Najmodernejší európsky terminál

Už sa roztrúbilo, že najmodernejší európsky terminál je v srdci Európy - na Slovensku - v strede Slovenska v Banskej Bystrici.  Ale naozaj je najmodernejší európsky terminál v Bystrici? A ten bystrický je naozaj najmodernejší?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Som Banskobystričan. Som tu rád. A vždy sa tu dačo nájde, čím sa Bystričania môžu pochváliť. No a teraz je tu pre bystrických chválenkárov superponuka - Terminal Shopping Center, alebo ak chcete oficiálny slovenský názov, tak - Terminal Vlak - Bus - Shopping (TVBS). Je to úžasný objekt s úžasným bilingválnym názvom. (Ja by som tam pichol tej slovenčiny viac, napríklad Jarmočnô train-bus-terminal obchodno-onô.)

Tak som išiel kuknúť, že reku čím by sa Bystrica dala kus zviditeľniť. Keď som zaparkoval, hneď sa mi zviditeľnilo upozornenie na nosnom pilieri, že v prípade búrky treba byť od piliera 3 m vzdialený. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lenže piliere strešnej konštrukcie zároveň ohraničujú prístupový koridor pre peších, ktorý je tam jediným spojovacím pohybovým priestorom. Slúži pre prístup k železničnej stanici, prístup k autám na parkovisku a predovšetkým na prístup do priľahlých obchodov. A projektant, ktorý musel vedieť aspoň čo to o typológii v stavebníctve, všetky zásady ignoroval a vymyslel raj pre vreckárov - svetlú šírku koridora 240 cm.

Nuž a ak zbedačenú slovač nezaujíma, že sa bude tlačenicovať týmto úzkym chodníkom, mňa zaujíma, kam sa tá slovač ukryje počas búrky, aby bola od pilierov vzdialená 300 cm. A prečo tá ochranná vzdialenosť, ak je oceľová konštrukcia vybavená špičkovými bleskozvodmi ...

SkryťVypnúť reklamu

Na druhý deň po prvej obhliadke som doviezol manželku, ktorá mala odcestovať autobusom. Ale musel som zastať až pri benzínovej pumpe, lebo dnuká sa autom nedalo. Parkovisko bolo plné. A tak som sa potom spýtal riaditeľa TVBS, či sa na takom veľkom parkovisku nedá zriadiť „Výstupište pre individuálny dovoz“, kde by vodič auta mohol aj pri preplnenom parkovisku zastať na 2-3 minúty, aby dovezený pasažier mohol vystúpiť a vziať si svoju batožinu. Riaditeľ ochotne prikývol, že je to možné a dokonca mi aj ukázal miesto, ktoré sa na to priam ponúka.

Ibaže by to bolo treba dáko dať na známosť. A pri vhodnom vyznačení by možno na to bol ideálny aj priestor parkoviska pri taxíkoch - na netaxatívny dovoz.

SkryťVypnúť reklamu

Keď som ďalší deň prešiel tlačenicou na koniec koridoru, naskytol sa mi prekrásny výhľad na železničnú stanicu (po novom teraz „Terminál Vlak“). Ibaže k budove železničnej stanice treba prejsť popod holé nebo. Riaditeľ TVBS mi však prezradil, že to bol monopol slovenských železníc, ktorý nedovolil vybudovať prekrytú preluku medzi TVBS a budovou železničnej stanice.

Ako som zízal na tú krásu, oslovila ma mladá pani - v jednej ruke barlička, v druhej koliesková taštička: „Prepáčte, kadiaľ sa ide k autobusom?“ Pohotovo som chytil madlo napechovanej taštičky a ponúkol som sa, že ju tam dovediem. Sem idúc som sa prepletal sám. Ale teraz naspäť idúc som ťahal kolieskovú tašku a pani s barlou krivkala vedľa mňa. A oproti idúci vrážali a vrážali a zozadu idúci nás odstrkovali a odstrkovali, kým sme sa dlhočizným koridorom dotrmácali do vstupnej haly. Pani ochkala nad tou krásou, ale len dovtedy, kým sme neprišli k uzučkému eskalátoru. Pani s barlou sa ako tak zachytila, ale ja som mal čo robiť, aby som sa tam s taškou spratal.

SkryťVypnúť reklamu

Vyšli sme z eskalátorového skleníka a pred nami svietil nápis Banská Bystrica. Tak sme sa doterigali k čakárni poza zábradlie, lebo inak sa tam prejsť nedá.

V čakárni sú tri LCD panely, ale ani na jednom informácia, kde je nástupište do obce, kam chcela tá pani ísť. Ale dalo sa to vypátrať.

Nechal som pani v čakárni a keď som sa vracal späť, sledoval som, ako na eskalátor nasadala matka s dieťaťom. Chlapca posadila na schodík, sama obratne naskočila s kočíkom a tašku jej niesla ďalšia cestujúca.

Nechápem, kto vybral 80 cm úzky eskalátor pre prehustenú prevádzku. V neďalekom Europa Shopping Center majú všetky esakalátory šírku 100 cm, lebo tam bol projektant, ktorý veci rozumel.

