Z Malagy až na Gibraltár

Chuť ísť niekam cez leto k moru aspoň na pár dní nás primäla kúpiť letenky do Andalúzie, na Slnečné pobrežie (Costa del Sol) a to konkrétne do Malagy.

A prečo práve do Malagy? Relatívne blízko sa nachádza Gibraltár, ktorý sme tiež mali v pláne niekedy navštíviť, v Malage je toho dosť čo vidieť, sú tu pekné pláže, slnečné počasie takmer počas celého roka a na pár dní je to taká ideálna destinácia. Leteli sme 30. júna z Viedne so spoločnosťou Laudamotion. Hneď po prílete sme brali auto, ktoré sme si bookli ešte doma cez internet.

Ubytovanie sme nechceli priamo v Malage, ale dospeli sme k záveru, že vhodným riešením bude mesto Torremolinos, ktoré je vzdialené od letiska v Malage približne 10 km. Ubytovanie sme mali v byte, kde sme bývali spoločne s rodinou, ktorá byt vlastnila. Mali sme k dispozícií spálňu a v nej vlastnú kúpeľňu a taktiež v rámci bytovky sme mali k dispozícii kryté parkovacie miesto. Mohli sme tiež využívať spoločné priestory ako obývačku, kuchyňu (kde sme mali vlastnú poličku v kuchynskej linke aj v chladničke). Ubytovanie bolo na adrese Calle Decano Jacinto de Mesa, necelých 15 minút pešo od pláže La Carihuela a opačným smerom taktiež 15 minút od Krokodílieho parku (https://www.cocodrilospark.com/en/). Na pláž sme chodili pešo popri mestskom parku La Bateria. Okrem spomínanej pláže La Carihuela môžete zájsť napríklad na pláže Hawai Playa alebo Playa el Bajondillo. Všetko sú to pláže s hnedo-zlatým pieskom, na ktorých robí príjemný tieň veľké množstvo vysokých paliem, po ktorých poletujú voľne žijúce papagáje. Na plážach máte možnosť vidieť zaujímavé výtvory z piesku ako hrady, zámky, rôzne postavy, známe osobnosti...

výhľad z balkóna na more
výhľad z balkóna na more (zdroj: Dominika Ďuríková)
výtvory z piesku
výtvory z piesku (zdroj: Dominika Ďuríková)

Z Torremolinosu sme sa vybrali spoznávať krásy Malagy. S parkovaním to bol v letnom období veľký problém. Ak sme nechceli za parkovanie platiť, museli sme krúžiť uličkami a hľadať nejaké to voľné miestečko medzi bytovkami a obchodmi. Po dlhom krúžení sa nám to nakoniec podarilo, cesta na pláž a do mesta však bola dosť dlhá. Našou prvou zastávkou bola pláž Malagueta, ktorej názov je „postavený“ priamo na začiatku pláže a môžete sa pri ňom vyfotiť. V čase našej návštevy bolo horúco a veľmi veterno, avšak teplota mora určite nepresahovala viac ako 23 °C.

pláž Malagueta
pláž Malagueta (zdroj: Dominika Ďuríková)

Po návšteve pláže naše kroky smerovali k býčej aréne La Malagueta, ktorú však práve rekonštruovali, ďalej ku Parque de Malaga, či jednorukej katedrále La Manquita (Catedral de la Encarnación). Vstup do katedrály aj s výhľadom zo strechy stojí pre dospelú osobu 10 EUR, vstup do záhrad pri katedrále je zadarmo. Katedrála sa nachádza na adrese: Calle Molina Larios. Výstavba katedrály trvala vyše 250 rokov, katedrála sa nazýva „jednoruká“ preto, lebo má len jednu vežu, druhá (južná) veža sa nikdy nedostavala. Návštevu Malagy v rámci nášho niekoľkodňového výletu sme plánovali práve na nedeľu, kedy je vstup do maorskej pevnosti Alcazaby a hradu Gibralfaro, ktoré sa týčia nad mestom po 14tej hodine zadarmo. Ak sem nepôjdete v nedeľu, kedy je vstupné poobede zdarma, je cenovo výhodnejšie kupovať lístok Alcazaba + Gibralfaro ako dva osobitné lístky. V pondelok je Alcazaba zatvorená. Pri Alcazabe sa nachádza aj Rímske divadlo, ktoré tiež bolo v čase našej návštevy zatvorené z dôvodu rekonštrukcie, inak býva otvorené od 10tej a nachádza sa pri ňom aj informačné centrum, do ktorého môžu turisti vstúpiť a dozvedieť sa pár zaujímavých informácií z histórie. Na stavbu pevnosti Alcazaba boli okrem iného použité stavebné materiály aj z Rímskeho divadla nachádzajúceho sa pod ňou. Výhľady, či už z Alcazaby alebo z ešte vyššie položeného Gibralfara boli pekné. Je vidno býčiu arénu, prístav v Malage, mestské parky a tiež je vidno až do Torremolinosu, kde sme bývali.

La Manquita - jednoruká katedrála v Malage
La Manquita - jednoruká katedrála v Malage (zdroj: Dominika Ďuríková)
flóra na Alcazabe
flóra na Alcazabe (zdroj: Dominika Ďuríková)
výhľady na Malagu
výhľady na Malagu (zdroj: Dominika Ďuríková)
Túlame sa uličkami Malagy
Túlame sa uličkami Malagy (zdroj: Dominika Ďuríková)

Ďalej je možné v Malage navštíviť Plaza del Torro (na ktorom sa nachádza býčia aréna), Palacio de Buenavista, kde sídli múzeum Pabla Picassa, Iglesia de San Juan – kostolík sv. Jána (jedna stena ja pekne sfarbená), Plaza de la Merced – tu sa zasa nachádza rodný dom maliara Pabla Picassa, či Mercado central de atarazanas – miestny trh, ktorý je však v nedeľu zatvorený. Za nákupnú ulicu sa považuje Calle Marqués de Larios.

prístav v Malage
prístav v Malage (zdroj: Dominika Ďuríková)

Približne hodinu cesty autom od Malagy sa nachádza Caminito del Rey (Kráľovská cesta). My sme neboli, ale je to turistami obľúbená atrakcia, ktorú treba dostatočne dopredu rezervovať, nakoľko často býva vypredaná. Ide o chodník vedúci vo veľkej výške v rokline El Chorro. Na tento výlet si treba vyhradiť dostatočný čas. Kto sa chce pokochať výhľadmi na Slnečné pobrežie z výšky, tak pol hodinu od Malagy autom sa nachádza lanovka Benalmadena cable car.

Keď už ste v Malage a jej okolí a máte požičané auto oplatí sa zájsť aj na Gibraltár. Občanom EÚ stačí na vstup občiansky preukaz. Na Gibraltár vstúpite cez španielsku dedinu La Linea de la Concepción (kde na veľkom parkovisku necháte aj auto) a potom pešo cez kontrolu na hranici prejdete už na britské územie, ktorým je Gibraltár. Myslím, že v čase našej návštevy sa celodenné parkovné na stráženom a ohradenom parkovisku platilo okolo 15 EUR. Gibraltár je v podstate veľká skala s výškou 426 m.n.m., ktorá sa nazýva aj The Rock. Aby ste sa dostali na Gibraltár musíte prejsť cez letiskovú dráhu. My sme návštevu Gibraltáru riešili tak, že doma sme si cez internet zakúpili obojsmerný lístok na lanovku (hoci sme využili len smer hore), ale už sme v tomto lístku mali zahrnuté aj všetky vstupy v rámci Gibraltáru (ako napr. vstup do jaskyne sv. Michala, vojenské tunely v skalách, vyhliadku skywalk, Apes Den, visutý Windsorský most ponad roklinu a iné) a taktiež odvoz autobusom od letiska/hranice priamo až k lanovke a prednostný vstup na lanovku. Hneď v budove lanovky si máte možnosť prečítať zaujímavé informácie o opičkách, ktoré tu žijú ako jediná európska kolónia makakov. Legenda hovorí, že pokiaľ budú žiť makaky na Gibraltári, tak ten bude patriť Britom. Cesta lanovkou hore na skalu trvala tak 3 minútky. Vyviezli sme sa na najvyšší prístupný bod Gibraltáru, odkiaľ sme si mohli urobiť pekné fotky. Ďalej sme už svojim tempom postupovali kam sme chceli. Pri strete s opičkami treba byť opatrný a rozvážny. Opice zvyknú kradnúť, preto pred nimi nevyťahujte jedlo, fľaše s vodou, nič lesklé a ligotavé, ruksaky majte zatvorené a dávajte si na ne pozor. Opice vedia byť veľmi drzé, skáču aj na autá a taxíky - dokonca bez ostychu vyskočia aj na vás. Neodporúča sa ich hladkať, nakoľko opica môže aj poškrabať alebo uhryznúť. Na vlastné oči sme mali možnosť takú situáciu vidieť, keď opica vyskočila jednému turistovi na chrbát, on ju chcel pohladkať a ona ho za odmenu uhryzla. Taktiež opice nestrašte, lebo zrazu sa objavia ďalšie a ďalšie opice a máte problém. Stret s opicami bol však napriek všetkej ostražitosti veľký zážitok. Veľkým zážitkom bola tiež jaskyňa sv. Michala, pri vstupe do nej hrala hudba, priestory jaskyne boli osvetlené, pričom sa striedali rôzne farby. V jaskyni sa mohlo fotiť – bez poplatku (v tom sa slovenské jaskyne líšia). Vyhliadková plošina Skywalk na vrchole predstavuje balkónik s priehľadnou podlahou, z ktorej pekne vidíte napríklad na Sandy Bay pláž a taktiež na niekoľkometrovú priepasť pod vami. V srdci mesta sa nachádza Kazematové námestie (Grand Casemates Square) s reštauráciami, kaviarničkami a peknými uličkami. Buď pešo alebo aj autobusom, nakoľko je to dosť ďaleko, sa dá zájsť až ku Europa Point, nachádza sa tu mešita a maják. Je to miesto odkiaľ je za dobrého počasia vidno až pobrežie Afriky. Na návštevu Gibraltáru si treba vyhradiť tak jeden celý deň. Nás po tomto výlete teda veľmi boleli nohy. Nachodili sme vyše 20 kilometrov, pretože sme sa ho snažili prejsť poväčšine po vlastných. Na Gibraltáre máte možnosť okrem iných vecí uvidieť typické anglické telefónne búdky červenej farby a tiež double-deckre.

The Rock - Gibraltár
The Rock - Gibraltár (zdroj: Dominika Ďuríková)
Pohľad z lanovky na Gibraltár
Pohľad z lanovky na Gibraltár (zdroj: Dominika Ďuríková)
15 kilový opičiak
15 kilový opičiak (zdroj: Dominika Ďuríková)
letisková dráha - Gibraltár
letisková dráha - Gibraltár (zdroj: Dominika Ďuríková)
uličky na Gibraltáre
uličky na Gibraltáre (zdroj: Dominika Ďuríková)
Europa point a maják
Europa point a maják (zdroj: Dominika Ďuríková)
telefónna búdka - Gibraltár
telefónna búdka - Gibraltár (zdroj: Dominika Ďuríková)

Počas našich potuliek po Andalúzii, na ktoré sme mali len niečo cez 3 dni sme navštívili aj historické mestečko Ronda, ktoré je postavené na skale. Turistov najviac láka vysoký most - Puente Nuevo. Nielen v Malage, ale aj tu v Ronde môžete nájsť býčiu arénu. Ďalšími zaujímavosťami sú dom maurského kráľa, kostol Santa maria la mayor, múzeum, či arabské kúpele. V Ronde sme sa aj najedli a vyskúšali karamelový dezert – flan. Večer sme sa vrátili späť do Torremolinosu a ráno nás už čakal odlet domov.

Ronda - Puente Nuevo
Ronda - Puente Nuevo (zdroj: Dominika Ďuríková)
Ronda
Ronda  (zdroj: Dominika Ďuríková)
Ronda - park
Ronda - park (zdroj: Dominika Ďuríková)

Andalúzia je veľká, nedá sa prejsť za tri dni, ani za týždeň, ani za dva...je tu čo pozerať. Určite sa oplatí ísť pozrieť aj mestá ako Marbella, Sevilla, Granada, či Cordoba. V pôvodnom itinerári na tento výlet som mala aj mestečko Nerja, kde sa nachádza tzv. balkón Európy (vyhliadka), dedinku Frigliana s bielymi domčekmi na kopcoch vo vnútrozemí, ale toto sme už veru nestihli...možno nabudúce.

Dominika Ďuríková

Ahojte. Volám sa Dominika. Milujem cestovanie,preto aj moje blogy budú najmä o zážitkoch z ciest :-)Instagram:dominikadomciatko Zoznam autorových rubrík:  CestovanieSúkromné