Jediné východisko vidím v modernizácii odborného školstva, pretože teória bez praxe je bohapustým filozofovaním a remeslo bez spoločenskej potreby a zákazky považujem za vyhodené peniaze daňových poplatníkov.
Som presvedčený, že existuje všeobecná zhoda v tom, že dnešný stav je neúnosný. Ani pri prvom čítaní novely v Národnej rade Slovenskej republiky nikto nespochybnil potrebu modernizácie odborného školstva a naprieč politickým spektrom počúvame názory o potrebuje pozitívnych zmien.
Predložená novela sleduje výraznejšie prepojenie školstva s trhom práce. A to je nesmierne prioritné. Nie školy, ale zamestnávatelia a investori diktujú profesie v ktorých vedia poskytnúť prácu, mladým ľudom úspešný život a ich rodičom spokojnosť. Aj preto som novelu zákona predstavil partnerom na úrovni školskej štvorpartity, kde majú svoje zastúpenia zamestnávatelia, odborári a napokon i samosprávy. Bez ich znalosti veci, detailného poznania regionálnych pomerov a prirodzenej túžby budovať silné a životaschopné regióny by každá snaha o modernizáciu odborného školstva bola iba ďalším z radu experimentov, ktorých naše školstvo v minulosti zažilo neúrekom. Podporu naším krokom v odbornom školstve vyjadrili aj zástupcovia zamestnávateľov na Hospodárskej a sociálnej rade a nedávno aj investori a zriaďovatelia škôl v Českej republike. Do formujúceho dialógu v najbližšom období iste vstúpi Slovenská komora učiteľov.
Odmietam úvahy o tom, že navrhovanými zmenami „posilňujeme štátnu reguláciu", ako sa to snažia interpretovať niektorí odborníci bez skúseností. Je povinnosťou štátu vytvárať dôstojné podmienky pre vzdelávanie a preto rezort školstva našiel serióznych partnerov, s ktorými chce pevne stáť pri kormidle vzdelávania. Vykročili sme smerom ku kvalite, kedy školy budú ponúkať nielen prospešné, ale aj, a to zvýrazňujem, úspešné študijné odbory. Doterajšia prílišná liberalizácia spôsobila stav, ku ktorému sa zrazu nehlásia tí, ktorí ho tvorili a túžobne velebili. Paradoxne, teraz ho kritizujú a spochybňujú našu cestu k náprave. Akoby nemali názor, alebo presnejšie, akoby nerozumeli tomu, čo tak často a s chuti komentujú. Preto veľmi rád mojím kritikom odporúčam pripravenú publikáciu renomovaných odborníkov Ondreja Kaščáka a Branislava Pupalu: Škola zlatých golierov, Vzdelávanie v ére neoliberlizmu, ktoré vychádza vo vydavateľstve Slon.
Odborné vzdelávanie konečne potrebuje zásadný reštart, s opatreniami, s ktorými prichádzame. Verím, že úspechy študentov na zmodernizovaných odborných, ale aj postupne sa rozvíjajúcich firemných školách, v rámci duálneho systému vzdelávania potvrdia správnosť našich zámerov, aby zamestnávatelia dostávali zo škôl najlepších odborníkov pre potrebné remeslá a moderné technológie.
Dušan Čaplovič
minister školstva, vedy, výskumu a športu SR