Nápomocné vám môžu byť recenzie iných spotrebiteľov. Etablované obchody majú svojich verných a spokojných kupujúcich.
Pán Jozef sa rozhodol využiť výhody internetového nákupu. Svoju manželku chcel prekvapiť parfumom jej obľúbenej značky. Na internete si našiel internetový obchod, ktorý ho ponúkal za viac než rozumnú cenu, takmer o 10 euro lacnejšie než všetci ostatní.
Pánovi Jozefovi nebolo viac treba, nepoznajúc nástrahy internetu, s vidinou výhodného nákupu, sa rozhodol konať. Virtuálny parfum vložil do e-košíka, kúpnu cenu zaplatil prevodom na účet, keďže iná možnosť ani nebola. Predajca následne potvrdil objednávku a uviedol, že zásielku doručia do 5 pracovných dní.
Prešlo 5 dní, 10 dní a zásielku nie a nie doručiť. Pán Jozef medzitým začal hľadať informácie o predávajúcom na internete, pričom zistil, že funguje necelé dva mesiace. Po preštudovaní webovej stránky zistil, že predávajúci o sebe nezverejňuje žiadne identifikačné údaje, neuvádza kontaktné údaje s výnimkou e-mailovej adresy a nie je jasné, kto daný e-shop prevádzkuje.
Podarilo sa mu zistiť, že nekorektne vystupuje aj na Facebooku, kde okamžite maže všetky negatívne komentáre. Hodnotenia na portáloch s recenziami zákazníkov zrejme pochádzali priamo od samotného e-shopu, pretože boli administrátormi vymazané.
Pán Jozef si zistil, že pri nákupe cez internet má právo na odstúpenie od zmluvy do 14 kalendárnych dní. Rozhodol sa ho využiť a e-shopu napísal, aby mu vrátili peniaze. Po opakovaných výzvach z jeho strany sa obchod najskôr snažil vyhovoriť na nehodu majiteľa, no napokon mu prisľúbili vrátenie kúpnej ceny do 4 pracovných dní. Peniaze a ani darček do dnešného dňa nemá. Stránka, na ktorej „e-shop“ fungoval, bola krátko po Vianociach nefunkčná........ pravdepodobne až do ďalšieho predvianočného obdobia, kedy „predávajúci“ opäť obnoví svoju činnosť.
Predávajúci, ktorí ponúkajú tovary a služby na základe zmluvy uzavretej na diaľku, sú povinní vopred oznámiť spotrebiteľom identifikačné údaje, informácie o tovare, cene, poplatkoch, platobných podmienkach, dodacích podmienkach, reklamačných podmienkach, práve na odstúpenie od zmluvy, atď.. Tieto povinnosti im vyplývajú z platných právnych predpisov a navyše každý seriózny obchodník sa snaží poskytnúť o sebe čo najviac informácií.
Neposkytnutie uvedených informácií prináša pre spotrebiteľov niekoľko rizík, a to napr. problémy súvisiace s uplatnením si práva na odstúpenie od zmluvy alebo prípadne uplatnenia reklamácia , ako aj následným domáhaním sa svojich práv súdnou cestou. Často sa stretávame s takýmito praktikami, ktorých biznis model je založený na zneužití dôvery spotrebiteľov v predvianočnom období. ESC v SR v takýchto prípadoch spotrebiteľom zvyčajne nie je schopné pomôcť, pretože ide o konanie zo strany súkromných osôb resp. organizovaných skupín vydávajúcich sa za firmu. Preto, ak nájdete výrobok na
e-shope, z ktorého ste nikdy nenakupovali a platíte zaň vopred, rozmýšľajte a uistite sa, od koho nakupujete, aby ste nedopadli podobne ako pán Jozef.
Pavel Pavlovkin