Motív Madony s dieťaťom je na výstave Talianska maľba, ktorú v SNG môžete vidieť až do 17.11.,zastúpený pätnásť krát. Zrejme je len vecou náhody, že motív Zvestovania, ktorý tomuto materstvu predchádzal, je tu zastúpený jeden krát a rovnako aj motív Oplakávania Krista, ktorým sa to zdanlivo ukončilo.
Práve preto, že sa neukončilo nič, preto, že materstvo v nás vyvoláva inštinkt poskytnúť mu všemožnú ochranu, bolo, je a zrejme aj bude zobrazenie matky s dieťaťom jednou z najobľúbenejších tém. Je už len otázkou vkusu, či na nás pôsobí ohromujúco a vznešene v zámockej kaplnke na oltári, či nám vyráža dych skôr tušená cena diela známeho umelca v galérii, alebo len okrajovo vnímame, že k útulnosti chalúpky v skanzene, okrem vysoko ustlaných prúžkovaných duchien na posteli, prispieva aj nenápadná maľba na skle, práve nad tou posteľou.
Z viacerých fotografií, ktoré som s dovolením SNG urobil ešte v polovici júla, prinášam len niektoré. Aby som vás tam vylákal a aby ste si sami vybrali, čo sa vám z výstavy bude napokon páčiť najviac. Okrem náboženských výjavov uvidíte aj tie mytologické, dobové portréty a veľmi zaujímavé ukážky majoliky.
Zvestovanie

Známy bojnický oltár Narda di Cione a ústredný obraz, na ktorom je Madona ešte v strnulosti 14.storočia, z nehy jej to však nič neuberá.


Jediná Madona v kameni a zároveň jediná plastika na výstave je približne z toho istého obdobia.

Expozícia začína práve touto Madonou v krásnom ráme. Krásne rámy prezrádzajú, že obrazy mohli byť súčasťou domácich kaplniek šľachty či bohatých mešťanov.

Má to ten Ježiško ale kopec problémov. Neopustiť bezpečie náručia, dosiahnuť z neho na všetko, čo by ho mohlo zaujať, možno sa aj pohrať so starším Jánom. Poláskať sa s mamou a dokŕmiť sa, aj keď hlad pominul. A jedným očkom ešte sledovať, ktože sa to na neho pozerá.

Aj na tomto obraze, tak ako na predošlom, je Madona zobrazená v dobovom odeve bohatších vrstiev 16.storočia. Ježiško si poväčšinou vystačil s nadčasovým oblečením dieťaťa- nahotou.

Môj favorit výstavy. Obrázok prostý a mäkký ako chlieb.

Naopak, toto už nie je materstvo ani jeho velebenie. Pôsobí to ako diapozitív z dovolenky, kedy je dôležitejšie ukázať ako povedať.

Precízna, ale predsa len divadelná scéna s postavami rozostavenými podľa scenára.

A znovu návrat k prostote, tento krát na majolike z Urbina.

Oplakávanie

Ešte dve ukážky z urbínskej majoliky s grotesknými putti.


A nakoniec majolika s vojenskou tematikou z Montelupa. Akoby to maľoval Henri Matisse.
