Pripravili sme pre vás preto niekoľko jednoduchých krokov, ktoré nezaberú veľa času, sú bezplatné a výsledkom môže byť SMS s informáciou o pripísaní peňazí na váš účet.
Kontaktujte leteckú spoločnosť
Za účelom vyplatenia náhrady vám odporúčame kontaktovať leteckú spoločnosť a požiadať o vyplatenie náhrady. V sprievodnom liste je vhodné stanoviť lehotu, do ktorej požadujete o vyplatenie náhrady (aspoň 6 týždňov). Niektoré letecké spoločnosti majú na tento účel formulár na svojej webovej stránke.
Preukázanie toho, že ste kontaktovali dopravcu je dôležité
V prípade, že neviete preukázať kontaktovanie leteckej spoločnosti, môže to viesť k zbytočnému predlžovaniu lehoty na vyplatenie náhrady, nakoľko dopravca môže odpovedať, že žiadnu sťažnosť neeviduje.
Stáva sa, že niektoré letecké spoločnosti majú e-mailové adresy, z ktorých vám príde automatická odpoveď, podľa ktorej je potrebné použiť kontaktný formulár. V takomto prípade vám odporúčame pred aj po odoslaní kontaktného formulára urobiť si jeho „prinstcreen“. Po odoslaní formulára musí prísť na vami zadaný e-mail potvrdenie o jeho úspešnom doručení, preto skontrolujte či vám prišlo.
Výzvu môžete zaslať leteckej spoločnosti aj písomne. V takom prípade vám odporúčame využiť doporučený spôsob zaslania sťažnosti a odložiť si podací lístok.
Využite Európsky formulár sťažnosti
Leteckú spoločnosť môžete požiadať o vyplatenie náhrady aj prostredníctvom typizovaného formulára, ktorý nájdete na stránkach Európskej komisie pod názvom Európsky formulár sťažnosti:
slovenská verzia
http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_sk.pdf
anglická verzia
Čo nezabudnúť k žiadosti o vyplatenie náhrady priložiť?
Letecké spoločnosti obvykle vyžadujú k platbe poskytnutie nasledujúcich údajov: IBAN, BIC, majiteľ účtu. Určite priložte aj kópiu palubných lístkov, prípadne písomné potvrdenie o príčine meškania letu, ak vám bolo vydané.
Išlo o mimoriadnu okolnosť?
Ak letecká spoločnosť bude tvrdiť , že k udalosti došlo v dôsledku mimoriadnej okolnosti – technickej poruchy, môžete poukázať na rozhodnutie Súdneho dvora EÚ vo veci C-257/14, v ktorom sa uvádza, že pri prevádzke lietadiel sa nevyhnutne vyskytujú technické poruchy a leteckí dopravcovia sú s nimi v rámci výkonu svojich činností bežne konfrontovaní. V tejto súvislosti technické poruchy zistené počas údržby lietadiel alebo z dôvodu nedostatku takejto údržby samy osebe nemôžu predstavovať mimoriadne okolnosti.
Ak letecká spoločnosť trvá na tom, že išlo o mimoriadnu okolnosť, no nechce poskytnúť bližšie informácie, môžete kontaktovať národný orgán dozoru, v krajine kde k udalosti došlo resp. v krajine príletu, ktorý má k dispozícii informáciu o skutočnej príčine.
http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/2004_261_national_enforcement_bodies.pdf.
Ak aj napriek týmto krokom neuspejete, môžete sa obrátiť na Európske spotrebiteľské centrum v SR.
Mgr. Pavel Pavlovkin