Ako sa zajačik stal kráľom Veľkej noci (a prečo je teraz z čokolády)

Veľká noc + čokoláda = šialený úspech! A tak sa začala éra čokoládových zajačikov

Ako sa zajačik stal kráľom Veľkej noci (a prečo je teraz z čokolády)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Predstavte si to. Sme v 17. storočí, niekde na nemeckom vidieku. Všetci sú nadšení, že zima konečne skončila, a ľudia hľadajú spôsob, ako osláviť príchod jari. Kde-tu sa objavia príbehy o zajačikoch – tých malých, chlpatých tvoroch, ktorí sa nekonečne množia a skáču po lúkach ako na kofeíne. Lenže títo zajačikovia nie sú len tak obyčajní. Sú špeciálni, majú totiž zvláštnu superschopnosť – vraj vedia nosiť vajíčka. Áno, presne tak, tie isté vajíčka, čo bežne kladú sliepky. Logika? To v tom čase nikoho nezaujímalo, hlavné bolo, že sa ľudia zabavili.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Môj projekt a víziu môžete podporiť tu

https://donio.sk/cokoladovy-emil

A tak sa zrodila legenda o "Osterhase" – veľkonočnom zajačikovi. Ľudia si začali medzi sebou hovoriť: „Prečo by sme mali oslavovať príchod jari len s nejakými nudnými kvietkami a jedlom? Dajme tam zajačika! A čo tak, aby nám priniesol vajíčka?“ A tak sa aj stalo. Deti začali hľadať farebné vajíčka, ktoré údajne tento mystický zajačik schovával, a myšlienka zajačika ako symbolu jari a plodnosti začala byť populárna. Dáva to predsa zmysel, nie? Zajačiky = veľa malých zajačikov = plodnosť = jarná obnova. Dospelí si to povedali, zasmiali sa, a deti boli šťastné.

SkryťVypnúť reklamu

Ale zajačik by sa možno nikdy nedostal za hranice Nemecka, keby neprišli tí šikovní nemeckí prisťahovalci do Ameriky. A ako to už býva, zajačik urobil kariéru aj tam. Američania si totiž obľúbili všetko, čo bolo zábavné a dalo sa nejako využiť na komerčné účely. A potom prišiel 19. storočie a s ním niečo, čo všetko zmenilo – čokoláda. Lebo čo môže byť lepšie než zajačik? No predsa čokoládový zajačik!

Čokoláda bola v tej dobe veľká vec. Konečne sa stala dostupnejšou aj pre obyčajných ľudí a nie len pre šľachtu a bohatých. Výrobcovia čokolády teda premýšľali, ako získať viac zákazníkov, a vtedy im napadlo: „Poďme spraviť čokoládových zajačikov! Veľká noc + čokoláda = šialený úspech!“ A tak sa začala éra čokoládových zajačikov, ktoré sa odvtedy stali neodmysliteľnou súčasťou veľkonočných sviatkov.

SkryťVypnúť reklamu

A teraz si to predstavte: zajačik, ktorý začal ako obyčajný symbol jari, sa premenil na čokoládového kráľa Veľkej noci. Vtipné na tom je, že tento symbol plodnosti a obnovy sa teraz každý rok rituálne konzumuje. Namiesto toho, aby zajačik prinášal nový život, skončí v ústach detí a dospelých ako sladký dezert.

A takto sa dostávame k dnešnej dobe. Každú Veľkú noc vidíme regály plné čokoládových zajačikov, a hoci už možno zabúdame na staré pohanské tradície alebo kresťanské symboly obnovy, vždy sa nám do hlavy vrýva ten obraz čokoládového zajačika s lesklým obalom, ktorý čaká, kým ho zjeme. Ale tak to už chodí – niektoré symboly sa časom menia, niektoré získavajú nové tvary... a niektoré sa proste premenia na čokoládu.

Emil Sútor

Emil Sútor

Bloger 
  • Počet článkov:  49
  •  | 
  • Páči sa:  838x

Prezývajú má čokoládový Emil. Mojou vášňou je práca s čokoládou a tešiť ňou všetkých naokolo. Zoznam autorových rubrík:  Čokoládové veciMimo čokolády

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,066 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu