Rannú kávu som už dopila a Gweluga sa nebadane vytratil hľadať vhodné miesto na WC. Ulela ešte nezačala miesiť na raňajkovú klasiku - čapati, ktoré na prvý pohľad pripomínajú naše lokše, len sú výtvorom miešania pšeničnej múky, vody a trošku oleja.
Dede vykrikuje a máva ebenovou rukou, že šup, šup, Emi. Schmatnem zrkadlovku, mini fľašku vody, keďže pálivé slnko nemá zľutovanie a už som pri nich. Obdobie dažďov v tejto Bohom zapadnutej tanzánskej buši je na spadnutie, ohlasujúc svoje nároky drobným dažďom v posledné dni. Zvráskavená a vyprahnutá zem hltá každú jednu kvapku vody, ak už nevládze, vytvára sa priestor bačorinám.

Mláky neďaleko mojej chalúpky sú okupované drobnými detskými postavičkami. Vytvorila sa tu akási dielňa na spracovanie blata, ktorej velí Dede. Dede stráži ryžové políčko pred hladnými vtákmi, ktoré by sa s radosťou popásli na jeho zelených výhonkoch. Škola sa odsunula na posledné miesto, doma nie je nikto starší a skúsenejší, kto by pomohol. Prikyvuje, že školu má celkom rada, ale kto môže konkurovať jej dnešnej bande?!?

Namixovala sa tu pekná zmeska špuntov, okolo pasúcich pastierikov a k tomu detskí strážcovia polí. Dede formuje svoje postavičky z blata, pod jej prstami sa črtajú oblé kypré zadky, nechýbajú výrazné prsia a klobúky, ktoré netuším, kde obkukala. Trhá kus zo starej látky, v ktorej je zabalená jej najmladšia sestra, na potrebné ošatenie a tvorí garderóbu. Gúľam očami a nechápavo pozerám na malú napodobneninu ich chatrče. Nechýbajú vnútorne predely, nejaké to drobné vybavenie, kladie sa strecha a obydlie je hotové.

Zvyšku bandy sa až tak nedarí, Dede má očividne talent a ani si to neuvedomuje, jej rodičia už vôbec nie. Otec zvažuje vzdelanie len pre syna, dievčatá by podľa jeho úsudku mohli dostať viac rozumu, než by bolo vhodné a Dede ho má viac ako všetci doma dokopy. V štátnej škole veľa vedomostí nehrozí, pričom z tohto kolotoča sa dá umne vykorčuľovať. Sem tam stráži pole, pomôže pri sadení priesad, bonusom sú skúsenosti v pasení a možno budúcu sezónu si už ani v škole nevšimnú, že neprišla. A ak aj áno, učitelia v tejto paži stratili akúkoľvek motiváciu bojovať s rodičmi, ktorým na pravidelnej školskej dochádzke nezáleží. Ale tento problém je hlbší než jednoduché bagatelizovanie v dvoch vetách. Mladej výtvarníčke tlieskam a robím jej profilovku na pamiatku, keďže tieto parádne výtvory onedlho slnko vysuší, steny domčeka popraskajú, postavičky sa rozpadnú a deťom tak v týchto končinách, obývaných polo-kočovnými pastiermi Datoga, dajú podnety na rozvoj fantázie v podobe nových výtvorov.
(Z výskumného denníka etnológa)
