Kultové knihy majú pri svojom zrode zopár vysoko oddaných fanúšikov, často miesto šľahačky aj s čerešničkou na torte zlížu skôr kritiku, ale neskôr si nájdu cestu k svojím obdivovateľom a stanú sa slávne aj u širokej verejnosti. A prečo to tak je? Čo ľudí musí zaujať? Výborný nápad, niečo, čo tu ešte nebolo, pútavý príbeh, originálny štýl, zaujímavé postavy alebo marketingová kampaň? Zo všetkého trošku.
50 odtieňov, Harry Potter, Anjeli a Démoni, Carrie...

Pozrime sa spolu na knižný trh a nájdime kultové knihy, ktoré zaujali širokú verejnosť za posledné obdobie. 50 odtieňov, Harry Potter, Anjeli a Démoni, Carrie... Nájdeme ich hneď niekoľko. Ibaže medzi kultovými knihami len ťažko hľadať slovenského autora. Prečo? Slovenský trh je pomerne malý. Desaťtisícových nákladov sa na Slovensku dočkajú len tituly, o ktoré je nevídaný záujem (napríklad už spomínaný Harry Potter, Da Vinciho kód a zo slovenských spisovateľských hviezd Táňa Keleová – Vasilková, Dominik Dán, či Matkin). Z toho teda vyplýva, že sa slovenské vydavateľstvá orientujú na chúťky čitateľov zo zahraničia. Aj to však knihy nerobí sto percentne úspešnými.
Po Potteriáde sa na Slovensku objavili ďalšie čarodejnícke tituly, ktoré sa v cudzine tešili nevídaným úspechom, ale u nás už veľmi nezahviezdili. Neplatí to ani pri laureátoch Nobelových cien. Už dávno nie je pravda, že takýto autor je prestížna záležitosť. A rovnako ťažké to majú vo svete aj slovenskí autori. Ich preklady sa objavia za hranicami iba výnimočne. Na úplnom chvoste záujmu sú začínajúci domáci autori. Ich anonymita im sťažuje dostať sa na výslnie a vydavateľstvá majú v marketingu svoju slabšiu stránku. Rebríčky predaja zostavujú len kníhkupectvá, a tak zvyšujú u čitateľov záujem. Vo väčšej miere využívajú odporúčania ako najlepšiu reklamu, zbierajú recenzie. Spoty v televízii alebo na sociálnych sieťach sa objavujú len sporadicky, pri najdrahších alebo svetových tituloch. (Ledažeby si reklamu zaplatili samotní autori.... Ale oplatí sa to???)
Perfektný a originálny nápad, dobré zázemie vydavateľa, úspešný marketing, originálny štýl písania a v neposlednom rade poriadnu dávku šťastia.

Nesmieme zabudnúť na knižné tituly, ktoré si tiež museli vydrieť cestu na piedestál slávy. Rowlingovej odmietnutie v niekoľkých vydavateľstvách, v súčasnosti je najbohatšou ženou Veľkej Británie. E.L.James autorke 50 odtieňov úspech priniesol tiež originálny nápad. Bez okolkov opisuje sexuálne praktiky, ktoré šokujú celý svet. Na vydanie románu pomyslela až potom, ako spozorovala obrovský záujem o časti, ktoré uverejňovala v internetovej komunite.
Ďalším príkladom môže byť aj J.R.R.Tolkien. Jeho Hobbit a Pán prsteňov sprvoti na Slovensku veľký úspech nemal. Vydavateľstvo získalo späť svoje investície až potom, čo sa v kinách začali objavovať sfilmované verzie. Dnes na nás upútavky na najúspešnejšie zahraničné knihy čítajú na každom kroku. Vo výpredajových letákoch, vo výkladoch kníhkupectiev, na sociálnych sieťach, v televízii, rádiu, na bilboardoch pri diaľnici...
Takže ktorá kniha má šancu stať sa kultovou? Tá, ktorá spája všetko dohromady. Perfektný a originálny nápad, dobré zázemie vydavateľa, úspešný marketing, originálny štýl písania a v neposlednom rade poriadnu dávku šťastia.
Tak čo? Príde už nejaká kultová kniha aj zo slovenského knižného trhu? Čím viac autorov, tým väčšia šanca...