Ministerstvo financií v týchto dňoch vedie správne konanie voči spoločnosti Slovnaft za porušenie cenovej disciplíny najmä za rok 2004 (týka sa to aj rokov 2002 a 2003). Kontrola zistila, že Slovnaft pri predaji pohonných hmôt dosahoval neprimerané zisky, ktoré sme platili my motoristi. Slovnaftu za toto super podnikanie hrozí pokuta vo výške 1,3 miliardy korún. O tom, či pokuta bude naozaj zaplatená budú rozhodovať pravdepodobne až súdy, lebo Slovnaft dopredu avizoval, že sa bude odvolávať dokedy to bude možné.
Predpokladajme však, že pokuta sa bude musieť zaplatiť. Kto dostane 1,3 miliardy? No predsa štát a vylepší si rozpočet. Občania motoristi (a ich rodiny) budú na to pozerať s dlhým nosom. Spravodlivé by bolo, ak by sa tieto peniaze vrátili tam odkiaľ sa zobrali a to nám, čo sme draho tankovali. Ako by sa toto dalo zariadiť? Nepredstavujem si to tak, že na benzínovom čerpadle dostaneme napr. 850 korún na ruku a odfrčíme preč. No nič, veď na ďalšej pumpe ich "pumpneme" znovu. Toto nie je riešenie.
Podobná realizácia, akú chcem navrhnúť sa totiž už uskutočnila asi pred 15-timi rokmi a tak je tento systém aj vyskúšaný v praxi. O čo vtedy išlo? Ak si dobre pamätám, bolo to po zdražení benzínu, ale motorista mal jeden čas nárok aj na určité množstvo tzv. benzínu za starú cenu - čiže lacnejšie. Jednoducho vodič prišiel natankovať do auta pohonnú hmotu a ak si ešte nevyčerpal svoj nárok za časť benzínu platil po starom a ostatný benzín platil za novú (trhovú) cenu. Toto sa vyznačilo do veľkého technického preukazu, aby sa tento výhodný nákup nemohol opakovať.
Ako už tušíte, pokuta by sa rozdelila na vyše milióna jazdiacich vozidiel asi takýmto spôsobom, že motorista príde na benzínové čerpadlo Slovnaft, natankuje napr. 30 litrov svojej pohonnej hmoty, predloží veľký technický preukaz, kde mu obsluha vyznačí odber - toto je namiesto platenia (samozrejme) a tým je vozidlo s vodičom vybavené. Nad limit odškodného sa odber platí normálnou cenou z cenníka - to je jasné. Toto jednorazové odškodnenie by myslím plne stačilo a predpokladám, že by prebehlo hladko a úspešne.
Myslím, že Slovnaft by si pre budúcnosť mal dobre rozmyslieť, ako si bude vypočítavať svoje zisky, prípadne by mohol prestať s dumpingom v Českej republike a postarať sa solídnou cenovou politikou aj pre slovenských motoristov. Veľká väčšina z nás totiž nejazdí pre zábavu ale preto lebo skutočne potrebuje prepraviť seba a svoju rodinu (resp. známych) z jedného miesta na druhé a so zlým pocitom sleduje klesajúcu ručičku nádrže pohonných hmôt a ako odbočuje na čerpaciu stanicu tak sa s obavou pozerá na cenník - akú cenu tam tentokrát uvidí.