reklama

Ako vznikol signál SOS

Už dlhšiu dobu ma zaujímalo (samozrejme okrem iného) ako sa zrodil núdzový signál SOS. A tak som trochu pátral a narazil som na niekoľko zaujímavých skutočností (najmä v internete) o ktoré by som sa v tomto článku s čitateľmi podelil.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Až do konca 19. storočia boli lode na šírom mori prakticky odrezané od brehu a aj iných lodí. Neexistovala možnosť spojenia (ak nerátame hodenie fľaše s odkazom do mora) a ohlásenie prípadných ťažkostí. V tomto období taliansky vynálezca Guglielmo Marconi začal prakticky realizovať a zavádzať na lode bezdrôtové spojenie. Prvý krát sa táto bezdrôtová technológia v námorníctve využila v roku 1899, keď sa do ťažkostí dostala loď East Goodwin Lightship na juhovýchodnom pobreží Veľkej Británie. Toto núdzové volanie bolo úspešné a loď sa zachránila.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Začiatkom 20. storočia malo už veľa lodí na svojej palube bezdrôtové vybavenie (rádio) a ako núdzový signál sa v Anglicku používalo volanie "CQ". V podstate to znamenalo volanie "pre všetky stanice" (u mňa tato skratka foneticky evokuje význam "seek you" = "hľadám ťa", podobne ako to má aj známy program ICQ). Na prvom medzinárodnom kongrese bezdrôtovej telegrafie (1903) odporúčali taliansky zástupcovia používať signál "SSSDDD". Písmeno "D" sa už predtým medzinárodne požívalo ako signál pre súrnu správu (z angličtiny distress = núdza). Tento návrh sa neprijal a riešenie bolo odsunuté na ďalšie zasadnutie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napriek tomu v roku 1904 navrhla Marconiho spoločnosť používať ako núdzový signál "CQD" a informovala o tom svojim Obežníkom č. 57. Vo voľnom preklade tento signál znamená: "Všetky stanice, núdza". Rádiotelegrafická konferencia v Berlíne (1906) vybrala ako núdzový signál "SOS". Bohužial v historických dokumentoch nie je zmienka o pôvode tohto signálu a tak sú len dohady, že signál "SOS" môže znamenať: "Save Our Ship (Souls)" = "Zachráňte našu loď (naše duše)". Pravdepodobne bol zvolený len pre ľahkú a nezameniteľnú interpretáciu v Morseho abecede a to: "... - - - ...".

Naďalej bol však obľúbený signál "CQD" a to najmä na zariadeniach v službách Veľkej Británie. Toto dokumentuje prípad lode Titanic, ktorý pri známej katastrofe (v apríli 1912) ako prvý signál vyslal 6 krát "CQD" (vysielal telegrafista Jack Phillips) a volanie "MGY", čo bol volací znak Titanicu. Neskôr Titanic vysielal aj volanie "SOS" (na upozornenie vyššieho dôstojníka Titanicu). Tieto volania zachytil parník Carpathia. Je zaujímavé, že sám vynálezca Marconi čakal v New Yorku na Titanic, s ktorým plánoval vrátiť sa do Anglicka.

Milan Dubek

Milan Dubek

Bloger 
  • Počet článkov:  73
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Pracovne sa venuje informačným technológiam v oblasti technickej podpory u používateľov operačného systému Windows. Rád sa zaoberá rôznymi programami typu freeware a možnosťami ich využitia. Mimo týchto IT tém má rád históriu, knihy a filmové umenie. Zoznam autorových rubrík:  SpoločnosťTechnológieZábavaVedaMédiaFotografieAuto-motoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu