
Elektrická lokálna železnica Bratislava - Viedeň bola v prevádzke v rokoch 1914 - 1945. Jej bratislavskú časť tvoril úsek námestie Korunovačného pahorku - Stanica Kopčany. Pri dnešných názvoch ulíc a námestí, by sa jej trasa dala opísať nasledovne: konečná bola na Vajanského nábreží, v lokalite pred miestnym úradom Staré mesto, kam prišla zo Starého mosta. Odtiaľ sa pohla na Štúrovo námestie, prešla okolo hotelu Carlton a Národného divadla po Jesenského ulici. Na konci ulice zabočila doprava, na Štúrovu a cez Šafárikovo námestie a Starý most prešla späť na petržalskú stranu. Po násype Viedenskej cesty a cez ulice starej Petržalky prišla až na stanicu Kopčany s depom (stoja dodnes popri estakáde privádzača Bratská na diaľnicu D2). Práve preto bol úsek na strane mesta opatrený troma koľajami - na rozdiel od mestských električiek fungovala Viedenská električka na širšom rozchode (1435 mm).


Mapa trasy slovenského úseku (hore), mapa starej Petržalky (1920) s vyznačenou
traťou Pressburgerbahnu (dole). Zdroj: archív Ing. Milan Král
Tento úsek bol obsluhovaný dvoma lokomotívami: sestrami Ganz Eg 5 a Eg 6, vyrobenými špeciálne pre Bratislavu v roku 1913, ťahajúcimi zvyčajne dva osobné vozne. Na stanici Kopčany sa vlak kvôli inému trakčnému napätiu na rakúskej strane Pressburgerbahnu prepriahol a vagóny pokračovali do Viedne s inou lokomotívou. Po prvej svetovej vojne intenzita dopravy značne ochabla, po roku 1920 už boli lokomotívy nasadzované len sporadicky, v roku 1935 - keď sa uskutočnila prestavba bratislavskej časti trate na úzky (1000 mm) rozchod - boli s konečnou platnosťou odstavené v depe Kopčany. Vďaka sprostredkovaniu firmy Siemens a Nemeckých ríšskych dráh boli v roku 1941 odpredané firme Stern und Hafferl do Rakúska.


Lokomotíva Eg 6 Viedenskej električky u výrobcu Ganz Budapešť (hore) a
na dnešnom Vajanského nábreží (dole). Zdroj: archív Ing. Milan Král
Lokomotíva Eg 5 mala šťastný osud. V roku 2000 bola odkúpená múzeom električiek v Mariazelli a v Čechách zrekonštruovaná do pôvodného stavu. Dnes ju toto múzeum príležitostne prevádzkuje spolu s dvoma originálnymi vozňami tak, ako kedysi brázdila ulice Prešporku.

Zrekonštruovaná Eg 5 v múzeu električiek v rakúskom Mariazelli.
Zdroj: Museumstramway Mariazell
Osud jej sestry Eg 6 je nejasný: tento rok ju u firmy Stern und Hafferl v Rakúsku vypátrala skupina nadšencov. Ešte minulý rok bola v prevádzke, dnes sú už niektoré z jej motorov nefunkčné a preto má byť ešte tento rok vyradená z evidencie a ponúknutá na predaj, respektíve zošrotovanie...

Eg 6 odstavená u rakúskeho dopravcu Stern und Hafferl. Zdroj: archív KPMHaRD
Občianske združenie Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy preto rozbehol akciu na jej záchranu s výhľadom na jej uvedenie do pôvodného stavu a prezentáciu v Múzeu dopravy, prípadne neskoršie uvedenie do funkčného stavu. Na firmu Stern und Hafferl sa obrátil so žiadosťou o jej odkúpenie. Cena (šrotu): 9000 Euro. Rozbehol preto verejnú zbierku. Problém je, že peňazí v nej stále niet dosť. A deadline - len minulý týždeň vytýčený vlastníkom - do kedy ju je ochotný predať, sa nemilosrdne blíži: 27. október. Potom ju pošle do šrotu. Nekompromisne.


Zábery z obhliadky uskutočnenej Klubom priateľov mestskej hromadnej a regionálnej
dopravy tento rok. Zdroj: archív KPMHaRD
Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy sa preto na verejnosť obracia s prosbou o pomoc pri získavaní finančných prostriedkov na odkúpenie a následnú rekonštrukciu tejto legendárnej bratislavskej Viedenskej električky.
Rakúsko už jej sesterskú lokomotívu zrekonštruovanú a uvedenú do funkčného stavu má, lokomotíva rovnakého typu je aj v zbierkach budapeštianskeho železničného múzea. Len nám zase raz hrozí, že sa ocitneme na kultúrnom chvoste Európy...

Viac informácií: na facebook stránke projektu, na stránkach Klubu ochrany technických pamiatok.