Nečakaná kresťanská diléma

Po mnohých rokoch bez prenasledovania kresťanov zrazu bác - a je tu pandémia. A náš „kresťanský“ život v nekresťanskom svete je zrazu podrobený skúške. Po mnohých rokoch spokojného „výkonu“ nášho kresťanstva, je tu obmedzenie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

 Väčšina vlažného kresťanstva prijala s pochopením obmedzenie stretávania pri bohoslužbách - veď aj zdravý rozum nám to vraví...
Avšak...
Po mnohých rokoch sa treba zamyslieť, na čom je postavená kresťanská vierouka, aký je vzťah kresťana k Bohu a aký je vzťah kresťana k štátu. Ako je to vlastne?

Trochu retrospektívy

Kresťanstvo je vieroučný systém determinovaný Bibliou, avšak dodnes nie je nijako presne vymedzené čo z biblie je platné a čo záväzné, lebo v čase pohody to nie je potrebné a v čase krízy už nie je čas to rozoberať. Takže v čase pohody nikoho nenapadne uvažovať, ktoré starozákonné predpisy majú platnosť aj v novozmluvnej dobe. Ibaže ...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V starozákonnej dobe židia zachovávali každý siedmy deň šabat a mali presné inštrukcie ako. Počas šabatu nesmeli vykonávať prácu, ale mali predovšetkým oddychovať rozjímaním o Bohu. Tak zachovávali šabat v rodinnom kruhu, ale po vybudovaní chrámu nastal problém. Tí, ktorí bývali na skok od chrámu chodili do chrámu. Ale tí, čo boli ďaleko, aj naďalej zachovávali šabat v rodinnom kruhu. No a problémom boli tí strední. Bolo treba určiť, z akej vzdialenosti smú ľudia prísť do chrámu, aby tá chôdza nebola prácou.

A tu už bolo nariadenie rýdzo ľudské a nemalo nič spoločné s uctievaním Boha.

Po tom sa vysypalo plné vrece ďalších nariadení typu - koľko klincov smie byť v topánke, aby ich váha pri kráčaní nebola prácou... Jedni to pokorne prijali, ale iní začali stavať chrámové „pobočky“ - synagogy - v každej väčšej obci, aby sa tam dalo dôjsť „bez konania práce“. A tak sa postupne začalo meniť celodenné zachovávanie šabatu - pracovného pokoja s Bohom - na odbavovanie náboženského rítu na vybraných miestach. Zachovávanie šabatu sa zmenilo na bohoslužbu.

SkryťVypnúť reklamu

Príchod Ježiša odstránil všetky ľudské nariadenia, ale boj s tradíciou bol ťažký. A tak novozmluvný ľud sa schádzal aj v chráme, ale aj po domoch.

A každodenne zotrvávajúc jednomyseľne v chráme a lámuc chlieb po domoch brali pokrm v plesaní a v prostote srdca,chválili Boha a mali milosť u všetkého ľudu. A Pán pridával cirkvi zachránených každý deň.{Sk 2:46-47} 

Ibaže novozmluvný ľud tvorili dva typy kresťanov. Tí, ktorí boli geneticky Židia a tí, ktorí pochádzali z okolitých pohanských etník. Pohanokresťania to mali ľahké - stačilo sa zriecť všetkých bôžikov z ich polyteistického života a prijať Ježiša. Ale židokresťania mali ešte dlho problémy, lebo Boh Jehova bol ten istý, len nevedeli, kam zaradiť Ježiša a čo z judaizmu platí a čo nie.

SkryťVypnúť reklamu

Židia, zachovávajúci starozákonné učenie - judaizmus - považovali kresťanov za nebezpečnú sektu a ich vieroučné písomne rozširované materiály považovali za škodlivé. V snahe „urobiť poriadok“ v písomnej zostave vierouky, zvolali asi v roku 90 synodu do Jamnie a tam sa dohodlo, ktoré náboženské knihy patria do hebrejského kánonu. Touto kanonizáciou sa judaizmus výrazne odlíšil od kresťanstva. Ale aj kresťania sa snažili odlíšiť od judaizmu a tak sa začali vzpierať bohoslužobným stretávkam, ktoré sa konali v tom istom čase ako stretávania židov. Bol to dlhodobý proces, ale jeho výsledkom bolo to, že už nešlo o celodenné zachovávanie šabatu každý siedmy deň, ale „len“ o bohoslužby. Už nešlo o stretávanie s Bohom v pietnom rozjímaní, ale len o termín stretávok. Takže nahradenie termínu bohoslužieb siedmeho dňa bohoslužbami prvého dňa v týždni bol už len malým recesným krôčikom.

SkryťVypnúť reklamu

Čiže prvý recesný krok bolo nahradenie šabatu bohoslužbou a druhý recesný krok zámena siedmeho dňa za prvý deň v týždni.

Tu stojí otázka, na čo je dobrý tento historický rámec. Nuž dôvodom je práve súčasné uvažovanie, či má kresťan poslúchnuť nariadenie štátu a vzdať sa (na predpísaný čas) bohoslužobných stretávaní.

Čo je od Boha

(https://orthodox.sk/vyhlasenie-v-suvislosti-s-epidemiou-koronavirusu)
Keď som čítal vyhlásenie predstaviteľov Pravoslávnej cirkvi na Slovensku, že odmieta rozhodnutie predstaviteľov štátu o karanténe, v prvom momente som si v dojatí spomenul na Petrove slová :

A Peter odpovedal i apoštolovia a riekli: Viac treba poslúchať Boha ako ľudí. {Sk 5:29}

A predchla ma úcta k tejto cirkvi, ktorá dokázala podržať na prvom mieste veci Božie aj navzdor autorite štátu. Ale vzápätí ma oslovilo to Božie slovo „Viac treba poslúchať Boha ako ľudí“ a uvedomil som si, že predovšetkým veriaci v Pravoslávnej cirkvi potrebujú „Viac poslúchať Boha ako ľudí“ ! Lebo Pán Boh nikde nenariadil bozkávať sväté ikony, a Pán Ježiš nepodával pri poslednej večeri víno učeníkom tou istou lyžičkou...

A vďaka tomuto zamysleniu som si uvedomil, že ostatné cirkvi a denominácie sa síce nevzpriečili zákazu stretávania, ale to je dobre, lebo

kresťanstvo nie je stretávanie raz do týždňa na dve hodiny!
 

Kresťanstvo je oslavovanie Boha v mene Ježiš celý týždeň a celý život tu v časnosti. Také kresťanstvo stojí na pevnom základe, že

Žiť - to je pre mňa Kristus, a umrieť to je zisk. {Flp 1:21} 

Dušan Seberíni

Dušan Seberíni

Bloger 
  • Počet článkov:  76
  •  | 
  • Páči sa:  138x

Som 20 rokov dôchodca. Živil som sa stavárinou a keď sa už mohlo, začal som predávať Biblie a kresťanskú literatúru. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

223 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu