Opýtam sa ho teda, čo takého vyhral a ako sa mu to podarilo. „Vieš moja, každé ráno k nám chodí tá poštárka Jarka, čo som Ti ju minule predstavil. A keďže ona je taká sympatická, tak som ju teda čakal už pri schránke, aby sme sa stretli. Čakal som už asi desať minút, keď som si všimol, že ja už vlastne niečo v tej schránke mám. Otvorím ju a bol v nej veľký leták s oznamom, že som vyhral 10 000 EUR!!!“. Prekvapene som sa ujka opýtala, či sa zapojil do nejakej súťaže, no odvetil mi, že nie. Sľúbila som mu, že sa u neho poobede zastavím a pozriem sa s ním na tú výhru, pretože mi niečo nesedelo na tom, že by len tak z ničoho nič dostal oznam o výhre do schránky.
Po práci som teda zašla priamo k nemu domov, vyzbrojená on-line prístupom k zákonom, keďže my, vyštudovaní právnici radi hľadáme paragrafy aj na miestach, kde možno nie sú. Zazvoním ujkovi, ktorý mi vytešený príde otvoriť. V kuchyni, okrem toho, že za stolom sedí poštárka Jarka a pije čaj, tak na stole leží dôvod môjho príliš skorého budíčka.

Farebný leták oslovuje môjho uja priamo menom a oznamuje mu, že vyhral 10 000 EUR. Jediné, čo musí urobiť je poslať ho vyplnený (meno, priezvisko, dátum a miesto narodenia) na adresu uvedenú na druhej strane a uhradiť poplatok za spracovanie osobných údajov vo výške 8 EUR. Padla kosa na kameň. Hradiť nejaký poplatok, aby získal „garantovanú výhru“? Skúsila som na internete vyhľadať referencie na spoločnosť, ktorá poslala ujovi toto oznámenie a našla som množstvo negatívnych reakcií oklamaných ľudí a hlavne upozornení pre „výhercov“, aby tento poplatok nehradili. Niektorí totiž 8 EUR zaplatili a už sa im nikto zo spoločnosti neozval a nebolo ani možné sa do nej dovolať. Táto firma si s minimálnymi nákladmi a s použitím nekalej obchodnej praktiky zaručuje slušný príjem. Ide o jednoznačné porušovanie zákona, pretože takéto falošné oznámenie o výhre, ktoré vzbudzuje dojem, že spotrebiteľ už vyhral, vyhrá, alebo potom, čo niečo urobí, vyhrá cenu alebo získa iný rovnocenný prospech, keď v skutočnosti činnosť smerujúca k získaniu ceny alebo iného rovnocenného prospechu je podmienená tým, že spotrebiteľ uhradí hotovosť, alebo si spôsobí náklady (aj keby boli tieto náklady zanedbateľné s ohľadom na hodnotu ceny, napr. zakúpenie poštovej známky) je nekalou obchodnou praktikou, ktorá je dokonca uvedená v prílohe zákona o ochrane spotrebiteľa, čo znamená, že za každých okolností je považovaná za nekalú obchodnú praktiku a je zakázaná. Ujkovi som teda povedala, že žiadna výhra sa bohužiaľ nekoná. Chvíľu bol z toho sklamaný, ale pozvala som ho s Jarkou do cukrárne a už bolo dobre.
Radi by sme upozornili občanov, aby si dôkladne preštudovali letáky s podobnými oznámeniami a určite sa s niekým poradili prv, ako začnú vo veci konať. Takéto spoločnosti využívajú dôverčivosť ľudí a našu túžbu, aspoň raz v živote niečo vyhrať....
Veronika Virághová