti potrebujete asi 20 sekúnd čo je pri rýchlosti 130 km/h dráha takmer ¾ kilometra. Pri Bratislave sa nedá bezpečne merať, lebo je tu moc hustá premávka. Začal som merať až pri Senci a od rýchlosti 90 km/h po +10 km.
Typoval som či stretnem známu dvojicu aut, radar a doprovodné vozidlo. Minule som ich zastavil ja, mali odtrhnutý spodok plastového krytu motora, ktorý škrel po vozovke a hrozilo, že pri nabehnutí na nerovnosť s im zapichne do prekážky a nemuselo by to dobre skončiť. Ponúkol som im na upevnenie hrubú lepiacu pásku a dozvedel sa, že naháňali nejakých spoluobčanov, ktorí z nadjazdu hádzali kamene do čelných skiel prechádzajúcich áut. Našťastie sa to skončilo bez vážnej havárie.
Šťastie a jastrabov som ďalej nechcel moc pokúšať a tak maximálne rýchlosti som si odložil na jazdu v Nemecku, kde je o niečo kvalitnejšia sieť diaľnic a neobmedzená rýchlosť, alebo sa poobzerám po testovacích možnostiach na uzatvorenom okruhu niekde bližšie, možno aj za spolupráce polície pri porovnávaní údajov s ich radarom.
Na rýchlosti pod 90 km som si našiel rovnú cestu za Sencom. Výsledok merania je zaujímavý a veľa naznačuje. Skutočná rýchlosť je voči tachometrovej rýchlosti nižšia o 13 % pri 30-tke, o 10% pri 60-tke, o 8% pri vyšších rýchlostiach.
To vysvetľuje prečo vodiči na 90-tke, ak zbadajú policajta idú tak pomaly. Vodiči si dajú rezervu 15-20 km tachometrových a s chybou tachometra idú iba 63 km/hod. Potom sa ich ostatní snažia predbehnúť a o kolízie nie je núdza. Bolo by treba niečo vymyslieť pre podporu plynulej jazdy, namiesto jazdy v strese, pri strachu s prekročenia rýchlosti. I keď musím pochváliť našich policajtov, že nebuzerujú tak ako policajti z iného štátu, za prekročenie rýchlosti o 0.08 km/hod.
Výsledok - každý vodič by si mal z času na čas a najmä po výmene pneumatík skontrolovať tachometer. Určite sa dozvie zaujímavé údaje, ktoré mu pomôcť. Tu sú údaje, ktoré som nameral ja.
Tachometer | GPS | Odchylka | Odchylka |
km/hod | km/hod | km/hod | % |
0,0 | 0,0 | 0,0 | |
10 | 7,2 | -2,8 | -38,9 |
20 | 17,0 | -3,0 | -17,6 |
30 | 26,5 | -3,5 | -13,2 |
40 | 36,1 | -3,9 | -10,8 |
50 | 45,2 | -4,8 | -10,6 |
60 | 54,3 | -5,7 | -10,5 |
70 | 63,4 | -6,6 | -10,4 |
80 | 73,2 | -6,8 | -9,3 |
90 | 82,7 | -7,3 | -8,8 |
100 | 92,2 | -7,8 | -8,5 |
110 | 101,0 | -9,0 | -8,9 |
120 | 110,0 | -10,0 | -9,1 |
130 | 120,0 | -10,0 | -8,3 |
140 | 129,0 | -11,0 | -8,5 |
150 | 139,0 | -11,0 | -7,9 |
160 | 148,0 | -12,0 | -8,1 |
170 | 157,0 | -13,0 | -8,3 |
180 | 166,0 | -14,0 | -8,4 |
190 | 175,0 | -15,0 | -8,6 |