Mestský chuligán s trochou chaosu
Prvý pohľad na auto polahodí oku. Dizajn sa podaril. Predchádzajúce modely pôsobili akési tučné, najmä ich predok. O novej, desiatej generácii, sa to povedať nedá. Ostro strihnuté krivky auta pripomínajú mestského chuligána a mladého športovca v jednom. Na prednej kapote dominuje otvor, kadiaľ prúdi vzduch do motorovej časti, čím je samotný motor chladený. Dvojica nízkych a širokých LED svetlometov sa krásne mračí a celé to zakončuje karbónové lízatko pod predným nárazníkom, ktoré sa tiahne okolo celej karosérie. Na aute dominujú veľké čierne viaclúčové kolesá obuté do pneumatík Continental s rozmermi 245/30/R20. Podľa mňa by autu skôr sedeli 19-palcové disky, aj kvôli prípadnému poškodeniu v mestskom prostredí, vyššej neodpruženej hmotnosti a komfortu. Na veku kufra sedí veľké prítlačné krídlo a kontroverzné tri koncovky výfuku – za seba môžem povedať, že sa k autu naozaj hodia. Zmenou prešla aerodynamika a pribudli usmerňovače na konci strechy, ktoré vháňajú vzduch priamo na krídlo a dodávajú autu potrebný prítlak.
Prvé usadnutie za volant bolo zložité – športové škrupinové sedačky s veľmi výrazným bočným vedením mi dali zabrať, ale na moje prekvapenie boli veľmi pohodlné. Stlačením spojky a tlačidla štart sa auto prebudilo a studený motor dal o sebe vedieť príjemným dunením. Po rýchlom nastavení sedačky a volantu ma očarili pedále – boli primerane tuhé a spojka mala skvelú odozvu. Volant padol do ruky ihneď. Hrubá obruč v kombinácii s jemnou červenou kožou je ideálnym spojením.
Zaujalo ma prostredie budíkov, kde v hornej polovici dominovala veľká stupnica otáčkomeru. Pomocou tlačidiel na volante možno zobraziť množstvo informácii. Spomeniem napríklad spotrebu, indikátor radenia, tlak turbodúchadla a tlak vyvíjaný na brzdový a plynový pedál. Popri tom neustále vidno zaradený prevodový stupeň, aktuálnu rýchlosť, zvolený podvozkový mód a čas.
Čo mi na aute vadilo, bol dotykový displej s operačným systémom Android. Jeho ovládanie bolo naozaj nepraktické - či už za jazdy, alebo pri stojacom vozidle. Celý systém mi prišiel spomalený a zbytočne komplikovaný, cítiť to bolo pri hudobnom prehrávači i nastavení. Takisto aj navigácia bola chaotická a občas sa stratila alebo jednoducho vypadla a odmietala fungovať. Za mňa mínusový bod. S ostatnými ovládacími prvkami nebol žiaden problém a kto je zvyknutý na Hondu, bude ako doma. Avšak, išlo o nefinálny kus ktorý v predajných kusoch môže byť vylepšený.
Presný športovec
Dosť bolo techfestu, auto by malo hlavne dobre jazdiť. Po príchode na parkovisko na nás čakalo celkom 10 nových hatchbackov a každý mal možnosť zvoliť si svojho favorita. Mojím bola modrá farba ktorá ma oslovila najviac. Pevne usadený v sedačke chytám skvelo tvarovanú riadiacu páku a radím jednotku. Prevodovka má vynikajúcu odozvu, presný a krátky chod. Rozbieham sa a v momente je cítiť skvelú reakciu od plynového pedálu a motora sú bleskové. Na obrazovke svieti šport mód (auto je v ňom automaticky po naštartovaní) a je to cítiť. Riadenie kladie odpor a tým pádom má vynikajúcu odozvu. Motor je do 2500 otáčok skôr fádny a toto otáčkové pásmo sa hodí predovšetkým do mesta. V neskoršom štádiu otáčkového spektra to v dvojlitrovom turbo motore začína ožívať a plyn má ostrejšiu odozvu. Avšak až pri 4500 otáčkach sa prebudí stádo 320 plnokrvníkov a auto sa derie dopredu neskutočným spôsobom. Maximálna rýchlosť sa pohybuje okolo 272-273km/h.
Čo ma naozaj príjemne prekvapilo, bola voľba jazdných módov. Na výber sú tri – Komfort, Šport a najostrejší R+. Pri každom z nich sa mení tuhosť riadenia, odozva od plynového pedálu, nastavenie riadiacej jednotky, teda aj palivová mapa, a hlavne tuhosť adaptívnych tlmičov. V Šport a R+ má auto skvelú funkciu, a to elektronický medzi plyn. V praxi to funguje nasledovne – máte zaradenú päťku a chcete podradiť do štvorky. Pri pohybe páky z neutrálu do štvorky to auto zaznamená a pri naznačení podradenia si elektronika sama zvýši otáčky motora a dochádza k takzvanému medziplynu. Áno, to, čo bolo doteraz potrebné trénovať a dokázali iba skúsenejší vodiči, auto urobí za vás a v podstate z vás robí rýchlejšieho šoféra.
Po naštartovaní motoru sa automaticky nastaví Šport mód. Ten je vhodný na cesty lepšej kvality. Pri jazde mestom a po rozbitých cestách radšej voľte komfortné nastavenie – pri ňom podvozok až prekvapivo dobre filtruje nerovnosti. Posledný (a najostrejší) R+ mód je vhodný na okruh a naozaj športové jazdenie – riadenie je veľmi tuhé a poskytuje presnú odozvu. Takisto trakčná kontrola je na najnižšej možnej úrovni (je možné ju vypnúť úplne).
Brzdy boli ďalšia vec, ktorá ma naozaj príjemne prekvapila. Vpredu boli osadené brzdové strmene Brembo. Tie zvierali masívne perforované kotúče. Trocha sklamania na pohľad priniesli zadné brzdy – na nich boli použité klasické kotúče bez perforácie, avšak takisto s Brembo strmeňmi. Aj napriek tomu bol brzdný účinok ako celok jednoducho famózny. Skvelá odozva a dávkovateľnosť dodávali istotu aj pri vysokých rýchlostiach.
Spotreba sa pohybovala od 7l/100 km pri výletnom tempe na diaľnici v komfortnom móde až po 12-13 l pri športovej jazde. Výrobca odporúča 98-oktánový benzín, avšak auto si vystačí aj s klasickou 95-ťkou.
Použiteľnosť
Asi si mnohí z vás kladiete rovnakú otázku. Je nová Type R použiteľná aj ako každodenné auto - do mesta či na nákupy? Ak je majiteľ ochotný odpustiť autu drobnosti, ako napríklad tvrdšie zadné sedačky, podvozok, pre niekoho drahšiu prevádzku (vyššia cena a častejšie opotrebenie pneumatík, odporúčané 98-oktánové palivo), a nie práve luxusný interiér na úkor naozaj skvelých športových až okruhových schopností auta, tak si myslím, že je to skvelé auto na každý deň.