
Sloboda vedie ľud na barikády
Detail z jedného z najznámejších a najslávnejších francúzskych obrazov, kde Marianne, symbol Francúska vedie ľud na barikády. Vznikol v r. 1830, zobrazuje Júlovú revolúciu. Revolučné nálady zasiahli ľudí od mladých až po starých a išlo to naprieč cez všetky spoločenské vrstvy. Z Francúzska sa revolúcia postupne dostala do celej Európy, aj k nám.
Na obraze uprostred je polonahá žena, alegória slobody, vysoko dvíha francúzsku trikolóru. Uprostred padlých a ranených vyzýva na boj, zároveň vyjadruje energiu a odhodlanosť francúzskych revolucionárov. Vedľa nej je chlapec, dieťa ulice, bojuje po boku študentov na barikádach.
Eugéne Delacroix 1798 - 1863
Bol francúzsky maliar obdobia klasicizmu, ale svojou tvorbou razil cestu umeleckému smeru romantizmus a nakoniec sa zaradil medzi najlepších predstaviteľov romantizmu. Svojimi jasnými farbami sa stal vzorom pre maliarov, ktorí vyvolali nálady pre vznik impresionizmu.
Bol súčasníkom spisovateľa Victora Huga a navzájom sa dopĺňali, inšpirovali. Najviac to ukazuje román Bedári. Chlapec z obrazu ožije v románe. Takých detí ulice naozaj na barikádach veľa bojovalo a zahynulo. Boli to siroty, alebo deti z nepredstaviteľne chudobných rodín, deti bedárov.
*****

Na tejto perokresbe zdatný, veľmi pohľadný jazdec bojuje proti viacerým súperom. Nie ste z toho otrávení, že zase rozprávka? Keď ja tie rozprávky vymýšľam stále. Rozprávky sú dobré, tam sa nemôže nič stať. Vlastne, ja som ten zlý rozprávkar, ktorý svojich hrdinov nechá prechádzať aj ťažkými situáciami. Tak je to, ale vždy sa rozprávka dobre skončí.
Aj tu. Vyhráva ten najlepší! Celkom rada som ukázala, že nielen ženy sú pekné, obdivuhodné, ale aj muži. Má svalnaté nohy, chrbát, veľkou silou sa oháňa mečom, hrdlo ako stĺp a vlasy mu letia, Jednoducho správny hrdina a aj koňa má dobrého. Toto vyznelo ako inzerát v zoznamke. To nič, doteraz som iba ženy vychvaľovala, prišiel čas na mužov. A ten, ktorého som nechala v popredí zabitého, vyzerá na prvý pohľad ako zloduch, nič iné som nemohla urobiť.
*****

Asýrsky kráľ na bojovom voze je Ašurbanipal, spomínajú ho už v Biblii. Nie je z mojej rozprávky, ale je to historický artefakt, nízky reliéf. Nemohla som urobiť fotografiu, preto som bojovníkov odkreslila.
Bol to akkadský kráľ, panovník Novoasýrskej ríše v Mezopotámii, medzi riekami Eufrat a Tigris. V meste Ninive vybudoval veľkú knižnicu s tisíckami tabuliek s klinovým písmom. Sú hlavným prameňom sumerského a akkadského písomníctva.
*****

Rudolf Pribiš 1913 - 1984
Slovenský sochár, tvorca veľkých sôch, robil pomníky a pamätníky 2. svetovej vojny, bojovníkom, padlým hrdinom a osloboditeľom. Za symbol slobody, víťazstva, lepšej budúcnosti zvolil ženu.
Reliéf je pripevnený na pomníku na vysokom stĺpe, žena letí nad hlavami ľudí, každého, kto tam zavíta. Dívajú sa na ňu a vedia že nesie posolstvo. Poctu osloboditeľom Dolného Kubína zosobňuje krásna žena. Letí, vo zdvihnutých rukách nesie olivovú ratolesť. Vidím v tom paralelu s holubicou, ktorá po potope sveta pristala na Noemovej arche so zelenou halúzkou. Je symbol toho, že sa trápenie skončilo, prísľub, že všetko zlé sa pominulo a už prídu iba dobré udalosti. Vojna sa skončila a neostali sme v područí nepriateľskej armády.
*****