reklama

Nenechajte sa pri nákupe v zahraničí oklamať

Poznáte to. Radosť z desiatok párov topánok nakúpených v rakúskom nákupnom centre je na nezaplatenie. Veď čo poteší srdce každej ženy tak, ako prvá prechádzka mestom v desaťcentimetrových ihličkách?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Chvíle radosti však netrvajú dlho a po zlomenom opätku, či odtrhnutom remienku, sa automaticky začína kolotoč plný administratívy a navyše v zahraničí.

A keďže ja nie som žiadna výnimka, prebehlo sedem mesiacov od výletu do Rakúska a na ceste na poradu so šéfom (zákon schválnosti stále platí) sa mi odlomil kúsok opätku. Okrem pár nepekných škrabancov a zazerajúcich pohľadov typu „načo to nosí, keď v tom nevie chodiť?“ som situáciu zvládla s ľahkosťou. Problém nastal v momente, keď moju reklamáciu rakúske predavačky odmietli s odôvodnením, že som predsa nakupovala v Rakúsku a u nich platí šesťmesačná záruka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keďže značkové high heels stoja asi toľko čo víkendový výlet do Paríža, zmieriť sa s názorom predavačiek neprichádzalo do úvahy. Po príchode z práce som sa rozhodla stráviť večer čítaním recenzií od žien s rovnakými skúsenosťami a po pár stránkach s nikam nevedúcimi radami ako „dievčatá, ešte môžete byť rady, neničte si chodidlá vysokými opätkami,“ som narazila na stránku Európskeho spotrebiteľského centra v Slovenskej republike (www.esc-sr.sk), kde hneď po otvorení stránky som si všimla vetu: „Kúpili ste si výrobok alebo službu v niektorej z krajín Európskej únie? Chcete ich reklamovať, no neviete ako a na koho sa obrátiť? Alebo máte iný spotrebiteľský problém? Poradíme vám.“ Hovorím si, veď nemám čo stratiť a hneď na druhý deň ráno si už prezerám kontakty s telefónnymi číslami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Stačilo len pár úvodných viet k môjmu problému a okamžite bolo vidieť, že pracovníci Európskeho spotrebiteľského centra sa s touto problematikou stretávajú veľmi často. Oboznámili ma s možnosťou mimosúdneho riešenia môjho problému a to prostredníctvom podania sťažnosti cez pdf formulár, priamo na ich stránke. Keďže v tomto prípade nešlo len o samozvaných odborníkov na každú problematiku z nejakého internetového fóra, ušetrili mi kopu času.

Nechala som si vysvetliť o čo vlastne ide. V rámci členských krajín EÚ, na Islande a v Nórsku platí 24 mesačná záručná doba, zavedená európskou smernicou. Ide o zákonnú minimálnu záručnú dobu, čiže aj v prípade, ak by predávajúci chcel pozmeniť dĺžku tejto doby, môže ju len predĺžiť, nebude však môcť zúžiť túto lehotu na spomínaných šesť mesiacov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo pre mňa znamenalo ďalší rad otázok typu „ a čo mysleli tou šesť mesačnou lehotou?“ Išlo len o ad hoc výmysel predavačiek, aby mi nemuseli vybaviť reklamáciu uplatnenú po siedmych mesiacoch od kúpy? Pracovníci z Európskeho spotrebiteľského centra ma informovali, že šesťmesačná lehota upravená predsa len je, avšak týka sa tzv. obráteného dôkazného bremena. V praxi to znamená asi toľko, že ak sa vada objaví do šiestich mesiacov od kúpy, dôkazné bremeno je v prospech spotrebiteľa a má sa za to, že ide o vadu existujúcu na výrobku už pri predaji. Možnosť uplatnenia nárokov po 6 mesiacoch od kúpy sa tým však nemení a mne stále zostáva 24 mesačná záručná doba. Takže hor sa s týmito poznatkami na ďalšie nákupy do rakúskych nákupných centier...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tento blog je publikovaný v súvislosti s kampaňou, ktorú odštartovala Európska komisia za účelom zvýšenia povedomia európskych občanov o ich spotrebiteľských právach.

Romana Homolová

esc-sr

esc-sr

Bloger 
  • Počet článkov:  36
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Bezplatne pomáhame občanom s riešením cezhraničných spotrebiteľských sporov. Európske spotrebiteľské centrum v SR je súčasťou európskej siete, ktorá pozostáva z 30 centier, po jednom centre v každom členskom štáte EÚ, na Islande a v Nórsku. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu