Jastrab, rýchlosť, tachometer a GPS

Minulý týždeň jastrab kontroloval vodičov. Pre zmenu, ja som pomocou satelitného navigačného systému, skontroloval tachometer na svojom aute. Zistené rozdiely sú zaujímavé.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (39)
Obrázok blogu

Tachometer v aute, už nemá lanko od kolesa, je to obyčajný výstup z palubného počítača, vlastne auto nemá ani lanko na plyn. Plynový pedál je vstupný senzor pre počítač. Ale môžem byť spokojný lebo volant je ešte stále spojený s kolesami a pedál brzdy s hydraulikou brzdného systému.

Pri meraní som postupoval nasledovne. Najprv nakreslenie tabuľky s rýchlosťami od 10 do 240, na prístrojovú dosku pod čelné sklo som si dal 12 kanálový GPS prijímač, na ňom nastavil meranie rýchlosti a kreslenie ubehnutej dráhy auta. Potom som išiel na diaľnicu. Na ustálenie rýchlosti potrebujete asi 20 sekúnd čo je pri rýchlosti 130 km/h dráha takmer ¾ kilometra. Pri Bratislave sa nedá bezpečne merať, lebo je tu moc hustá premávka. Začal som merať až pri Senci a od rýchlosti 90 km/h po +10 km.
Typoval som či stretnem známu dvojicu aut, radar a doprovodné vozidlo. Minule som ich zastavil ja, mali odtrhnutý spodok plastového krytu motora, ktorý škrel po vozovke a hrozilo, že pri nabehnutí na nerovnosť s im zapichne do prekážky a nemuselo by to dobre skončiť. Ponúkol som im na upevnenie hrubú lepiacu pásku a dozvedel sa, že naháňali nejakých spoluobčanov, ktorí z nadjazdu hádzali kamene do čelných skiel prechádzajúcich áut. Našťastie sa to skončilo bez vážnej havárie.

Šťastie a jastrabov som ďalej nechcel moc pokúšať a tak maximálne rýchlosti som si odložil na jazdu v Nemecku, kde je o niečo kvalitnejšia sieť diaľnic a neobmedzená rýchlosť, alebo sa poobzerám po testovacích možnostiach na uzatvorenom okruhu niekde bližšie, možno aj za spolupráce polície pri porovnávaní údajov s ich radarom.

Na rýchlosti pod 90 km som si našiel rovnú cestu za Sencom. Výsledok merania je zaujímavý a veľa naznačuje. Skutočná rýchlosť je voči tachometrovej rýchlosti nižšia o 13 % pri 30-tke, o 10% pri 60-tke, o 8% pri vyšších rýchlostiach.

To vysvetľuje prečo vodiči na 90-tke, ak zbadajú policajta idú tak pomaly. Vodiči si dajú rezervu 15-20 km tachometrových a s chybou tachometra idú iba 63 km/hod. Potom sa ich ostatní snažia predbehnúť a o kolízie nie je núdza. Bolo by treba niečo vymyslieť pre podporu plynulej jazdy, namiesto jazdy v strese, pri strachu s prekročenia rýchlosti. I keď musím pochváliť našich policajtov, že nebuzerujú tak ako policajti z iného štátu, za prekročenie rýchlosti o 0.08 km/hod.

Výsledok - každý vodič by si mal z času na čas a najmä po výmene pneumatík skontrolovať tachometer. Určite sa dozvie zaujímavé údaje, ktoré mu pomôcť. Tu sú údaje, ktoré som nameral ja.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tachometer

GPS

Odchylka

Odchylka

km/hod

km/hod

km/hod

%

0,0

0,0

0,0

10

7,2

-2,8

-38,9

20

17,0

-3,0

-17,6

30

26,5

-3,5

-13,2

40

36,1

-3,9

-10,8

50

45,2

-4,8

-10,6

60

54,3

-5,7

-10,5

70

63,4

-6,6

-10,4

80

73,2

-6,8

-9,3

90

82,7

-7,3

-8,8

100

92,2

-7,8

-8,5

110

101,0

-9,0

-8,9

120

110,0

-10,0

-9,1

130

120,0

-10,0

-8,3

140

129,0

-11,0

-8,5

150

139,0

-11,0

-7,9

160

148,0

-12,0

-8,1

170

157,0

-13,0

-8,3

180

166,0

-14,0

-8,4

190

175,0

-15,0

-8,6

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 246
  •  | 
  • Páči sa:  1 245x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,079 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
INESS

INESS

108 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu