
Miláčik ženského publika a vždy elegán Miško Dočolomanský sa skrze svoj talent a čaro osobnosti dostával k úlohám, ktoré boli často tak akosi späté s tradíciami a históriou. Stvárňoval role tak bohatých zemepánov, ako aj bežných sedliakov. Do každej z postáv sa vedel vcítiť a ponúknuť divákovi zo seba to najlepšie.
Svedčí o tom i fakt, že sa stal súčasťou filmových verzií takých diel ako EŽO či GÁBOR VLKOLÍNSKY, alebo HÁJNIKOVA ŽENA, kde stvárňoval hlavné postavy. No a určite každý uzná, že naštudovať takého zemepána Vlkolínskeho či Michala Čajku z Hájnikovej, a to a ešte v podaní Hviezdoslava, nebol ľahký oriešok. Hold, Hviezdoslav bol Hviezdoslavom, ale i „Dočko" „Dočkom".
Prostredníctvom televíznych prepracovaní ožili i osudy významných rodov ukryté v niekoľko sto stranových románoch ČERVENÉ VÍNO a TISÍCROČNÁ VČELA. Ani tu nepatrila Michalovi Dočolomanského žiadna zanedbateľná úloha. Vo vinárskej rodine Habdžovcov sa stal ambicióznym Rochusom a v rodine murárskych majstrov Pichandovcov nemenej cieľavedomým Valentom Pichandom, ktorý sa vrátil do rodiny ako vyštudovaný právnik.
Rodinnou ságou bol niekoľko dielny ALŽBETIN DVOR. Stoličný sudca Jonáš Benický nebol nikto iný ako Michal Dočolomanský.
V odlišnej roli, ale taktiež prostredí sa ocitol pri natáčaní BAČOVEJ ŽENY. Aj úlohu druhého manžela domnelej vdovy dokázal vynikajúco interpretovať a bača Mišo dostal svoju tvár v podobe Miša iného.
Nebol však Miško vždy Miškom. Neoddeliteľnou súčasťou Dočolomanského filmografie je nepochybne i postava životom skúšaného Adama či mravov vážiaceho si Petra. Hlavnú úlohu Adama Šangalu si zahral, ako inak v rovnomennom ADAMOVI ŠANGALOVI a Petra - lásku mladej Magdalénky v TROCH GAŠTANOVÝCH KOŇOCH.
Nech už bola herecká úloha Michala Dočolomanského akákoľvek vždy ju obohatil o osobitý prejav, ktorý k nemu patril.
Verejnosť sa s „Dočkom" síce rozlúčila pred tromi rokmi, ale umelcovi jeho formátu sme určite nezaspievali "... zbohom buď..." v našich pamätiach.