Čokoláda je jedným z najobľúbenejších sladkostí na svete, no jej história nie je vždy sladká. V priebehu rokov došlo k mnohým súdnym sporom spojeným s výrobou, distribúciou a marketingom čokolády. V tomto blogu sa pozrieme na niekoľko zaujímavých súdnych procesov, ktoré poukazujú na to, že svet čokolády môže byť komplikovaný a niekedy aj šokujúci.
Môj projekt a víziu môžete podporiť tu:
Čokoládový Emil: pomôžte mi vybudovať moju vlastnú malú "továreň na čokoládu" | Donio
Mars vs. Nestlé: Bitka o "KitKat"
V roku 2015 prebehla významná právna bitka medzi gigantmi na trhu čokolády, spoločnosťami Mars a Nestlé. Prípad sa točil okolo ikonického tvaru čokolády KitKat, ktorý má štyri pruhy.
Nestlé sa pokúsilo zaregistrovať tvar svojej čokolády ako ochrannú známku v Európskej únii, no Mars, ktorý vyrába konkurenčnú čokoládu Twix, to napadol. Mars tvrdil, že tvar čokolády nemá dostatočný rozlišovací charakter, aby mohol byť ochrannou známkou. Po rokoch súdnych ťahaníc Európsky súdny dvor rozhodol v prospech Marsu a Nestlé nedostalo ochrannú známku pre svoj tvar KitKatu. Tento spor ukázal, že aj na prvý pohľad jednoduché tvary môžu viesť k dlhým a drahým súdnym procesom.
Žalobca: Mars
Žalovaný: Nestlé
Dátum rozhodnutia: 2018
Výsledok: Nestlé nezískalo ochrannú známku na tvar KitKatu.
Cadbury vs. Nestlé: Kto vlastní fialovú farbu?
Ďalším zaujímavým prípadom je súdny spor medzi spoločnosťami Cadbury a Nestlé, ktorý sa točil okolo farby. Cadbury, známy výrobca čokolád, chcel získať výhradné právo používať konkrétny odtieň fialovej farby (Pantone 2685C) na svojich obaloch.
Nestlé, konkurent na trhu, to však napadol, tvrdiac, že farba nemôže byť chránená ochrannou známkou. Po niekoľkých rokoch právnych bojov sa britský súd postavil na stranu Nestlé, čím odmietol Cadbury právo na monopol na túto farbu.
Žalobca: Cadbury
Žalovaný: Nestlé
Dátum rozhodnutia: 2013
Výsledok: Cadbury stratilo boj o ochrannú známku na fialovú farbu.
Hershey vs. British Importers: Zákaz dovozu anglickej čokolády
V roku 2015 prebehol v USA šokujúci prípad, ktorý vzbudil pozornosť milovníkov anglickej čokolády. Americká spoločnosť Hershey podala žalobu na dovozcov britskej čokolády, vrátane populárnych značiek ako Cadbury Dairy Milk a Maltesers. Hershey tvrdilo, že dovoz týchto výrobkov porušuje ich autorské práva a zmiatol by spotrebiteľov, pretože Hershey vlastnilo licenciu na výrobu čokolád Cadbury pre americký trh.
Prípad mal za následok dohodu, podľa ktorej sa prestalo dovážať niekoľko britských čokoládových produktov do USA, čo spôsobilo veľké pobúrenie medzi fanúšikmi týchto sladkostí.
Žalobca: Hershey
Žalovaný: British Importers
Dátum rozhodnutia: 2015
Výsledok: Zákaz dovozu britskej čokolády do USA.
Mondelez vs. Milka: Zákazníci v strede súdneho sporu
V roku 2018 prebehla zaujímavá právna bitka medzi spoločnosťami Mondelez, ktorá vyrába známe čokoládové tyčinky Milka, a rakúskou spoločnosťou Ritter Sport. Ritter Sport podal žalobu proti Mondelez, pretože tvrdil, že tvar ich čokoládových tyčiniek je takmer identický s Ritterovými štvorcovými čokoládami.
Súd sa priklonil na stranu Ritter Sport a Mondelez muselo zmeniť dizajn svojich čokolád Milka. Tento prípad ukázal, aké dôležité sú detaily dizajnu a obalov v potravinárskom priemysle.
Žalobca: Ritter Sport
Žalovaný: Mondelez (Milka)
Dátum rozhodnutia: 2018
Výsledok: Mondelez prehralo a muselo zmeniť tvar svojich čokolád.
Ferrero vs. Spotrebitelia: Nutella a falošné zdravotné tvrdenia
V roku 2011 čelila talianska spoločnosť Ferrero, ktorá vyrába známu čokoládovo-orieškovú nátierku Nutella, hromadnej žalobe v USA. Žalobu podala matka z Kalifornie, Athena Hohenberg, ktorá tvrdila, že bola oklamaná reklamnými tvrdeniami Ferrera o tom, že Nutella je „zdravé raňajky“ vhodné pre deti.
V reklamách sa Nutella prezentovala ako súčasť vyvážených raňajok, no v skutočnosti obsahuje vysoké množstvo cukru a tuku, čo z nej robí skôr nezdravý produkt. Matka sa cítila podvedená, pretože verila, že nátierka je vhodná pre jej deti.
Tento prípad sa rýchlo stal medializovaným a viedol k hromadnej žalobe od ďalších spotrebiteľov. Ferrero nakoniec súhlasilo so zmierom a vyplatilo 3 milióny dolárov spotrebiteľom v USA, ktorí tvrdili, že boli reklamou oklamaní. Okrem toho spoločnosť súhlasila so zmenou marketingových kampaní a balenia produktu tak, aby lepšie odrážali nutričné hodnoty Nutelly.
Žalobca: Athena Hohenberg a ďalší spotrebitelia
Žalovaný: Ferrero (Nutella)
Dátum rozhodnutia: 2012
Výsledok: Ferrero zaplatilo 3 milióny dolárov a zmenilo marketingové stratégie.
Súdne procesy spojené s čokoládou sú fascinujúcou zmesou právnych bojov, marketingových stratégií a niekedy aj kriminálnych činov. Od boja o tvar a farbu až po šokujúce krádeže, tieto prípady nám pripomínajú, že aj za sladkými pochúťkami môže stáť množstvo komplikovaných a zaujímavých príbehov. Čokoláda nie je len potešením pre chuťové poháriky, ale aj predmetom zložitých právnych otázok, ktoré môžu mať obrovský dopad na celý trh.