Ak sa na svah vyberiete s vopred zakúpeným, prípadne s viacdňovým skipassom v nádeji, že meteorológovia sa vo svojich predpovediach zaručene opäť mýlia a počasie vám dopraje skvelú lyžovačku, obzvlášť odporúčam venovať vašu pozornosť všeobecným obchodným podmienkam. Pretože čo ak vo vami vybranom termíne predsa len zaprší a vďaka teplému počasiu zakvitnú na svahu snežienky? Možný je aj iný extrém vyčíňania počasia, na ktorý dátum v kalendári nemá vplyv, a tým je silný vietor, metelica či iná pliaga znemožňujúca chod lanoviek. Čo teda so skipassom v deň, keď vleky a lanovky nepremávajú, prípadne premávajú v obmedzenom množstve než ako ste si zaplatili?
Ak si myslíte, že za nevyužitý skipass z dôvodu zastavenia prevádzky vlekov vám určite lyžiarske stredisko vráti peniaze môžete zostať rozčarovaní ako môj kamoš Miloš. Vybral sa na lyžovačku v deň, keď sa na svah vybrala aj silná víchrica. Keďže to bol posledný deň jeho dovolenky a lyžovanie mu bolo znemožnené, obrátil sa na spoločnosť prevádzkujúcu lyžiarske stredisko, s požiadavkou na vrátenie peňazí za skipass. Veľkým prekvapením pre Miloša bolo, keď mu namiesto vrátenia peňazí ponúkli jednodňový skipass s možnosťou jeho využitia do konca sezóny. Niekomu by to zrejme bolo jedno, lenže Miloš pracuje v zahraničí a do konca sezóny už skipass nestihne využiť. Nasledovalo zopár nepríjemných mailov, v ktorých sa Miloš vyhrážal prevádzkovateľovi lyžiarskeho strediska žalobou na vydanie bezdôvodného obohatenia. Podľa Miloša jednoducho zaplatil za službu, ktorá mu poskytnutá nebola – čiže jeho hnev bol oprávnený. Podľa názoru lyžiarskeho strediska, službu mu nemohli poskytnúť z dôvodu situácie, ktorú nemohli nijako ovplyvniť – z dôvodu tzv. vyššej moci, teda víchrice – čiže by bolo nespravodlivé ich za to trestať finančnými stratami. Našťastie sa s prevádzkovateľom lyžiarskeho strediska nakoniec dohodol a peniaze mu vrátili.

Mnohé lyžiarske strediská majú pre prípad, ak by bola prevádzka vlekov či lanoviek znemožnená, vo všeobecných obchodných podmienkach upravenú náhradu v podobe náhradného skipassu. Náhradný skipass vám niektoré strediská vydajú na pomerný čas ako vrátenie časovej protihodnoty, teda za čas, kedy vám bolo znemožnené lyžovanie. V niektorých strediskách môžete získať náhradu na jeden celý deň. Vo všeobecných obchodných podmienkach môže byť ustanovené, že na náhradný skipass máte nárok, len ak prejdete cez turniket. Je veľa stredísk, ktoré v prípade zlého počasia alebo počas prerušenia prevádzky spôsobenej mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedá zabrániť ani ak prijmú všetky možné účinné opatrenia – tzv. vyššia moc, nepriznávajú nárok na vrátenie peňazí za skipass.
Katarína Zalaiová