Tá frajerská prechádzka na 380 m dlhej trase od železničnej stanice po čakáreň autobusovej stanice je samozrejme len pre začiatočníkov. Lebo TVBS má riaditeľa a ten mi ukázal, že pred halou terminálu je výťah pre 9 osôb a ten končí dole hneď pri čakárni. To ušetrí až 120 m chôdze. Ale keď sme už prešli halou, nemuseli sme sa drúzgať eskalátorom, lebo hneď vedľa eskalátora, za rohom, je výťah pre 13 osôb. Kukol som a veru tak - výťah tam bol. A aj záchody. Len mi to nikto sám od seba nepovedal a ja som to sám od seba nezistil, lebo informačné tabule sú na LCD paneloch a tie ...

„Také nám dodali“, povedal pán riaditeľ. Ibaže všetky obchody majú jasné putače a svietiace názvy.

Len TVBS má informačné blchy...

Keď som si všetko prezrel, bol som aj užitočný. Sympatická tetuška kukala s dedkom na informačnú tabuľu a nevdojak som začul: „No naozaj neviem, kde sa mám ...“ A ja - ani neviem ako zo mňa pohotovo vyhŕklo: „Pani tu za rohom sa môžete.“ Veľmi zvláštne sa na mňa pozrela, ale prv ako otvorila pusu, dodal som: „Pani, za tým rohom sú ozajstné šopingcentrové záchody.“ K dedkovi sa vrátila usmiata a ja som ju ubezpečil, že sú tu informátori, ktorí sú platení za to, aby poradili kde sa človek má... A po čase to možno aj bude vyznačené viditeľnými šípkami.

Pri východe z haly som si všimol pár mladých ľudí s batohmi na zemi.

Vedľa bol základový kameň s podpisom pána primátora. A tak som zauvažoval, že ten základový kameň tam nemusel byť, ale úložný priestor na batožinu áno. Veď skoro každý má zavadzadlo ...

Keď som autom odchádzal z toho jagavého ojojója, tak som len odchádzal, lebo odísť sa nedalo. Na výjazde sa autá hýbali niekoľko metrovými posunmi, lebo kruháč pred TVBS bol plný. Tento kruháč má priemer pre motokárové preteky a nie pre autobusové výjazdy. Žlté Regiojetky to vytáčajú len tak-tak.

A k tomu ešte na dĺžku troch autobusov nasleduje svetelná križovatka. Takže keď výjdu z TVBS tri autobusy za sebou a na svetelnej križovatke je červená, zapratajú vstup na kruháč zo všetkých strán. Ten kruháč mohol mať dvojnásobne veľký priemer, lebo priestoru je tam dosť. A vo forme vyvolanej investície aj peniažťokov by bolo dosť. Ale asi nemal kto vysvetliť generálnemu projektantovi, že 15 m dlhý autobus nevie kopírovať zakrivenie kruhového prdítka ...

Som však rád, že máme tento terminál, lebo obec Hornodolnô nič také nemá, ba ani len nechyrujú, že busšoping je autobusová stanica. A možno že chápu po svojom, že „Terminal Vlak“ znamená, že ide o presný termín príchodu a odchodu vlakov.

No a na koniec résumé.

Byť dobrým lekárom ešte nemusí znamenať byť aj dobrým primátorom. Zvlášť ak sa lekár-primátor radí s politikmi a nie s odborníkmi. Lebo odborníkov - aj v architektúre - má Banská Bystrica dosť. Len práve na tejto megalostavbe vidieť bolestne deficit odborníkov v schvaľovacom konaní projektovej dokumentácie. O rozpočtových nákladoch nehovoriac...

Chýba tu akási účelová funkčnosť prepojená funkčnou účelovosťou.

A ešte úplne na koniec.

Povráva sa, že mesto Banská Bystrica odkúpi od majiteľa TVBS dopravnú časť. Ak sa tak ešte nestalo, apelujem na poslancov mesta BB, aby starostlivo zvážili takúto kúpu a ošetrili ju zmluvou, ktorú nebudú robiť politici pre primátora Noska, ale odborníci pre mesto Banská Bystrica!

Lebo banskobystrický Terminal Vlak - Bus - Shopping má štyri základné funkčné prvky:

obchodná časť, pešia zóna, dopravná časť a parkovisko!

Autobusová stanica - teda nástupištia a celá pivničná plocha, je bez parkoviska a vstupnej haly len pivničnou, nehostinnou, prefukujúcou sihoťou. Kto neverí, nech navštívi tú pivnicu po 22. hodine, keď je horná vstupná hala zatvorená. Podobne aj obchodné centrum bez parkoviska by bolo totálne nefunkčné. A to všetko je tak pozväzované, že poslanci by mali zvážiť, kto potom bude komu a za čo platiť nájomné.

Dušan Seberíni

Dušan Seberíni

Bloger 
  • Počet článkov:  76
  •  | 
  • Páči sa:  138x

Som 20 rokov dôchodca. Živil som sa stavárinou a keď sa už mohlo, začal som predávať Biblie a kresťanskú literatúru. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
INESS

INESS

107 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu