Keď hľadáte v čom je rozdiel a postupne vylučujete jednotlivé vplyvy, tak zistíte, že vonkajšie vplyvy vo forme stavu cestnej infraštruktúry sú rovnaké. Rovnaké máte aj rýchlosti, konštrukciu a hmotnosť vozidiel.
Potom zistíte, že výrazne pomáha elektronický stabilizačný systému vozidla a prax vodiča, ale v niektorých prípadoch sú aj tieto vlastnosti vozidla a vodiča neúčinné.
Je to práve vtedy, keď zradí spojenie medzi vozidlom a vozovkou. Presnejšie pneumatiky majú horšie vlastnosti ako očakáva vodič, respektíve očakáva elektronika vozidla. Ako je to možné, veď všetky pneumatiky by mali spĺňať štandardné alebo aspoň minimálne vlastnosti?
Problém je oveľa zložitejší. V EÚ musia všetky pneumatiky prejsť homologizáciou, ktorá garantuje to, že sú splnené aspoň minimálne vlastnosti očakávané od pneumatík.
Mám najazdených veľa kilometrov na letných aj zimných pneumatikách, na nových aj zodraných, dobre nahustených aj podhustených a od rôznych výrobcov s rôznym dezénom. Zažil som viacero defektov a aj roztrhnutie pneumatiky pri rýchlosti 130 km/hod na prednom kolese. Preto môžem potvrdiť, že medzi vlastnosťami pneumatík sú veľmi veľké rozdiely. Citeľné rozdiely sú aj počas používania, opotrebenia a starnutia pneumatík.
O tom aké vlastnosti bude mať pneumatika rozhoduje výrobca počas jej návrhu a výroby. Ani tá najlepšia pneumatika z vývoja, homologizácie a testov nezostane najlepšou, ak procese výroby nie je dosiahnutá opakovateľnosť.
Práve preto som si bol pozrieť výrobu pneumatík v továrni spoločnosti Continental Barum v Otrokoviciach, kde sa vyrába veľké množstvo pneumatík rôznych typov a značiek.

Základnou surovinou pre výrobu je prírodný a syntetický kaučuk. K tomu treba pripočítať rôzne chemikálie najmä vulkanizačné činidlá, textílie, drôty, laná, výrobné stroje, robotov manipulátorov a odborne zdatných pracovníkov.
Výrobu pneumatík je možné zjednodušene rozdeliť na viacej fáz:
1. fáza predstavuje spracovanie suroviny na základný materiál bez vulkanizačných činidiel.
2. fáza je výroba rozmanitých zmesí už s vulkanizačnými činidlami, ale bez zvulkanizovania. Takýchto zmesí je veľké množstvo, lebo na každú časť pneumatiky treba zmes iných vlastností.
3. fáza je výroba rôznych komponentov pneumatík. Tu sa pogumovávajú tkaniny, oceľové drôty, laná alebo vyrábajú len pásy gumy o rôzny vlastnostiach. Následne sa všetko strihá na presné rozmery tej ktorej pneumatiky.
4. fáza je skladanie pneumatiky. V prvom technologickom kroku za pomoci bubnových foriem sa vytvorí kostra pneumatiky. Potom v ďalších technologických krokoch sa pridávajú jednotlivé komponenty. Samotné skladanie sa deje v technologickom stroji, ktorý každý komponent pridáva pod špecifickým tlakom a súčasne kontroluje jeho rozmery a presnosť uloženia.
5. fáza je vulkanizovanie pneumatiky pod veľkým tlakom a teplotou. Z vnútra pneumatiky vytvára tlak membrána, ktorá sa nafukuje a tak tlačí voči statickej vonkajšej forme. Tým sa zabezpečí, že pneumatika bude mať presné rozmery a dezén, ktoré určuje forma a všetky polotovary sa spoja do jedného celku
6. fáza predstavuje dôkladnú záverečnú kontrolu.
Po každom technologickom kroku počnúc miešaním surovín až po výrobu komponentov pred poskladaním pneumatiky je odber vzoriek ku kontrole. Až po kladnom výsledku kontroly sa pokračuje ďalej. Keby sa robila kontrola len na záver a vyskytla sa chyba čo len v jednom komponente, tak by došlo k znehodnoteniu celej výrobnej série. Keby som to mal porovnať s kontrolou u lekára, tak je oveľa dokonalejšia. Keby sa jej chcel vyrovnať lekár, tak by musel skontroloval každú kosť, každý sval, každú cievu, každý nerv a každý orgán samostatne a potom ešte ich vzájomnú spoluprácu.
Postup výroby pneumatík nie je tajomstvom, tajomstvom sú chemické zloženia jednotlivých zmesí a podmienky ich spracovania, kde všetko záleží od tlaku, teploty, rýchlosti zohrievania, chladenia. V sumáre vyrobiť dobrú pneumatiku je alchýmia.
Keď vozidlá majú pneumatiky, ktorých kvalita výrazne presahuje doterajšie očakávania, potom môžeme začať hovoriť aj o zvládnutí mimoriadnych situácii bez nehody. Len keď je pneumatika kvalitná a spoľahlivá, len vtedy dokáže elektronický stabilizačný systém efektívne korigovať dráhu vozidla. Len vtedy je vysoká účinnosť ďalších elektronických systémov ako napríklad núdzového brzdenia pred prekážkou. Pneumatiky sú to, čo spája pohybujúce sa vozidlo so stojacou vozovkou, preto bezpečnosť cestnej premávky začína práve od nich.
Keď máme spoľahlivé a kvalitné pneumatiky, tak môžeme hovoriť o stratégii Vision zero. Táto stratégia má za cieľ v prvej etape zabrániť úmrtiam na cestách, v druhej znížiť počet zranených na nulu a v tretej etape predísť všetkým nehodám. K tomuto vznešenému cieľu je ešte dlhá cesta, ktorú musia zvládnuť nielen výrobcovia automobilov a ich elektronických systémov, ale aj prevádzkovatelia cestnej infraštruktúry, zákonodarci v jednoznačnosti pravidiel cestnej premávky v rámci EÚ a aj samotní vodiči.