S čitateľmi tohto blogu mám/máme jednu vec určite spoločnú. Vieme čítať, a preto je dosť pravdepodobné, že sme si prešli tou, moja mama zvykla hovoriť "pakárňou", ako nazývala školu. No povinná školská dochádza, nič ružové. Boli tam aj pekné časy, ale jasať nad tou dobou sa mi veľmi nechce.Nedávno som sa odpútal od oprát školského systému, získaním diplomu na univerzite. Zakončil som ju príznačne, diplomovou prácou o vzdelávacom systéme, kde som sa dozvedel pár vecí z histórie vzdelávacích systémov a vďaka tej práci, sa začal aj trošku hlbšie zaujímať o ten systém ako taký. Ale teraz už o školstve samotnom.
Vôbec som si nemyslel, že ucelený vzdelávací systém (masový) je relatívne novou záležitosťou, ucelenou v 19. storočí. Univerzity jestvovali už dávno, no ich poslanie bolo predovšetkým v konzervovaní tých správnych informácií a znalostí kresťanskej hierarchie, než aby slúžili národom smerom k svetlejším zajtrajškom. Prierazová zmena nastala priemyselnou revolúciou. Odvtedy sa školstvo začalo viac- menej prispôsobovať potrebám priemyselnej spoločnosti. Vznikom štátneho školstva sa jeho sústava uceľuje do systému, kde štát drži v ňom monopol, alebo aspoň dominanciu, reguluje ho. Ok dosť, nie o tom chcem písať. Myšlienka je tá - Účelom edukácie je uplatniteľnosť ľudského jedinca smerom k spoločenským potrebám, teda tomu, čo bude po ukončení vzdelávania jedincom. Školstvo sa teda prispôsobuje tomu, čo bude po škole. Otázka: " A ja viem, čo bude po škole?" No nie, neviem ani , čo bude zajtra, môžem to samozrejme predpokladať. Tak napríklad v mojom prípade, keďže som po škole a nezamestnaný (nič nové), tak ráno vstanem a padla, takže ešte len zajtra uvidím, čo bude. V každom prípade viem to, čo bude zajtra len predpokladať a presný priebeh je ešte nenapísaný. Jednoducho, čo je účelom tejto edukácie, ľudia !? Načo tu je tento systém. Prečo je taký aký je, načo nám ako spoločnosti slúži. Veď sa len pozrime naň:
Zdedili sme ho po komunistoch, štruktúr máme podľa nemeckého vzoru - to je akože tá doba, ktorý žije , tá znalostná spoločnosť ?
Všetkých nás tlačí do univerzitných diplomov, ktoré sú len Zdrapy papiera a nič iné - Podťe študovať verejnú správu na ďalšiu súkromnú vysokú školu, zabezpečíme vám titul a nezamestnanosť. To je už pomerne nová vec, moderná, ovplyvnená globalizáciou a EU.
Je regulovaný štátom, ťažia ho záujmy odborov, rodičov, priemyslu. Kde je jeho prvoradý cieľ a to láska k vzdelaniu vzťah učiteľa a žiaka ?
Je chladný, masový, pre žiaka nezaujímavý, absolútne nevyužívajúci jedinečnosť talentu, ktorého je v našej krajine oveľa viac, ako je v skutočnosti objavovaný.
Mohol by som pokračovať, ale načo, keď je tu verejná diskusia len o tom, či je potrebné viac deti poslať na odborné školy, alebo či by sa mali viac učiť matematiku. Mimochodom, podľa mňa, áno, asi by sme sa mali, ale vôbec to nie je o tom.
Pán Čaplovič, ak ste chceli vyvolať verejnú diskusiu, keďže od 89, je celá vzdelávacia politika Slovenska snáď najhoršia v Európe... Mohli ste sa poučiť od malého decka, ktoré keď prvýkrát dostalo školskú aktovku na chrbát, s veľkou nevôľou, nechuťou a ťažkým srdcom, berúc ho od jeho latentných hier do útrob tej chladnej budovy, ktorá sa nazýva škola, povedalo: " Mama, oco, a prečo mám chodiť do školy ?" Začnime sa baviť o našom slovenskom vzdelávacom systéme od tohto bodu. Keď som sa na to opýtal ja, tak sa len usmievali a ignoráciou ma tlačili vpred za tým ortieľom. Dnes však viem, že to je jedna z dobrých otázok, ktorú si možno položiť.
Totižto v niečo verím a to v to, že budúcnosť dobrá alebo zlá (Slovenska) závisí na jeho ľuďoch. Ľudia sú jediným kapitálom a bohatstvom Slovenska. Ľudí vychováva vzdelávací systém. Nemal by byť vzdelávací systém, školstvo, naším prvoradým záujmom ? Mal! Ale budúcnosť nevieme, za to určitú predstavu máme, chceme žiť v úspešnej, modernej krajine. Naše školstvo musí odzrkadľovať ba musí byť centrom tejto našej vízie. Poďme sa baviť teda o našej vízií, o našej budúcnosti, o našich snoch, o našom vzdelávacom systéme.
P.S: Toto je jeden užasný človek , skvelé video k téme:
http://www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html