Keď som pred viac ako štvrťstoročím písala predlohu rozhlasovej hry Prípad Judáš, musela som sa venovať nielen náboženským podkladom a literatúre (Starý a Nový zákon), ale aj iným dostupným odborným prameňom.
Tragické udalosti spred dvoch tisícročí dodnes zamestnávajú odborníkov a laikov. V prípade tohto blogu ešte pred dvomi dňami som ako reakciu na blog o Veľkej noci zaznamenala veľmi bohatú diskusiu a nemôžem na ňu nereagovať. Mohla by nás tešiť rôznorodosť reakcií, no zaráža nedostatok základných informácií o najpodstatnejších situáciách o živote a ukrižovaní Ježiša Nazaretského, ako sme ho zvykli nazývať, hoci mnohí odborníci dodnes pochybujú, či Nazaret existoval a Ježiš sa mal nazývať Nazorejský vraj podľa odnože Nazorejcov, z ktorých neskôr založil a rozširoval Pavol (Šavol)z Tarsu kresťanskú spoločnosť takmer do IV.storočia.
Vtedy sa kresťanstvo stalo štátnym náboženstvom podľa príkazu cisára Konštantína a karta sa obrátila. Dovtedy prenasledovatelia sa stali prenasledovanými a naopak. "Bohovrahmi" sa stali Židia a ich ľud bol zrazu zodpovedný za Kristovu smrť. Antisemitská polemika sa stala súčasťou základného textu a možno ju pokladať za jeden zo základov kresťanskej doktríny.
Francúzsky historik Jean Imbert sa pokúsil zrekonštruovať proces s Ježišom Kristom, je to akýsi druh reportáže, dovetok k nej pozoruhodný: "Nič z toho, čo o súdnom procese zaznamenali evanjelisti, neprotirečí historickej pravde. Naopak, všetko dosvedčuje, že autormi evanjelií sú neobyčajne statoční ľudia, ktorí priebeh súdneho konania opísali jednoduchým jazykom prístupným celkom obyčajným ľuďom".
Obrovskú prácu urobila výskumníčka Annie Jaubertová pri výskume a verifikovaní rukopisov Mŕtveho mora, my zatiaľ zostaňme pri chronológi, ako k nej pristúpili viacerí autori..
_ Ježiša zatkli v utorok večer, hneď po modlitbe v Getsemane.
_Ihneď ho odviedli k Annášovi.
_Ešte v tú noc ho zviazaného poslal Annáš k veľkňazovi Kajfášovi.
_V stredu ráno ho predviedli pred veľradu, kde sa konala prvá časť procesu.
_Vo štvrtok ráno ho uznali za hodného trestu smrti a potom ho vydali rímskemu vladárovi.
_Rímsky vladár ho poslal k Herodesovi a ten ho opäť poslal k PIlátovi.
_V piatok ráno ho opäť postavili pred súd rímskeho vladára, bol podrobený výsluchu a potom odsúdený na smrť.
Hneď potom ho odviedli na miesto ukrižovania.
Prosím, vážení kolegovia, prestaňte sa sporiť o tom, či Posledná večera začala o štvrtej alebo o 16,10 v utorok. Náš problém vždy je unikanie podstaty alebo zámer vyrývať do toho, o čom vlastne dokopy takmer nič nevieme.